Aviseringar
Rensa alla

Fråga islam relaterade frågor eller sägmig relaterade frågor


Ämnesstartare

Undrar du något, har fördomar, har en fråga eller bara har funderingar om islam, fråga mig gärna =) 

Det går också bra att fråga frågor om sägmig , slår ihop två trådar i en, 

fast helst islam relaterade frågor 


   
Citera
Ämnesstartare

måste man ärva sin fars/farfars/gammelfarfars efternamn eller är det bara en kultur? Kan man ärva både sin mors och fars?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har du stött på fördomar eller rasism pga din religion?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

var e du ifrån


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Attitydinkontinent:
måste man ärva sin fars/farfars/gammelfarfars efternamn eller är det bara en kultur? Kan man ärva både sin mors och fars?

Det är nog mer en kultur, det finns svenskar som är muslimer

Anura:
har du stött på fördomar eller rasism pga din religion?

Det är anledningen jag är här för

kukoxo:
var e du ifrån

Min morsa är från Turkiet min Farsa är svensk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror du att du hade varit religiös om dina föräldrar inte hade varit det?


   
SvaraCitera
GraGo

Måste man följa allt i koranen för att vara muslim?

Finns det något bevis för att koranen är guds ord?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ser du det som ett problem att 40% av ett lands muslimer anser att man istället för rådande lagstiftning ska införa koranens sharialagar, eller är det något som du som muslim kanske till och med ser som positivt? 


   
SvaraCitera

NiklasW: Ser du det som ett problem att 40% av ett lands muslimer anser att man istället för rådande lagstiftning ska införa koranens sharialagar, eller är det något som du som muslim kanske till och med ser som positivt?

det där låter helt orimligt. har du statistik på det där som inte typ avpixlat gjort?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
Ser du det som ett problem att 40% av ett lands muslimer anser att man istället för rådande lagstiftning ska införa koranens sharialagar, eller är det något som du som muslim kanske till och med ser som positivt? 

40 % då är dom alltså i minoritet, det kan vara ett problem, men majoriteten av landets muslimer bör inte skuldbeläggas, 
Sharialagar bör inte heller illusioneras och få det att se ut mycket värre än vad det är

Kravet för att bli stenad är 4 vittnet och det måste ha skett på en allmän plats, det är nästan omöjligt, det är för skrämmseln, det ända sättet för att bli stenad är om man själv vill det

Jag är inte muslim, jag har inte gjort trosbekännelsen och jag tror inte på det, jag har redan begått shirk isåfall, den värsta synden av dom alla, man sätter någon framför gud, 

GraGo:
Måste man följa allt i koranen för att vara muslim?

Finns det något bevis för att koranen är guds ord?

Nej det räcker med trosbekännelsen, det framgår ganska tydligt i koranen att gud är ständigt barmhärtig och förlåtande, det framgår också att man tillslut ska till gud och han ska bestämma vad  ens handlingar  har varit värda
Alltså ens goda gärningar ska väga mer än ens onda

Nej det finns inget bevis på att koranen är gudsordet, men man ska ha i åtanke att Muhammed kunde varken läsa eller skriva, det finns också vetenskapliga saker i den som var omöjligt att veta på den tiden. 

Buddah:
Tror du att du hade varit religiös om dina föräldrar inte hade varit det?

Jag är inte religiös


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

det där låter helt orimligt. har du statistik på det där som inte typ avpixlat gjort?

Jag förstår att det kan låta orimligt för folk vars näsa inte sträcker sig längre än till politiskt korrekta invandringsförespråkande svenska tidningar. Tyvärr stämmer det:
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1510866/Poll-reveals-40pc-of-Muslims-want-sharia-law-in-UK.html


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig: 40 % då är dom alltså i minoritet, det kan vara ett problem, men majoriteten av landets muslimer bör inte skuldbeläggas, 

Men detta kan iallafall ses som ett problem, att 40% av en växande minoritetsgrupp, som inom ett par år kan vara i majoritet, anser att sharialagar bör införas istället för vårt demokratiska historiska rättsväsendet som byggts upp under flera generationer? 

Kravet för att bli stenad är 4 vittnet och det måste ha skett på en allmän plats, det är nästan omöjligt, det är för skrämmseln, det ända sättet för att bli stenad är om man själv vill det

Du anser alltså inte att det är ett problem att år 2014 ha en lag som innebär att en kvinna är skyldig ifall 4 män ser henne vara otrogen, och att straffet för detta är stening? Du har inga andra inväningar mot detta förutom att det "nästan skulle vara omöjligt att genomföra"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
Jag förstår att det kan låta orimligt för folk vars näsa inte sträcker sig längre än till politiskt korrekta invandringsförespråkande svenska tidningar. Tyvärr stämmer det:
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1510866/Poll-reveals-40pc-of-Muslims-want-sharia-law-in-UK.html

För det första är det vinklat, det står i artikeln att dom vill att delar av england ska bli shariastyrt,

För det andra så är det klart att artikeln är till för att vinkla ner islam, undersökningen var från 17-25 tror jag det var, nåt sånt, det framgår inte alls i artikeln,
Dom nämner nånting om självmordsbombare, dom nämner också nånting om nån snubbe som hade blivit mordhotad, vad hört det med varandra och göra, vad har dom sakerna med varandra och göra? Dom har ingenting gemensamt förutom att problemen är islam relaterat, det är uppenbart att artikeln skrevs för att vinkla ner islam
förövrigt så är the telegraph konservativ tidning  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om jag besöker iran eller saudiarabien och har ett kors-smycken...så blir jag kidnappad och halshuggen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig: Jag är inte religiös

Varför svarar du då på Islam-relaterade frågor? Har du varit religiös?


   
SvaraCitera