Aviseringar
Rensa alla

Fråga


Ämnesstartare

Jag är 19 år, alltså myndig, men bor hemma. Då undrar jag hur mycket mina föräldrar kan bestämma över mig? När jag ska vara hemma vilken tid och om jag ska sova hemma osv. Går fortfarande i gymnasiet. Finns det någon lag om detta?


   
Citera
Ämnesstartare

det är ju otaktiskt att käfta emot för mycket. men du får göra vad du vill


   
SvaraCitera

De får väl bestämma om du får bo kvar eller inte.


   
SvaraCitera

Du är myndig, i lagens namn vuxen, och får göra precis vad du vill i princip. Dock är dina föräldrar inte heller längre försörjningsskyldiga och kan alltså kasta ut dig på gatan om de känner för det.

Personligen tycker jag att du kan bete dig som den nittonåring du är och prata med dina föräldrar på ett lugnt och sansat sätt, och ändrar de sig inte så kan du flytta eller lyda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tingeling:

?

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Dock är dina föräldrar inte heller längre försörjningsskyldiga och kan alltså kasta ut dig på gatan om de känner för det.

Dock är detta inte helt och hållet sant, iaf inte det med försörjningen, de är skyldiga att göra det tills man är 20/21, kanske främst om man går på gymnasiet dem åren.

Till dig som skapat tråden:
Du är ju myndig och får göra vad du vill, så länge du håller dig inom lagens gränser, dock hemma kan du ju inte göra vadsomhelst då du ändå fortfarande lever hos dina föräldrar och de har sina regler hur det ska gå till.
Dock fjantigt av dem att bestämma när du ska lägga dig och när du ska komma hem, men de vill ditt bästa helt enkelt så det inte händer dig något om du är ute sent t.ex.

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Personligen tycker jag att du kan bete dig som den nittonåring du är och prata med dina föräldrar på ett lugnt och sansat sätt, och ändrar de sig inte så kan du flytta eller lyda.

[y]


   
SvaraCitera

Crypto:

Dock är detta inte helt och hållet sant, iaf inte det med försörjningen, de är skyldiga att göra det tills man är 20/21, kanske främst om man går på gymnasiet dem åren.

Jaha, jag trodde det upphörde vid 18. Men det kanske är så att man är försörjningsskyldig till barnet fyllt 18 eller gått ut gymnasiet?
Låter onekligen bekant nu när jag tänker efter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Men det kanske är så att man är försörjningsskyldig till barnet fyllt 18 eller gått ut gymnasiet?

Jag kommer inte riktigt ihåg detaljerna som socialen sa till mig men borde nog att få reda på det över nätet tror jag.
Men jag har för mig att mamma var försörjningspliktig tills jag skulle fylla 21 sa dem, dock sa de 20 först men sen hade det tydligen ändrats till 21. (Nu flyttade jag hemifrån när jag var 20 så det kvittade men ungefär det de sa)


   
SvaraCitera
Åtta

Crypto:

Dock är detta inte helt och hållet sant, iaf inte det med försörjningen, de är skyldiga att göra det tills man är 20/21, kanske främst om man går på gymnasiet dem åren.

Det är inte riktigt så det är. Föräldrarna är försörjningsskyldiga till det att man fyller, förutsatt att man går i gymnasiet. Om du alltså tar studenten vid 19 så är de inte längre försörjningsskyldiga. Om du inte går i gymnasiet så upphör de att vara försörjningsskyldiga vid 18.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fejlarn:

De får väl bestämma om du får bo kvar eller inte.

det var inte det jag frågade.


   
SvaraCitera

tingeling:

Då undrar jag hur mycket mina föräldrar kan bestämma över mig?

tingeling:

det var inte det jag frågade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

det är ju otaktiskt att käfta emot för mycket.

Ja, det är klart. Tycker ändå att dom bestämmer för mycket över mig och behandlar mig som att jag vore yngre än jag är. Får t ex inte sova hos min pojkvän på vardagar under skolveckor trots att jag sköter skolan... löjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, jag och min kille ville ta reda på detta, hur mycket mina föräldrar kan bestämma över mig, så han vi tänkte att vi skulle ringa till polisens frågelinje, och det gjorde vi, dom sa att jag är helt ansvarig för mitt eget liv osv..

berättade det för min mamma och hon blev jättestött och upprörd för att vi ringt polisen och frågat. Hon säger att hon inte bryr sig alls längre och att jag gör vad jag vill och att jag inte kan bete mig så mot henne.
Var det så fel av oss att ringa polisen? Det var ju inte direkt så att jag änmälde henne. förklarade att det var lite på skämt men nej det gick inte hem...

Jag och min mamma har aldrig riktigt haft några större problem utan en ganska bra fungerande relation men nu är jag tydligen inte hennes dotter längre pga detta..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Om du alltså tar studenten vid 19 så är de inte längre försörjningsskyldiga. Om du inte går i gymnasiet så upphör de att vara försörjningsskyldiga vid 18.

Vad trevligt att min morsa var det efter att jag tagit studenten då så där har du nog lite fel [cute]


   
SvaraCitera
Åtta

Crypto:

Vad trevligt att min morsa var det efter att jag tagit studenten då så där har du nog lite fel [cute]

Nej, det har jag inte.

Föräldrabalken kapitel 6:

I Sverige så gäller försörjnignsplikten till dess att barnet fyller arton år eller dessförinnan ingår äktenskap. Men om barnet studerar på gymnasienivå eller motsvarande så kvarstår försörjningsplikten upp till 21-årsdagen. Undantag är om barnet börjar studera igen först efter 19-årsdagen så återupptas inte försörjningsplikten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Men om barnet studerar på gymnasienivå eller motsvarande så kvarstår försörjningsplikten upp till 21-årsdagen

Kan ha varit detta som var problemet då [crazy]
gick bibelskola vilket räknades som gymnasienivå [blush]


   
SvaraCitera