Aviseringar
Rensa alla

Fråga till er som som är ovo-lakto vegetarianer!


Ämnesstartare

Har gått och lurat lite på en sak angående ovo-lakto vegeterianism. Uppfattningen som jag har fått är att de flesta som tillhör den här kategorin inte vill äta kött för att de får dåligt samvete/mår dåligt av att äta något som de vet har varit en levande varelse. Det kan jag absolut köpa, men är det inte nästan lika dåligt att stödja en industri som tar ifrån mödrar deras barn bara timmar efter födseln eller som tränger ihop stackars hönor i pyttesmå burar och använder som värpmaskiner? 

Min fråga till dig som är ovo-lakto vegetarianer är helt enkelt, hur kommer det sig att du bara har slutat äta kött men inte andra animalier (ex. ägg och mejeriprodukter)?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Är skillnad på död och ickedöd. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Är skillnad på död och ickedöd.

Absolut. Tycker bara det känns knepigt att man nöjer sig med att döva sitt samvete genom att inte äta "döda djur" men samtidigt accepterar hur de utnyttjas i övrigt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner ingen anledning till att sluta med det, hade jag möjlighet skulle jag ha en liten stuga och hålla egna djur osv. men samhället tillåter mig inte det av ekonomiska skäl


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man inte mjölkar en ko så blir den sjuk. Men det är bättre att den lider än att mjölka den Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jagvillboienhatt:

Absolut. Tycker bara det känns knepigt att man nöjer sig med att döva sitt samvete genom att inte äta "döda djur" men samtidigt accepterar hur de utnyttjas i övrigt. 

Mm håller med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ser väl den industrin som i princip lika hemsk som köttindustrin, eller öh de går ju hand i hand med varandra. ursäktar mig på något vis med att exempelvis ost är svårt att byta ut till bra och billiga alternativ. har haft betydligt mer veganska perioder än vad jag är inne i just nu, hoppas på att bättra mig på den fronten. 


   
SvaraCitera
reben

är en dålig hemsk människa bara


   
SvaraCitera

S3ON:
Är skillnad på död och ickedöd. 

Vilket är värst?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Siktar mot att äta veganskt och gör det några gånger i veckan, tänker att det blir lättare när jag flyttar hemifrån. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men ja sen är det också så att jag aldrig riktigt gillat kött så mkt att jag inte kan leva utan det, men med mejeriprodukter som typ ost tycker jag att det blir svårare. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

terrormat:

Vilket är värst?

Tumme upp


   
SvaraCitera
b1son

finns ingen bra anledning. det är drygt som fan att laktoovovegetarianism har blivit synonymt med vegetarianism oxå så att alla vegetariska alternativ på restauranger är typ "halloumi sallad"


   
SvaraCitera

Gillar inte smaken av kött samt att jag mår illa när jag äter kött. Har varit vegetarian sedan jag var liten så det är nog därför jag känner så. Sedan så gillar jag mejeriprodukter skulle aldrig klara mig utan ost.
Jag bryr mig inte särskilt mycket om djuren.


   
SvaraCitera

Jagvillboienhatt:

Absolut. Tycker bara det känns knepigt att man nöjer sig med att döva sitt samvete genom att inte äta "döda djur" men samtidigt accepterar hur de utnyttjas i övrigt. 

Man kanske köper krav-märkta produkter.


   
SvaraCitera