Aviseringar
Rensa alla

Fråga queer personer!


Lokes
Ämnesstartare

Jag tänkte att det skulle vara en bra idé att skapa denna tråd eftersom det finns säkert väldigt många ungdomar som har många frågor om hbtq. Någon kanske vill fråga hur man vet att man är gay eller hur man kommer ut, straighta cis personer kanske också sitter och klurar på något. Ingen fråga är dum, om den inte är homofobisk såklart Söt 

Alla är välkomna, fråga på


   
Citera
oneday

Hoppas inte detta floppar med homofobiska kommentarer 


   
SvaraCitera
Lokes
Ämnesstartare

oneday:
Hoppas inte detta floppar med homofobiska kommentarer 

Om trådskapare kunde radera andras kommentarer så hade jag raderat alla dryga homofober om det skulle hända


   
SvaraCitera
oneday

Lokes:

Om trådskapare kunde radera andras kommentarer så hade jag raderat alla dryga homofober om det skulle hända

Vi vet också att mod och admin är ganska dåliga på det nu för tiden. Bara en som är relativ aktiv 


   
SvaraCitera
oneday

Är det jag eller försvann kommentarer 


   
SvaraCitera

En ärlig fråga från en 20-årig straight kille som kan noll om sk queer. Eller snarare några frågor.

Beror "queer" på rent genetiska faktorer dvs genetiska ärftliga faktorer från den biologiska mamman och pappan? För att ett ägg ska bli befruktat så krävs det som bekant en mans spermie för att befrukta kvinnans ägg.

Eller beror det på uppväxtförhållande dvs att mamman och/eller pappan har umgåtts mycket med "queer" personer och att barnet på det sättet blivit påverkad av detta?

Eller beror det på helt egna sexuella intressesvärer? Det kan ju styrkas av att många lyckliga straighta gifta förhållande, som dessutom har ett eller flera barn ihop. Där den ena parten helt plötsligt skiljer sig och inleder ett "queerförhållande"?

Vore intressant att höra dina svar från forskare... eller din egna åsikt. Kan som sagt noll i frågan då min lärare aldrig någonsin nämnde något i ämnet. Eller kanske jag just den dagen var sjuk!!??? 


   
SvaraCitera
Lokes
Ämnesstartare

upprop > BRÄNN KORANEN:
En ärlig fråga från en 20-årig straight kille som kan noll om sk queer. Eller snarare några frågor.

Beror "queer" på rent genetiska faktorer dvs genetiska ärftliga faktorer från den biologiska mamman och pappan? För att ett ägg ska bli befruktat så krävs det som bekant en mans spermie för att befrukta kvinnans ägg.

Eller beror det på uppväxtförhållande dvs att mamman och/eller pappan har umgåtts mycket med "queer" personer och att barnet på det sättet blivit påverkad av detta?

Eller beror det på helt egna sexuella intressesvärer? Det kan ju styrkas av att många lyckliga straighta gifta förhållande, som dessutom har ett eller flera barn ihop. Där den ena parten helt plötsligt skiljer sig och inleder ett "queerförhållande"?

Vore intressant att höra dina svar från forskare... eller din egna åsikt. Kan som sagt noll i frågan då min lärare aldrig någonsin nämnde något i ämnet. Eller kanske jag just den dagen var sjuk!!??? 

Jag tror inte att det är ärftligt att vara gay, men jag vet att man kan födas som gay även om man bor i ett väldigt straight och strikt religiös familj och område. Man väljer inte hur man är, precis som straight personer inte väljer vem dom är kära i. Vad någon än säger så finns det hbtq personer över hela världen i varje land, inga lagar kan stoppa vem man är kär i (nu snackar vi om hbtq inte pedos Rullar ögonen dom kan ju fara åt helvete)


   
SvaraCitera
oneday

upprop > BRÄNN KORANEN:
En ärlig fråga från en 20-årig straight kille som kan noll om sk queer. Eller snarare några frågor.

Beror "queer" på rent genetiska faktorer dvs genetiska ärftliga faktorer från den biologiska mamman och pappan? För att ett ägg ska bli befruktat så krävs det som bekant en mans spermie för att befrukta kvinnans ägg.

Eller beror det på uppväxtförhållande dvs att mamman och/eller pappan har umgåtts mycket med "queer" personer och att barnet på det sättet blivit påverkad av detta?

Eller beror det på helt egna sexuella intressesvärer? Det kan ju styrkas av att många lyckliga straighta gifta förhållande, som dessutom har ett eller flera barn ihop. Där den ena parten helt plötsligt skiljer sig och inleder ett "queerförhållande"?

Vore intressant att höra dina svar från forskare... eller din egna åsikt. Kan som sagt noll i frågan då min lärare aldrig någonsin nämnde något i ämnet. Eller kanske jag just den dagen var sjuk!!??? 

Varför skriver du ”queer” istället för queer


   
SvaraCitera

oneday:

Varför skriver du ”queer” istället för queer

Ordet "queer" är inte vedertaget ett svensk ord utan enl Nationalencyklopedin...

Vad betyder queer? Ordet queer [kwiə] är engelska och betyder bl a ’konstig’, ’excentrisk’, ’homosexuell’. Tidigare användes det som ett skällsord om hbt-personer. Alltså personer som är homosexuella, bisexuella eller trans.

