Aviseringar
Rensa alla

Fråga om atom och kärnfysik


Kaayi
Ämnesstartare

Elektronen i en väteatom kan bara kretsa i vissa bestämda banor kring atomkärnan. Vad kallas det tillstånd atomen befinner sig i när elektronen kretsar i sin innersta bana?


   
Citera

Elektroner i alla atomer kan bara kretsa i en visst bestämd bana.

Och gör din läxa själv.

(HINT läs boken HINT)


   
SvaraCitera
Kaayi
Ämnesstartare

ja, för jag skulle verkligen fråga här om jag inte läst boken. ;ppPPpppPPpppPpP


   
SvaraCitera
zIGGE

Kaayi:

g i när elektronen kretsar i sin innersta bana?

Den kretsar i K-skalet? [tard]

Kaayi:

Elektronen i en väteatom kan bara kretsa i vissa bestämda banor kring atomkärnan

En väte atom har alltid endast en elektron, den ligger alltid i det innersta skalet.


   
SvaraCitera
Kaayi
Ämnesstartare

zIGGE:

det innersta skalet.

asså.. jag vet det men det heter tydligen något speciellt? o_o


   
SvaraCitera
Kaayi
Ämnesstartare

är den stabil kanske?

Man kan inte beskriva elektronernas banor, man brukar rita upp atomer som om elektronerna rör sig runt kärnan i en ring. Men detta stämmer inte helt eftersom elektronerna inte rör sig i bestämda banor. Men man kan ange sannolikheten för att en elektron ska finnas inom ett visst område runt kärnan. Man har kommit fram till att elektronerna rör sig så nära kärnan som möjligt. När elektroner flyttar sig längre bort ifrån kärnan så exciteras atomen. Elektronen som har flyttat sig ifrån kärnan har tagit upp överskottenergi. Därför har exciterade atomer högre energi än stabila atomer.

I en exciterad atom så är elektronernas medelavstånd till kärnan längre än i en stabil atom
En exciterad atom har högre energi än en stabil atom


   
SvaraCitera

Grundtillstånd [tard]


   
SvaraCitera
zIGGE

Kaayi:

än en stabil atom

en stabil atom är en atom som bildad ädelgasstruktur, dvs 8 atomer i det yttersta skalet

Vet inte vilken specifikt ord dom menar, tyvärr


   
SvaraCitera
Kaayi
Ämnesstartare

zIGGE:

Vet inte vilken specifikt ord dom menar,

Balmerserien [ba´lmɐ-], serie av spektrallinjer i väteatomens spektrum. Balmerserien svarar mot elektronövergångar från en yttre orbital till den näst innersta.

haha.. jag tror jag är heelt ute och cyklar?

Normalt befinner sig vätets enda elektron i det innersta skalet, där den alltså har så liten energi som möjligt. Nu kan elektronen av någon anledning stötas ut till ett yttre skal. Den har då lagrat lite energi. Man säger att atomen är exiterad.


   
SvaraCitera
zIGGE

Ja, men tror jag förstår vad dom vill veta nu. De vill veta vad det heter när atomen är i sitt grundtillstånd, som chickibull redan sa, bleh.

Kaayi:

Den har då lagrat lite energi. Man säger att atomen är exiterad.

Det är förövrigt en kemisk process som bl.a får ljus i lysrör ^^


   
SvaraCitera
Kaayi
Ämnesstartare

zIGGE:

^^

d råkar inte kunna det här?

Fullborda formlerna nedanför och ange vilken typ av strålning som det är fråga om.
228 89Ac (pil) 228 90Th + ___
Eftersom det ej går att göra upphöjda/nedsänkta siffror här så ska 228 vara upphöjt och 89/90 nedsänkta..

är det betastrålning?


   
SvaraCitera
zIGGE

Kaayi:

d råkar inte kunna det här?

nukleär kemi, roligt

Vet du var siffrorna betyder? Det är ingen formel, du har missat en bit. Men jag vet vad det är, det är betastrålning som radioaktivt sönderfall


   
SvaraCitera

Kaayi:

Formel

[89,228]Ac→[90,228]Th+e[-]+v[e,-]


   
SvaraCitera

om jag har två 100x100m stora spionspeglar (sånna som är spegel på ena sidan och genomskinlig på den andra) mot varandra i ett vitt rum, vad ser jag när jag tittar igenom den genomskinliga sidan på en av speglarna?


   
SvaraCitera
zIGGE

Dräparen:

vad ser jag när jag tittar igenom den genomskinliga sidan på en av speglarna?

>|><|< = <|>

Edit: Gud


   
SvaraCitera