Aviseringar
Rensa alla

Fråga en (f.d) kristen om kristen(domen) + annat icke-skoj


Knarko:

Enligt bibeln, förmodligen.
Enligt människorna, högst personligt och upp till var och en. Beror på situationen MEN gud förlåter alltid så oavsett om man gör det med mening, olycka eller i självförsvar så är man inte körd i guds ögon.

Alltså borde man som kristen aldrig ha dödat, om man behöver be om förlåtelse. Då undrar jag, hur mycket kan man strunta i bibeln för att ändå kunna räknas som kristen?

Alternativt, hur mycket av bibeln måste man följa för att räknas som kristen?

obesvarad äldre fråga:

Vad tror du på idag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blitzen:

Men om de hade navlar måste de ju haft föräldrar ?

Gud skapade dem med navlarna?

honolulu:

vad vare med kristendomen som fick dig att lämna den? hade du länge tänkt i de banorna eller kom det plötsligt?

Uteblivna bönesvar, mycket ångest när jag gjorde saker som enligt kristna ses som synder, mådde dåligt som det ett bra tag vilket fick min tro att vara stark vissa stunder och svag andra, kändes som att man levde ett dubbelliv, ville inte ha det så längre.
Snackade med en kompis om det och han ställde frågor i stil med "vill du ge allt eller inget för Jesus?"
För första gången så svarade jag: inget

kastanj:

Alltså borde man som kristen aldrig ha dödat, om man behöver be om förlåtelse. Då undrar jag, hur mycket kan man strunta i bibeln för att ändå kunna räknas som kristen?

Det är inget man ska fundera på direkt utan man ska mer tänka på:
Varför gå så nära elden man kan och bränna sig, skada sig såpass mycket istället för att hålla sig på ett säkert avstånd ifrån den?

kastanj:

Alternativt, hur mycket av bibeln måste man följa för att räknas som kristen?

Sammanfattar man bibeln så blir det det som Jesus sa: Älska gud, älska din medmänniska

kastanj:

Vad tror du på idag?

Inget direkt mer än att jag lever efter orden: kärlek och respekt, och lite älska dina medmänniskor

mediakatt:

Är den vedertagna tolkningen av genesis att det skapades fler människor efter Adam och Eva eller att deras barn fortplantade sig med varandra?

Glömde svara på detta förut.
Jag trodde iaf att det skapades fler människor, vore dumt och konstigt om det ej gjorde det. Det undervisades inte för eller emot det enda någon gång där jag var utan det var att man fick ha sina egna tankar om det mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner du själv att du var helt grundlurad under tiden du var religiös? Om så är fallet av dig själv eller av någon/något annat?

Hur pass mycket litar du till din källkritik och din objektiva bedömningsförmåga i nuläget?


   
SvaraCitera

Knarko:

Gud skapade dem med navlarna?

Att skapa de med navlar hade varit ganska onödigt då den ingen har någon funktion efter man föds?


   
SvaraCitera

Blitzen:

Att skapa de med navlar hade varit ganska onödigt då den ingen har någon funktion efter man föds?

menar du alltså den här frågan på samma sätt som man kan ställa en fråga om blindtarmen?


   
SvaraCitera

kastanj:

menar du alltså den här frågan på samma sätt som man kan ställa en fråga om blindtarmen?

Aye, eller svanskotan.


   
SvaraCitera

Blitzen:

Aye, eller svanskotan.

Eller bröstvårtor hos män


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Walking:

Känner du själv att du var helt grundlurad under tiden du var religiös? Om så är fallet av dig själv eller av någon/något annat?

Ne jag ser det mer som en erfarenhet som är väldigt bra och viktig och som gett mig väldigt mycket. Det var där jag utvecklades en hel del, det var där jag kunde vara mig själv och bli en god människa (i mina ögon) och där jag utvecklade egenskaper som jag har stor användning för idag och i framtiden.

Walking:

Hur pass mycket litar du till din källkritik och din objektiva bedömningsförmåga i nuläget?

Jag köper inte grisen i säcken idag som jag kanske gjorde då jag var 14 och tog beslutet att bli kristen, utan jag anser att jag är väldigt källkritisk och vill ha mer fakta innan jag tror på något.

Blitzen:

Att skapa de med navlar hade varit ganska onödigt då den ingen har någon funktion efter man föds?

Guds vägar äro outgrundliga.


   
SvaraCitera

vad är den väsentliga skillnaden i funktioner mellan att vara moderator och u


   
SvaraCitera

Är det i nuläget idiotiskt enligt dig att vara kristen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

vad är den väsentliga skillnaden i funktioner mellan att vara moderator och u

Förutom de hemliga skillnaderna, se in i redaktionens hemliga del utav forumet. Uppgradera/nedgradera användare till olika positioner såsom användare, VIP, mod m.m Vet ej hur mycket jag får säga så är tyst [cute].


   
SvaraCitera

Knarko:

Guds vägar äro outgrundliga.

Well played.

Varför har du övergivit kristendomen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du är fan helt ok


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kastanj:

Är det i nuläget idiotiskt enligt dig att vara kristen?

Tro på det gudomliga som snackas, ja
Gemenskapen och att utveckla sig själv och sina talanger, nej.
Kyrkan är mer än det gudomliga. Jag har under ett antal veckor nu på helgerna träffat kompisarna i kyrkan och jag trivdes lika bra som alltid med dem, det enda som var annorlunda nu var att jag satt och spelade spel på mobilen under ungdomsmötena jag var på (borde nog komma till kyrkan efter mötena om jag drar dit igen :))

Men för att svara lite mer på din fråga, beror på vad man är ute efter när man vill bli kristen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Blitzen:

Varför har du övergivit kristendomen?

Står i mitten/slutet av förra sidan 🙂
Skrev det som svar till honolulu.

Walking:

Du är fan helt ok

[bigsmile] tack [cute]


   
SvaraCitera

Knarko:

Men för att svara lite mer på din fråga, beror på vad man är ute efter när man vill bli kristen.

Varför ska man dra i med att tro på en gud om det man egentligen är ute efter är lite trevligt sällskap?

Jag menar, om det är så att man börjar tro på en gud för att vara en del utav en gemenskap, ljuger man inte för sig själv på ett sätt då?


   
SvaraCitera