Aviseringar
Rensa alla

Fråga ett nv-barn!


Ämnesstartare

Eftersom jag själv var väldigt osäker när jag valde gymnasium tänkte jag starta en tråd för dig som funderar på att gå nv eller bara är allmänt nyfiken :).

Den första frågan folk ställer när man säger att man går nv är "Ska du bli en sån som går ut i naturen och shit?". Nej, biologi är bara en tredjedel av de naturvetenskapliga ämnena du läser. De andra ämnena är kemi och fysik. Och fysikkursen är längre än biologikursen.

Tempot på nv skiljer sig ganska mycket från skola till skola, men på min skola (österänggymnasiet i kristianstad) är det ganska lugnt i ettan, tvåan är dock värst. Trean är nästan enbart projektarbeten. Jag kan tänka mig att mer tradionella skolor såsom Katedralskolan i lund och bladhins i malmö har högre krav på sina elever vad vi har, snacka med folk som gr där för att få mer info!.

Måste jag vara bra på matte?
Nja, det är helt klart en fördel men matten på nv skiljer sig rätt mycket från högstadiet så det är inget jättebehov, men om du har fått kämpa för ett g är nog inte nv det smartaste.

Hur mycket natur läser ni?
Vi läser 300 poäng natur som är obligatorisk. I ettan väljer du inriktning, de nationella är matematik och datavetenskap (mycket matte och mycket programmering, ingen naturvetenskap), Miljö (kemi b och biologi b är obligatoriska ämnen) och naturvetenskap (fysik b, kemi b och biologi b).
En poäng motsvarar för övrigt en lektion typ.

Vad läser ni utöver matte och natur?
Vi läser kärnämnena. Utöver matten och naturvetenskapen så läser vi 100 timmar moderna språk, engelska b och historia b (säg till om jag glömt ngt!)

Hur är klasserna på natur, är det mycket nördar?
Detta skiljer sig oerhört mycket från klass till klass. I min klass går det många renodlade nördar, men i pararellklasserna går det nästan inga alls. En naturklass kan vara hur bra och hur dålig somhelst eftersom det är ganska blandade intressen bland naturvetare. Många i min klass vill inte ens bli naturvetare.

Fyll på med eventuella frågor:)


   
Citera
Ämnesstartare

Shit, vem FAN bryr sig. Så jävla typiskt er nv människor att lägga upp en tråd om sig själva och sin klass, ett stort jävla CAREFACE! Jag blir så förbannad att jag ska nu äta upp min hatt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blackdemonia:

Den första frågan folk ställer när man säger att man går nv är "Ska du bli en sån som går ut i naturen och shit?".

Vilken jävla retarderad fråga. Stackare. 😐


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blackdemonia:

Trean är nästan enbart projektarbeten.

Har du gått ut gymnasiet så att du vet vad du pratar om? På min skola verkade det stora sorgebarnet bland naturvetarna vara den föraktade kursen Fysik B och jag tror att gemene man ägnade betydligt mer tid åt den än åt projektarbetet.

blackdemonia:

Utöver matten och naturvetenskapen så läser vi 100 timmar moderna språk, engelska b och historia b (säg till om jag glömt ngt!)

Nu vet jag inte om ni har lokala regler på just er skola, men ser man på de nationella poängplanerna förekommer inte Historia B som en obligatorisk kurs för naturvetare. Däremot är samhällsvetare med inriktning samhälle (möjligen någon annan inriktning också) tvungna att läsa den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Världens mest onödiga tråd.


   
SvaraCitera

blackdemonia:

Den första frågan folk ställer när man säger att man går nv är "Ska du bli en sån som går ut i naturen och shit?".

Herregud, vad träffar du för människor?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alter ego:

vad träffar du för människor?

Det hon beskriver är en genomsnittlig tonåring.


   
SvaraCitera

Simnudel:

Det hon beskriver är en genomsnittlig tonåring.

Skönt att jag aldrig träffar sådana. [y]


   
SvaraCitera

Efterblivet folk väljer NV, det finns bättre program[party]


   
SvaraCitera

Jag var på arbetsförmedlingen idag, gubben jag pratade med pratade privata saker med mig i typ en kvart, och frågade om natur, jag snackade nästan bara skit. [y]


   
SvaraCitera

DeathOrGlory:

Världens mest onödiga tråd.

Jojo, trådar som det står "snel hest" i eller någon random svordom är inte onödiga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Jojo, trådar som det står "snel hest" i eller någon random svordom är inte onödiga.

Jo det är dom med.


   
SvaraCitera

DeathOrGlory:

Jo det är dom med.

Men du påstår ändå att en tråd som faktiskt har något syfte, är världens mest onödiga tråd. Medan de trådarna som faktiskt inte har något syfte alls är mindre onödiga? Förstår inte din logik riktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Förstår inte din logik riktigt.

Kan bero på att ordet onödigt är subjektivt.


   
SvaraCitera

DeathOrGlory:

Kan bero på att ordet onödigt är subjektivt.

Man brukar ändå ha skäl till sina åsikter.


   
SvaraCitera