Aviseringar
Rensa alla

Fråga ang ratsit


Ämnesstartare

Hejsan!

Jag undrade ifall jag kan få reda på vem som har gått in och läst ens personsmall på ratsit? Sen undrar jag ifall andra får reda på om jag har varit inne och kollat på deras personsmall?


   
Citera

mindeye: Jag undrade ifall jag kan få reda på vem som har gått in och läst ens personsmall på ratsit?

Nej, man behöver ju aldrig uppge några av sina uppgifter för att gå in och söka upp någon så jag förstår inte riktigt hur det skulle gå till.


   
SvaraCitera

Om de bara har läst på din personmall så kommer du inte att få reda på det och likaså om andra har varit inne och kollat på din personfall. Om du däremot tar en kreditupplysning på ett företag eller privatperson och likaså om en privatperson eller företag tar en kreditupplysning på dig så kommer det att skickas ut en omfrågekopia.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okok, tycker det rätt sjukt att man kolla upp såpass mycket om en person såpass lätt


   
SvaraCitera

Det kan man säkert, på ett eller annat vis.. Hur vida tillgängligt det är för den allmäna befolkningen lämnar jag osagt.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Det kan man säkert, på ett eller annat vis..

Hur menar du nu? Även om man skulle kolla utan att vara inloggad eller ange ens egna personuppgifter?


   
SvaraCitera

mindeye:
okok, tycker det rätt sjukt att man kolla upp såpass mycket om en person såpass lätt

Tycker inte jag. Har varit mig väl behändigt vid många tillfällen.


   
SvaraCitera

Innan Ratsit fanns var det bara att ta en sväng förbi ett skattekonto och fråga så fick man motsvarande uppgifter så som adress och personnummer så det har aldrig varit några hemliga uppgifter så vida personen man vill kolla upp inte har skyddad identitet. 

Ratsit har bara gjort uppgifterna med lättillgängliga. Finns även andra sidor som har motsvarande tjänst. 


   
SvaraCitera

mrman:
Innan Ratsit fanns var det bara att ta en sväng förbi ett skattekonto och fråga så fick man motsvarande uppgifter så som adress och personnummer så det har aldrig varit några hemliga uppgifter så vida personen man vill kolla upp inte har skyddad identitet. 

Ratsit har bara gjort uppgifterna med lättillgängliga. Finns även andra sidor som har motsvarande tjänst. 

det var ju inte hans fråga


   
SvaraCitera

Ganon:

Tycker inte jag. Har varit mig väl behändigt vid många tillfällen.

haha i bet 😉


   
SvaraCitera

isola:

det var ju inte hans fråga

Det var en beskrivning av Ratsit. Den omfrågade blir alltid informerad när man tar en kreditupplysning men inte om man bara tittar på personnummer och adress. 


   
SvaraCitera

mrman:

Det var en beskrivning av Ratsit. Den omfrågade blir alltid informerad när man tar en kreditupplysning men inte om man bara tittar på personnummer och adress. 

Det skrev du ju inte. Att ta reda på vad folk tjänar får de sen inte reda på om du gör.


   
SvaraCitera

Tryckfrihetsförordningen (TF) tillämpas för de kataloger vi återförsäljer
för vårt systerföretag Ratlibris AB. Katalogerna är periodiska skrifter och Ratlibris
har utgivningsbevis för samtliga publikationer. Periodiska skrifter omfattas inte
av reglerna i KUL gällande upplysningskopia och legitimt skäl.


   
SvaraCitera

isola:

Det skrev du ju inte. Att ta reda på vad folk tjänar får de sen inte reda på om du gör.

Vadå? Om man tar reda på taxerad inkomst får den omfrågade ett brev med personuppgifter på den som fick ut informationen/företaget. På Ratsit går det att se ungefärlig förvärvsinkomst räknat procentuellt på kommunen personen är skriven i. Den siffran ser man utan att T kreditupplysning. Men å andra sidan ingår inte inkomst av kapital eller inkomst av näringsverksamhet i den siffran. 


   
SvaraCitera

mindeye:

Hur menar du nu? Även om man skulle kolla utan att vara inloggad eller ange ens egna personuppgifter?

Ja, ip-adresser går att spåras.


   
SvaraCitera