Och i Svenska Akademins Ordlista (SAO) så står det bara...

queer [koi´r] adjektiv ~t ~a • som har att göra med kritiska analyser av gängse normer kring könsidentitet och sexualitet.

Just med bakgrund av att det från början inte är ett svenskt vedertaget ord så lägger jag det inom citationstecken. Dessutom är det ju många inom denna berörda grupperingen som inte ens själva vet vad de är.
Sedan lägger jag ingen värdering i om det är kille med fitta eller tjej med kuk. Bullfitta eller monsterkuk är skit samma.


   
SvaraCitera
Lokes
Ämnesstartare

upprop > BRÄNN KORANEN:

Ordet "queer" är inte vedertaget ett svensk ord utan enl Nationalencyklopedin...

Vad betyder queer? Ordet queer [kwiə] är engelska och betyder bl a ’konstig’, ’excentrisk’, ’homosexuell’. Tidigare användes det som ett skällsord om hbt-personer. Alltså personer som är homosexuella, bisexuella eller trans.

Och i Svenska Akademins Ordlista (SAO) så står det bara...

queer [koi´r] adjektiv ~t ~a • som har att göra med kritiska analyser av gängse normer kring könsidentitet och sexualitet.

Just med bakgrund av att det från början inte är ett svenskt vedertaget ord så lägger jag det inom citationstecken. Dessutom är det ju många inom denna berörda grupperingen som inte ens själva vet vad de är.
Sedan lägger jag ingen värdering i om det är kille med fitta eller tjej med kuk. Bullfitta eller monsterkuk är skit samma.

Queer är en umbrella term för hbtq, man kan säga ”jag är queer” om man inte vill specifikt säga om man är lesbisk osv, bara att man är med i hbtq+ community. Du kunde ha frågat mig istället för att dra fram en hundra år gammal besserwisser faktatext Rullar ögonen


   
SvaraCitera
oneday

upprop > BRÄNN KORANEN:

Ordet "queer" är inte vedertaget ett svensk ord utan enl Nationalencyklopedin...

Vad betyder queer? Ordet queer [kwiə] är engelska och betyder bl a ’konstig’, ’excentrisk’, ’homosexuell’. Tidigare användes det som ett skällsord om hbt-personer. Alltså personer som är homosexuella, bisexuella eller trans.

Och i Svenska Akademins Ordlista (SAO) så står det bara...

queer [koi´r] adjektiv ~t ~a • som har att göra med kritiska analyser av gängse normer kring könsidentitet och sexualitet.

Just med bakgrund av att det från början inte är ett svenskt vedertaget ord så lägger jag det inom citationstecken. Dessutom är det ju många inom denna berörda grupperingen som inte ens själva vet vad de är.
Sedan lägger jag ingen värdering i om det är kille med fitta eller tjej med kuk. Bullfitta eller monsterkuk är skit samma.

Det första som dyker upp när du googlar ”vad är queer” är riksarkivet som säger:

”Med ordet queer menar vi här sexualitet som inte följer heteronormen. Queer som identitet kan innebära en önskan att inte behöva definiera sitt kön eller sin sexuella läggning. Med exemplen på sidan visar vi att människor har agerat normbrytande under alla tider”

att nämna att queer är ett skällsord är bara onödigt och inte sant.


   
SvaraCitera

vad jag än gör här kmr jag bli kallad homofob


   
SvaraCitera
Lokes
Ämnesstartare

youngvobb:
vad jag än gör här kmr jag bli kallad homofob

Well är du homofob


   
SvaraCitera
oneday

youngvobb:
vad jag än gör här kmr jag bli kallad homofob

Säg bara att hbtq personer är valid 


   
SvaraCitera

Lokes:

Queer är en umbrella term för hbtq, man kan säga ”jag är queer” om man inte vill specifikt säga om man är lesbisk osv, bara att man är med i hbtq+ community. Du kunde ha frågat mig istället för att dra fram en hundra år gammal besserwisser faktatext Rullar ögonen

Jag har i ärlighetens namn aldrig förstått begreppet "queer". Jag förstår självklart straight dvs heterosexuell, bög resp flata dvs homosexuell man resp kvinna. Men bögen ifrågasätter ju inte att han är man och flatan ifrågasätter ju inte att hon är kvinna.

Så det där med sk "queer" ställer ju bara till begreppen och kränglar ju bara till allt.

oneday:

Det första som dyker upp när du googlar ”vad är queer” är riksarkivet som säger:

”Med ordet queer menar vi här sexualitet som inte följer heteronormen. Queer som identitet kan innebära en önskan att inte behöva definiera sitt kön eller sin sexuella läggning. Med exemplen på sidan visar vi att människor har agerat normbrytande under alla tider”

att nämna att queer är ett skällsord är bara onödigt och inte sant.

Varför jag ref till de två största ordböckerna i Sverige berodde väl bl a på att "riksarkivet" är ju inte en ordbok. Utan det är ju just vad namnet anger - ett arkiv! Som ska bevaras för framtiden. Man kan ex leta upp vem som ägde en gammal bil för 70 år sedan med hjälp av det gamla reg nummret som fanns förr. Mycket glad 


   
SvaraCitera