Aviseringar
Rensa alla

Frågor om Alfakassan


Ämnesstartare

Sheriffen:

Vet inte riktigt. Detta hittade jag på deras hemsida:

ha förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad.

Och det där uppfyller jag inte.. Jag tog studenten i juni förra året och har jobbat i Norge mellan 1/9 -19/12 och nu har jag kontrakt på extrajobb i butik mellan 23/2 - 30/4..

Så jag kan inte få pengar alls? Eller kan jag? Jag fattar inte 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

Joo men du kan inte få den förrän du jobbat i 6 månader i streck ändå tyvärr. Du kan väl göra de i september typ men inte i nuläget.

aha okej! men ska jag anmäla mig nu eller när det gått sex månader sedan jag börjat jobba öht?


   
SvaraCitera

The Elin:

Så jag kan inte få pengar alls? Eller kan jag? Jag fattar inte 🙁

Nej du är ganska fuck upp tyvärr. [sad]


   
SvaraCitera

The Elin:

aha okej! men ska jag anmäla mig nu eller när det gått sex månader sedan jag börjat jobba öht?

Ingen idé anmäla sig nu när du har arbete och ändå inte kan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

Ingen idé anmäla sig nu när du har arbete och ändå inte kan?

Tänkte om man var tvungen att låta dom veta innan eller nåt.

BTW: Är inte arbetsförmedlingen typ "tvugna" att ge dig pengar om de inte kan fixa jobb åt dig inom typ 2-3 månader eller så? Detta kasnke bara gäller om man är helt utan arbete och extrajobb, I don't know.


   
SvaraCitera

The Elin:

BTW: Är inte arbetsförmedlingen typ "tvugna" att ge dig pengar om de inte kan fixa jobb åt dig inom typ 2-3 månader eller så? Detta kasnke bara gäller om man är helt utan arbete och extrajobb, I don't know

Nej men de ger dig arbets garanti så du kan få typ lite pengar om du gå med där. Men om du är medlem där så får du lappar om de när du vart utan jobb i 3 månader.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

Nej men de ger dig arbets garanti så du kan få typ lite pengar om du gå med där. Men om du är medlem där så får du lappar om de när du vart utan jobb i 3 månader.

Så jag kanske kan mjölka ut lite pengar från arbetsgarantin då.. Måste gå dit och fråga ut dom ordentligt.


   
SvaraCitera

Jag kan ju säga som såhär: jag är helt jävla ägd av alfa-kassan för tillfället. Jag anmälde mig medan jag fortfarande jobbade. Var med i typ 1½ år innan jag behövde börja få pengar av dem, så att säga. Men då hade jag tydligen jobbat typ 10 timmar för lite på det året, så jag fick ingenting. Istället höjdes min avgift typ, till det jag betalade medan jag jobbade (man ska, och jag har gjort det förut, betala mindre när man är arbetslös, helt cpigt verkligen. Så jag har gått ut nu, och väntar istället på att jag får ett arbete igen innan jag går tillbaks.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Jag kan ju säga som såhär: jag är helt jävla ägd av alfa-kassan för tillfället.[...] Men då hade jag tydligen jobbat typ 10 timmar för lite på det året, så jag fick ingenting. Istället höjdes min avgift typ, till det jag betalade medan jag jobbade

Men wtf? :s Så just nu får du ingenting eftersom du gått ur?
Är systemet inkomstbaserat alltså?

Budolicious:

Så jag har gått ut nu, och väntar istället på att jag får ett arbete igen innan jag går tillbaks.

varför?

Alltså förlåt för alla dumma (förmodligen) frågor, men jag vill verkligen förstå hur allting funkar :/


   
SvaraCitera

The Elin:

varför?

För att jag inte har råd att betala avgiften nu?

The Elin:

Men wtf? :s Så just nu får du ingenting eftersom du gått ur?
Är systemet inkomstbaserat alltså?

Har aldrig fått något av dem, mer än räkningar dvs.

vetefan


   
SvaraCitera

The Elin:

Så jag kanske kan mjölka ut lite pengar från arbetsgarantin då.. Måste gå dit och fråga ut dom ordentligt.

Nej inte nu för du är ju inte arbetslös.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

För att jag inte har råd att betala avgiften nu?

Men varför ska du gå tillbaka? Vad är fördelarna? Och nackdelarna? :>

Budolicious:

Har aldrig fått något av dem, mer än räkningar dvs.

vetefan

Det låter ganska ovärt imo :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

Nej inte nu för du är ju inte arbetslös.

men fan också. hur kan de tro att man ska klara sig på enbart ett extrajobb!?


   
SvaraCitera

The Elin:

Men varför ska du gå tillbaka? Vad är fördelarna? Och nackdelarna? :>

För att jag just nu borde få pengar av dem, "egentligen", bara jag jobbar några futtiga jävla timmar till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

För att jag just nu borde få pengar av dem, "egentligen", bara jag jobbar några futtiga jävla timmar till.

Om du hade haft de där 10 timmarna, hur mycket hade du fått nu i så fall?


   
SvaraCitera