Aviseringar
Rensa alla

Fräsiga idéer för Wii U-koncept


Åtta
Ämnesstartare

För er som missat det har Nintendos nästa konsoll, Wii U, nyligen visats upp för världen på tv-spelsmässan E3. En av nyheterna är att den nya Wii U-kontrollen har en touchscreen mitt i sig. Tanken är att den ska kunna fungera på samma sätt som den andra skärmen i DS-spel.

Image

Om vi för en stund ignorerar ryktena kring att det endast ska gå att ha en kontroll till varje Wii U, vad kan ni komma på för coola koncept gällande hur denna andra skärm skulle fungera?

Ett solklart exempel är att i kortspel visa spelarnas "händer" på skärmarna, så att man kan hålla dem hemliga. Att ha menyer eller inventory där känns ganska självklart, men vilka andra grejer kan ni komma på?


   
Citera
Ämnesetiketter

Åh herregud, elektroniska kortspel? [n] Ser verkligen 0 charm i jämförelse med riktiga kort, marker, cigarrer och annat som hör poker till.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

respons:

Åh herregud, elektroniska kortspel? Ser verkligen 0 charm i jämförelse med riktiga kort, marker, cigarrer och annat som hör poker till.

Håller helt med, men säg att du spelar online. Spelar du ensam är det kanske inte så stor grej, men om du har någon i samma rum som också är med och spelar så måste ni ju kunna gömma era kort för varandra.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Miceparade:

Blarg

Citerar in dig, ty du har säkert också tänkt på det här.


   
SvaraCitera

Ser framför mig hur alla Nintendoboys dregglar och prisar sin konsol. Sedan visas nästa generation från de andra jättarna upp. [rolleyes][rolleyes][rolleyes] Längtar osv.


   
SvaraCitera

Åtta:

. Spelar du ensam är det kanske inte så stor grej, men om du har någon i samma rum som också är med och spelar så måste ni ju kunna gömma era kort för varandra.

Visst, är man två stycken och samtidigt lirar online så. Men då har man ju halva gänget fixat redan, dra dit två till och spela på riktigt. [crazy]

Hm, andra funktioner. Håll kontrollen över tv-skärmen för att applicera något slags filter över synfältet kanske? Heat-vision för fps-lir, ledtrådar i deckar-spel etc.

Backspegel i bilspel. Rita lappar och teckningar att lägga i varandas brevlådor i Animal Crossing. Uh, har inte riktigt koll på vad den kan göra egentligen.


   
SvaraCitera

Tycker att det börjar balla ur, ser ingen poäng i att sitta och spela med en stor jävla surfplatta i princip.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

respons:

Uh, har inte riktigt koll på vad den kan göra egentligen.

Det är inte helt klart, men egentligen skiter jag i vad man kan göra med specifikt Wii U-kontrollen. Anledningen till att jag frågar är för att jag kan göra i princip samma sak med en dator + smartphones. [blush]


   
SvaraCitera

Är jag tråkig som tänker Pokémon där man kan se sin, för den andre, hemliga laguppställning samtidigt som man spelar :)? Alla stadiumspel hittils har man tvungits visa allt för sina medspelare (om man inte spelat online)…


   
SvaraCitera

Åtta:

Citerar in dig, ty du har säkert också tänkt på det här.

Håhå [blush]
Har faktiskt inte funderat särskilt mycket över detta. Och inte så mycket mer än det som redan nämnts, som inventoryn och meddelanden till spelaren.

Det första jag tänkte var typ att det väl var praktiskt av dem att implementera kamera så nära spelaren.
Med kinnect o.dyl behöver man för det mesta stå upp och göra en massa tydliga kroppsrörelser. Genom att placera kameran närmre gissar jag att man i många fall får en mer intim spelupplevelse. Använda kontrollen som en handhållen kamera och ta kort på sig själv eller saker i sin omgivning osv, men inget direkt nytt.

Att ha en skärm på kontrollen löser en del multiplayerproblem som delad skärm och sånt, särskilt om man te.x vill göra multiplayerrollspel och äventyrsspel - ha sin egen karaktärs inventory på kontrollskärmen och kanske sin egen karaktärs "view" där, och den gemensamma på tvn. Den genren är väl f.ö ganska fattig på multiplayerspel, såvida man inte spelar massivley och online, just för att det brukar bli så trångt på skärmen, särskilt om det är full 3D och så.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Något annat som man bör ha i åtanke är att man med Wii U-kontrollen får tillgång till accelerometerdata. Sådant kan t.ex. användas för att titta åt olika håll, rotera saker, eller "skakrörelser" (skaka kontrollen för att kasta tärningar, t.ex.).


   
SvaraCitera

Sänka skepp, hö hö : )


   
SvaraCitera

Åtta:

Om vi för en stund ignorerar ryktena kring att det endast ska gå att ha en kontroll till varje Wii U

men.. det låter ju jättetråkigt[sad]


   
SvaraCitera

är ju inte bara att den har en skärm som är coolt, den har ju headtracking och rörelsekänslighet också osv.

tror den blir frän!


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Blivande_japan:

men.. det låter ju jättetråkigt

Vet. [sad] Men vi får väl se om de faktiskt gör så i slutändan eller ej. Det verkar ju skitfail om bara en spelare kan ha kontroll med skärm och grejer.


   
SvaraCitera