Aviseringar
Rensa alla

Fråga en Asatroende vad som helst!(som gäller min religon)


Ämnesstartare

Blivande_japan:

så du tror ente på draken heller?

Jag tror på den inneboende ondskan i världsaltet men jag är ganska säker på att det inte bor en drake i mitten av jorden som gnager ^^


   
SvaraCitera

zekrish:

men jag är ganska säker på att det inte bor en drake i mitten av jorden som gnager ^^

fett synd, hade tänkt tämja den...[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zekrish:

Jag brukar som sagt offra (Blot) till gudarna och försöker att så ofta jag kan ta tid att minnas mina förfäder.

är okristligt nyfiken på vad det är du offrar.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

fett synd, hade tänkt tämja den...[sad]

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zekrish:

6. Språka och förhandla sant och direkt till alla i din sal och AVSKY intrigerna och skvallrets gift.

7. Var icke avundsjuk på de som får ära, gåvor eller storhet i din sal. Sök istället att förtjäna dina egna gåvor med egen hand och egen tanke.

Låter ju nice 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sarkofag:

är okristligt nyfiken på vad det är du offrar.

Du kan ju se min post lite ovanför din? 😛

Greger_EFG:

Låter ju nice 😀

Jag tror att världen hade varit en mycket bättre plats om all följde dem 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zekrish:

Du kan ju se min post lite ovanför din? 😛

ah, såg nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zekrish:

Jag tror att världen hade varit en mycket bättre plats om all följde dem 😉

Den är mycket bättre beskrivande än typ "var inte svartsjuk" som i kristendomen,
och hela skvallra inte, känns ju bra 😀


   
SvaraCitera

Men alltså TROR du på riktigt på gudarna?
Och TROR du på asatrons skapelseberättelse?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag TROR på asagudarna
jag tror dock inte på hela skapelseberättelsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zekrish:

2. Tillåt inga gräl eller konflikter i din sal eller i din familj

Gillar inte detta. Luften behövs rensas. Man har ingen riktig relation förens man har bråkat.
Trippar man på tå för varandra så är man bara ytligt bekanta.

zekrish:

Jag brukar som sagt offra (Blot) till gudarna

Du offrar blod? [confused]


   
SvaraCitera

Har lite frågor som du kan gärna ta dig tid att svara på.

1. Är det Eddan som du håller dig till? Eller är det fler skrifter (eller något annat) som du håller dig till?

2. Vad var det som fick dig att bli asatroende? Berätta gärna hela din historia.

Du är ju inte den första som jag springer på som är det. En polares föräldrar var med i Asatrosamfundet http://www.asatrosamfundet.se/ och hade gift sig på Island och grejer. Jag tycker det hela är väldigt intressant, inte så att jag själv är intresserad av att bli det, utan mer ur synvinkeln att det vore kul och intressant att veta anledningar och levnadssätt osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Gillar inte detta. Luften behövs rensas. Man har ingen riktig relation förens man har bråkat.
Trippar man på tå för varandra så är man bara ytligt bekanta.

Självfallet ska man ha informerade diskussioner och det är självklart att det kommer finnas viss osämja i din familj och i vår sal men man skall inte bråka för bråkets skull och kunna erkänna att man har fel 😉
Förkalring från AFA: One must be able to speak one's mind candidly, but disagreements must never exceed the bounds of respect or courtesy. All within the hall are brothers and sisters and are to be treated appropriately.

isola:

Du offrar blod? [confused]

Njae. Det fornnordiska ordet Blot betyder blod men dess mening är även Offer.

Blåfield:

1. Är det Eddan som du håller dig till? Eller är det fler skrifter (eller något annat) som du håller dig till?

Mestadels eddan men också skrifter som talar om hur man levde på vikingatiden.

Blåfield:

2. Vad var det som fick dig att bli asatroende? Berätta gärna hela din historia.

Jag följde under många år kristendomen men för ungefär ett år sen började jag vackla i min tro. Jag höll inte med de bibliskatexterna och tron på EN allsmäktig gud som man måste böja knä till för att kunna göra något och tanken på att.

Jag har alltid varit en historiskt intresserad person. Jag undersökte lite om asatro och fan AFA. Jag läste deras ideer och frågor och började sedan sakta göra små ritualer om dagarna. Efter ett tag gick ajg ur svenska kyrkan och har sedan ensam utövat min tro. 😉

Blåfield:

Asatrosamfundet http://www.asatrosamfundet.se/ och hade gift sig på Island och

Dessvärre har jag för mig att Asatrosamfundet har haft vist samröre med nazister. Dessutom tycker jag inte riktigt om folk som springer runt i vikingakläder för att behöva utöva sin tro 😛 Det känns lite som katolska kyrkan med alla sina lilaklänningar 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zekrish:

men man skall inte bråka för bråkets skull

Nä, det verkar ju inte kul.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nä, det verkar ju inte kul.

hehe 😛 Jag måste ju erkänna att det ibland är fasanfullt kul att reta/bråka med vissa människor men du måste hålla med om att man borde undvika det ^^

Gillar BTW din visningsbild 'Hey Arnold' är ett kärt barndomsminne 😉


   
SvaraCitera