Aviseringar
Rensa alla

Fråga mig om tyska


Ämnesstartare

Matilda1988:

Alltså, tyska och svenska är väldigt nära besläktade, det finns många ord som vi lånat från tyskan. De ord jag räknade upp är dock sådana som vi tagit rakt av från tyskan.

håller på med svenskarbrete, gärna ord som kom typ vid hansan [smile]


   
SvaraCitera

Vill inte fråga om tyska. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

håller på med svenskarbrete, gärna ord som kom typ vid hansan

Hm, har dessvärre inte så bra koll på medeltida tyska 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Hm, har dessvärre inte så bra koll på medeltida tyska 🙂

fail! [sad]


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Ich versuche es nur richtig zu benutzen. Du kannst sicherlich besser als mich diese Frage antworten.

Du bist viele, viele, besserer als ich, Fräulein Matilda! Aber nächstes Jahr will ich deutsch nach Uni studieren 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Du bist viele, viele, besserer als ich, Fräulein Matilda! Aber nächstes Jahr will ich deutsch nach Uni studieren 😀

Korrigerar: "Du bist, sehr, sehr besserer als mich, Fräulein Matilda! Aber nächstes Jahr will ich Deutsch an der Uni studieren." [wink]


   
SvaraCitera

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Korrigerar: "Du bist, sehr, sehr besserer als mich, Fräulein Matilda! Aber nächstes Jahr will ich Deutsch an der Uni studieren."

Korrigerar mig själv: BESSER, inte besserer...


   
SvaraCitera

Okej. Hur ska jag kunna stå ut med tyskalektioner en termin till utan att få ett damp-utbrott?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ööörkarn:

Okej. Hur ska jag kunna stå ut med tyskalektioner en termin till utan att få ett damp-utbrott?

Gör dina läxor och lyssna på lektionen, såvida dina utbrott beror på att du inte fattar något.


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Gör dina läxor och lyssna på lektionen, såvida dina utbrott beror på att du inte fattar något.

Mina utbrott beror på den ondskefulla undervisningsmetoden (konstant muntligt) och klassen består av invandrare och fjortisar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ööörkarn:

Mina utbrott beror på den ondskefulla undervisningsmetoden (konstant muntligt) och klassen består av invandrare och fjortisar.

Får ni aldrig skriftliga övningar att göra?


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Får ni aldrig skriftliga övningar att göra?

Bara nån enstaka gång. Och då tar det högst 5 min att göra dom också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ööörkarn:

Bara nån enstaka gång. Och då tar det högst 5 min att göra dom också.

Ok. Det finns många övningar på internet att göra. Ett tips.


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Ok. Det finns många övningar på internet att göra. Ett tips.

Jag ligger redan före eftersom jag läst tyska förut. Jag kan redan allt vi håller på med.


   
SvaraCitera