Aviseringar
Rensa alla

Fråga angående bisexualitet


Ämnesstartare

Hade världens debatt med några kompisar idag om var gränsen går för att bara bisexuell, och hurvida man kan vara det osv. [zzz]

Ingen höll med mig om det här, så jag tänkte kolla här om nån håller med..
Visst räknas det som att man är bisexuell om man tänder på killar sexuellt och emotionellt, och tjejer bara emotionellt? [confused] Jag menar, då kan man ju bli kär i båda könen + att man bara kan bli sexuellt upphetsad av killar.. Det tycker jag räknas som att man är bisexuell. Vad tycker ni?


   
Citera
Ämnesstartare

Tveksamt. Det heter ju faktiskt biSEXUELL, som syftar till din förmåga att bli fysiskt attraherad av båda könen. Om du kunde bli sexuellt upphetsad av båda könen, men bara kär i killar eller bara i tjejer hade det varit en annan sak...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Noooo, för att vara bi måste du få damma SEXUELLA uphettsning av båda kön. punkt slut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gewehr:

Tveksamt. Det heter ju faktiskt biSEXUELL, som syftar till din förmåga att bli fysiskt attraherad av båda könen. Om du kunde bli sexuellt upphetsad av båda könen, men bara kär i killar eller bara i tjejer hade det varit en annan sak...

Men om man inte blir sexuellt upphetsad av något av könen (som när man typ går i mellanstadiet eller nåt), och man ändå kan bli KÄR i båda könen, är man inte bisexuell då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irresiistible:

som när man typ går i mellanstadiet eller nåt

Och man har inte någon förmåga att bli sexuellt upphetsad när man går i mellanstadiet? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gewehr:

Och man har inte någon förmåga att bli sexuellt upphetsad när man går i mellanstadiet? [tard]

Vem fan blir typ kåt när man går i fyran? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irresiistible:

Vem fan blir typ kåt när man går i fyran?

Är den frågan verkligen på riktigt? Tror du allvarligt talat att den psykosexuella utvecklingen börjar först i och med puberteten?

Enligt Freud (även om Freud snackade en jävla massa goja) börjar sexualiteten redan utvecklas i det orala stadiet, det vill säga i åldern 0-1,5 år. Tror att det ligger mycket i det, jag vet själv hur mycket jag försökte stoppa snoppen i saker redan i treårsåldern.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gewehr:

Tveksamt. Det heter ju faktiskt biSEXUELL, som syftar till din förmåga att bli fysiskt attraherad av båda könen.

Inte nödvändigtvis. Ta ett annat ord som exempel: intersexuell. Det har ingenting med sexuell attraktion att göra så det där är helt din egna tanke om vad det innebär att vara bisexuell.

"Sexuell" innebär inte heller nödvändigtvis att du behöver ha eller vill ha sex med allt som ingår i den sexualiteten du tillhör. *snurrigt* En heterosexuell kille behöver inte ha sex med tjejer för att vara heterosexuell [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svår fråga![crazy] Nemen jag tror nog man är bisexuell om man kan bli kär i både tjejer och killar. Men då brukar man ju bli sexuellt attraherad också ? behöver ju inte va så men det är vanligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grön och Vit:

Inte nödvändigtvis. Ta ett annat ord som exempel: intersexuell. Det har ingenting med sexuell attraktion att göra så det där är helt din egna tanke om vad det innebär att vara bisexuell.

Jag förstår hur du menar, men det finns ju en vedertagen definition av bisexualitet.

"Bisexualitet är en sexuell läggning där personen känner sexuell dragning till personer av båda könen." Nu är det här taget ifrån Wikipedia i och för sig, men mitt konto på NE.se är för tillfället nere. [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gewehr:

Jag förstår hur du menar, men det finns ju en vedertagen definition av bisexualitet.

"Bisexualitet är en sexuell läggning där personen känner sexuell dragning till personer av båda könen."

Mm, det står säkert något liknande på NE också.. Tycker ändå det är lite fel på något sätt. Eftersom personen inte nödvändigtvis behöver ha en sexuell aspekt och avsikt för att ingå i en sexualitet, iaf inte i min värld [wink] Oftast så är det ju så, men det behöver inte vara så [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grön och Vit:

Eftersom personen inte nödvändigtvis behöver ha en sexuell aspekt och avsikt för att ingå i en sexualitet, iaf inte i min värld

Det där kan jag inte hålla med om, däremot. Sexualitet är sexualitet. Det du talar om är platonsk kärlek.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gewehr:

Det där kan jag inte hålla med om, däremot. Sexualitet är sexualitet. Det du talar om är platonsk kärlek.

Du menar att en kille som är kär i en tjej, men inte vill ha sex och inte vet om han vill det någonsin inte är heterosexuell?

:

Heterosexualitet är en sexuell läggning där personen uteslutande eller huvudsakligen känner attraktion till personer av det motsatta könet."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Heterosexuell

:

Sexualitet är den biologiska benämningen på de sexuella beteenden hos sexuella organismer som förknippas med könslig fortplantning, könscykel och könsroller.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sexualitet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grön och Vit:

Du menar att en kille som är kär i en tjej, men inte vill ha sex och inte vet om han vill det någonsin inte är heterosexuell?

Då är han inte sexuell överhuvudtaget.

Grön och Vit:

Heterosexualitet är en sexuell läggning där personen uteslutande eller huvudsakligen känner attraktion till personer av det motsatta könet."

Med attraktion avses sexuell attraktion, naturligtvis.

Grön och Vit:

: Sexualitet är den biologiska benämningen på de sexuella beteenden hos sexuella organismer som förknippas med könslig fortplantning, könscykel och könsroller.

Mycket riktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns ingen definitiv definition så finns inget riktigt svar på din fråga egentligen. Men om jag fick bestämma hur det skulle definieras så skulle jag säga att man måste kunna bli sexuellt attraherad av båda könen för att vara bisexuell.


   
SvaraCitera