Aviseringar
Rensa alla

fråga om kroppen (kalori förbränning)


Ämnesstartare

Hej

det jag undrar över är inget stort problem utan bara vill veta om det alltid kommer vara så och om det är normalt.

jag har använt pulver dryck för att banta och efter en tid har jag märkt att min kropp har börjat bränna mindre kalorier vilket har gjort så att jag måste vara mer noga om vad jag äter och måste motionera mer det gör mig trött.

jag kan säga så här att min kropp blev av med 1000 g kroppsvikt varje gång jag gick och la mig fast nu så gör den bort med bara 600 g.

är det normalt att det är så alltså ska kroppen minska förbrännandet ifall man går ner i vikt?

jag väger 87 och är 185 centimeter lång


   
Citera
Ämnesetiketter

TheOutlander:

blev av med 1000 g kroppsvikt

isf måste du ha förbrukat typ 7000 kcal om dagen, fattar inte hur du räknar riktigt[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag räknar på detta sättet att t.ex innan jag ska gå och lägga mig så väger jag 88 kg sen på morgonen när jag vaknar väger jag 87kg 😀 fast nu så är det inte så längre utan om jag är 88 sen lägger mig och vaknar igen på morgonen så väger jag 87,4. jag räknar inte om hur mycket jag går ner under dagen utan på den tid jag sover så jag undrar ifall det är normalt eller inte 😀


   
SvaraCitera

antar att du förut kan ha förlorat massa vätska, vilket du inte gör nu, eller att din kropp ställt om sig till svält och försöker spara fett


   
SvaraCitera

TheOutlander:

sen på morgonen när jag vaknar väger jag 87kg 😀 fast nu så är det inte så längre utan om jag är 88 sen lägger mig och vaknar igen på morgonen så väger jag 87,4. jag räknar inte om hur mycket jag går ner under dagen utan på den tid jag sover så jag undrar ifall det är normalt eller inte 😀

man väger ju såklart alltid mindre på morgonen, detta pga att du svettas under natten. väg dig bara samma tid på morgonen istället, och jämför med hur du gått ner sedan morgonen innan.

eftersom att du äter och dricker under dagen så kommer du alltid väga mer på kvällen än du gör på morgonen, så det är ju itne så konstigt^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har läst mycket om svält fast om min kropp nu försöker spara fett och det är därför den inte gör av med kalorier som innan hur kan jag då göra så att det ska bli som innan?

ska jag äta mycket så att jag går upp i vikt eller räcker det ifall jag stannar i den vikt jag är alltså att jag verken går ner eller upp?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

man väger ju såklart alltid mindre på morgonen, detta pga att du svettas under natten. väg dig bara samma tid på morgonen istället, och jämför med hur du gått ner sedan morgonen innan.

mitt problem är att under natten så blir jag inte av med lika mycket kalorier som innan [bigsmile]


   
SvaraCitera

TheOutlander:

mitt problem är att under natten så blir jag inte av med lika mycket kalorier som innan [bigsmile]

vad pratar du om? man förbrukar aldrig särskillt mycket kalorier under natten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha det brukade jag göra fast då betyder det att det är normalt att jag inte gör av med like mycket kalorier som innan.


   
SvaraCitera

När du ligger på ett kaloriunderskott så minskar kroppen metabolismen för att spara energi, ja. Om du återgår till att äta normalt så kommer den såsmåningom återgå till normal energiförbrukning också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack så mycket åtminstone vet jag nu hur jag ska göra. fast måste jag äta typ kött o sånt varje dag eller? t.ex idag åt jag 3 kex choklad och åt nötter sen drack vatten och läsk. funkar det så eller måste jag t.x äta fisk kött o sånt varje dag?


   
SvaraCitera

asså är du typ utvecklingsstörd eller nåt? obs seriös fråga, inte menat för att vara elak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej vill bara vara säker för har redan gjort fel med att inte äta mycket för att banta de är därför. vill inte typ kämpa för inget.


   
SvaraCitera

[shake][shake][shake][shake]


   
SvaraCitera

TheOutlander:

nej vill bara vara säker för har redan gjort fel med att inte äta mycket för att banta de är därför. vill inte typ kämpa för inget.

problemet med att banta är att du troligtvis kommer gå upp i vikt sen när du slutat banta och går tillbaks till dina normala vanor. då du bara är lite överviktig är det troligtvis betydligt bättre att du lägger om dina vanor istället för att på så vis få ett bestående resultat.


   
SvaraCitera