Aviseringar
Rensa alla

Fråga om polishögskola


Ämnesstartare

Hej, jag är 15 år och ska välja till gymnasiet, och undrar om man kommer in på polishögskolan om man etc. läser IT - datornteknik i gymnasiet?

Etc. som om jag väljer IT-datorteknik på gymnasiet, får bra betyg, kan jag komma in och läsa den linje som tillhör etc polis/brandman på högskolan då? och vidare läsa på polishögskolan?
Eller måste jag läsa Samhäll eller whatever på gymnasiet för att bli polis i framtiden?


   
Citera

men ja


   
SvaraCitera
jonta

vanligkille:

Eller måste jag läsa Samhäll eller whatever på gymnasiet för att bli polis i framtiden?

Bara du får in ämnena som krävs för att söka in till polis sen. Är det inte rättskunskap och historia a typ?


   
SvaraCitera

jonta:

rättskunskap

Den kursen ger ingen som helst särskild behörighet, så vitt jag vet.

vanligkille:

och undrar om man kommer in på polishögskolan om man etc. läser IT - datornteknik i gymnasiet?

Det gör man säkert, om inte annat har du gott om tid att läsa in eventuell behörighet eller förvärva annan adekvat meritering, eftersom lägsta ålder för antagning till polishögskolan i praktiken är runt 23 år.


   
SvaraCitera

jonta:

Är det inte rättskunskap och historia a typ?

samhälle A och svenska A tror jag man måste ha G i.


   
SvaraCitera
jonta

Dightkuz:

samhälle A och svenska A tror jag man måste ha G i.

historia är jag ganska säker på också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej tack som fan! 🙂


   
SvaraCitera

Samhäll A, Svenska B och Historia A är de enda kurserna som krävs för att du ska få söka.

Sen är det stort plus med typ rättskunskap, juridik och psykologi.
Sen måste du gjort högskoleprovet med (spelar ingen roll om du får 0.1 på det dock)

Jag själv planerar att läsa polis senare och jag gick just it/data


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kolla poliskolanfilmerna, dom släpper in vilken pattrask som helst[no-no]


   
SvaraCitera

Annars kan du ju gå med i Hells Angels eller liknande organisation om du vill känna makt och trycka ner folk.


   
SvaraCitera

vanligkille:

Hej, jag är 15 år och ska välja till gymnasiet, och undrar om man kommer in på polishögskolan om man etc. läser IT - datornteknik i gymnasiet?

Det spelar absolut ingen roll vad du läser för program eller inriktning på gymnasiet. Det enda som spelar roll är att du har läst de kurser som krävs (vilka normalt ges på alla skolor oavsett program eller inriktning) samt att du har tillräckligt bra betyg.

Följande krävs enligt Polishögskolans egen webbplats:
• Svenska B
• Historia A
• Samhällskunskap A
• Högskoleprov eller 20 poängs högskolestudier

• Svensk medborgare
• Vara lämplig som polis (personliga egenskaper och laglydnad)
• Fylla lägst 20 år under antagningsåret
• Ha körkort för bil
• Ha en normal fysisk förmåga, d.v.s. inte lida av kroniska sjukdomar eller ha sådana belastnings- eller
förslitningsskador som försvårar möjligheterna att fullgöra polisyrket
• Vara simkunnig
• Ha en synskärpa som uppgår till minst 0,1 på vardera ögat okorrigerat. Krav är också att sökande
med korrektion måste se minst 0,8 på vardera ögat.
• Ha normalt färgseende
• Ha fullgod hörsel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

med korrektion måste se minst 0,8 på vardera ögat.

vad innebär "med korrektion"?


   
SvaraCitera

Irrelevante:

eftersom lägsta ålder för antagning till polishögskolan i praktiken är runt 23 år.

Nja, det där är bara en myt som lever vidare. Jag vet två stycken som är 20 år och som just nu håller på med antagningstesterna.

Jakob_E:

Följande krävs enligt Polishögskolans egen webbplats:

Jag har för mig att de också kräver ett års arbetslivserfarenhet. Chansen att man blir antagen är iallafall större om man har det.


   
SvaraCitera

Kacki:

Nja, det där är bara en myt som lever vidare. Jag vet två stycken som är 20 år och som just nu håller på med antagningstesterna.

Javisst, man kommer till antagningstesterna, det är först därefter som man sållas bort. Jag vet flera som har fått genomgå de grundläggande testerna, men som därefter fått besked om att de inte är antagna. I de fall där de frågat sig varför har de fått till svar att de är just för unga.


   
SvaraCitera

Irrelevante:

Javisst, man kommer till antagningstesterna, det är först därefter som man sållas bort.

Nej det är just det de inte gör. Klarar de sig förbi persontesterna och svenskatestet för att sedan göra fystestet så har de fått reda på att deras chanser är stora att ta sig vidare till själva utbildningen. De som anses vara för unga blir redan fimpade av psykologerna under persontesterna, inte efteråt. Visserligen har båda som jag känner gjort lumpen och en av de är tjej.. då räknas det som ett års arbetslivserfarenhet också.


   
SvaraCitera