Aviseringar
Rensa alla

Frågor om Gud


Ämnesstartare

Tula:

Men att hela tiden behöva tänka på vad man enligt Gud bör göra tycker inte jag är fri vilja.

Nej det kan jag säga att det behöver jag inte göra.
Jag lever som alla andra och hindras inte från att gör någonting.
allt som jag har valt att inte göra är av personliga skäl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ArbetaMera:

Nej det kan jag säga att det behöver jag inte göra.
Jag lever som alla andra och hindras inte från att gör någonting.
allt som jag har valt att inte göra är av personliga skäl.

Och din livsstil har inte påverkats någonting av din tro?

Gud och satan finns för att människan har skapat dem. Vi har alltid krävt svar på det oförklarliga och det har de gett oss. Men i takt med vetenskapens utveckling så har tron minskat. Säger inte det tillräckligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tula:

Och din livsstil har inte påverkats någonting av din tro?

Jo jag ber och jag försöker att inte döma personer. (men det har hänt så klar några gånger)

Tula:

Gud och satan finns för att människan har skapat dem. Vi har alltid krävt svar på det oförklarliga och det har de gett oss. Men i takt med vetenskapens utveckling så har tron minskat. Säger inte det tillräckligt?

vet du vad vetenskap är Tula?
Vetenskap är spekulationer/teorier som man tror är rätt.
man går efter- verkar det här rimligt- kan det möjligtvis vara så? osv.
sen kommer man fram till att det "är så" till någon annan kommer i framtiden och säger: "nej så här är det"

det finns flera, flera fel/luckor i Evolutionsteorin som jag kan och kommer att PMa dig när jag har vaknat sen senare.

fråga på.
Allt som är från Gud ska gå att ifrågasätta.

[cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ArbetaMera:

Vetenskap är spekulationer/teorier som man tror är rätt.

Skillnaden är väl att man i vetenskapen "tror" och i religionen "vet för Gud har sagt så". DET tycker jag inte är rimligt. För hur kan ni veta något som uppenbarligen inte har bevisats mer än någon annan teori?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tula:

Men i takt med vetenskapens utveckling så har tron minskat. Säger inte det tillräckligt?

Jesus har sagt att många kommer att sluta tro och många kommer bli lurade av falska profeter. flera gånger.

ett roligt citat är:
"....hur många kommer tro, när människoskonen kommer i sin härlighet"

Med människosonen menar han sig själv- han ska komma tillbaka vi tidens ände - alltså jordens slut -


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tula:

För hur kan ni veta något som uppenbarligen inte har bevisats mer än någon annan teori?

profetior i Bibeln har gått i uppfyllelse.
babylons fall osv. det är ett starkt bevis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur fjantigt är de inte att tro på gud haha jag kan lika gärna säga att mina animeserier verkligen finns och att alla ska buga sig inför dom. Hela min barndom har jag blivit tillsagt att vuxna ska sätta exempel, men de har dom på ett vis... Gör tvärt emot de dom gör[cool] nää men seriöst så dör de för mycket folk för fel anledningar för mig att tro på gud även fast han finns så har han lämnat oss till våra öden för länge sedan. Sen Adam och Eva :S ofta de har hänt de är som att Maximus Prime skulle bli en branbil ist [chocked]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vem skapade Gud? Och varför skapade någon en sak som skulle skapa en värld på 7 dagar för att sedan sakta men säkert förstöra den?

.... Vad är poängen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

La di fakking da:

Och varför skapade någon en sak som skulle skapa en värld på 7 dagar för att sedan sakta men säkert förstöra den?

1) en nade som alltid funnits. han bor inte i rymden utan det finns mer bakom den.

2.) Människans fria vilja förstör det Gud skapat. inte alla men majoriteten. Satan var förkastad ner till jorden och verkar här- varför- han trodde han var mer än Gud och nu Hatar han Guds skapelse-oss-

Gud kommer förgöra det han skapat för att han har rätt till det.
Ondskan kommer krossas då.

vi kommer få leva med Honom sen.

"...Sannerligen säger jag eder: Detta släkte skall icke förgås, förrän allt detta sker. Himmel och jord skola förgås, men mina ord skola aldrig förgås. Men om den dagen och den stunden vet ingen något, icke ens änglarna i himmelen, ingen utom Fadern allena.

( of topic: jag säger Honom/han till Gud och Satan för att göra det enkelt. diskusion om kön kan man diskutera någon annanstans.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Netherlick:

nää men seriöst så dör de för mycket folk för fel anledningar för mig att tro på gud även fast han finns så har han lämnat oss till våra öden för länge sedan. Sen Adam och Eva :S ofta de har hänt de är som att Maximus Prime skulle bli en branbil ist

Många skyller på Gud för allt ont.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ArbetaMera:

Vetenskap är spekulationer/teorier som man tror är rätt.
man går efter- verkar det här rimligt- kan det möjligtvis vara så? osv.
sen kommer man fram till att det "är så" till någon annan kommer i framtiden och säger: "nej så här är det"

Att framställa tro som något negativt är inte särskilt rationellt i dett fall. Och vetenskap är, till skillnad från religion, omprövningsbar. Att låsa fast sig i en absolut sanning är inte särskilt smart.

ArbetaMera:

Människans fria vilja förstör det Gud skapat

Varför gav han då människan fri vilja?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inmyshoes:

omprövningsbar. Att låsa fast sig i en absolut sanning är inte särskilt smart.

precis
. det har man gjort med Evolutionsteorin. - i skola tex-

inmyshoes:

Varför gav han då människan fri vilja?

För han älskar oss och vi är gjorda till hans och sin sons avbild.
Gud har ju en fri vilja.
Utan fri vilja kan vi ju inte gå, äta, sova, hoppa, stanna osv osv.

tack för seriösa frågor alla! Uppskattas

[cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ArbetaMera:

det har man gjort med Evolutionsteorin. - i skola tex-

man håller fast vid den tills det kommer något bättre

ArbetaMera:

För han älskar oss och vi är gjorda till hans och sin sons avbild.
Gud har ju en fri vilja.
Utan fri vilja kan vi ju inte gå, äta, sova, hoppa, stanna osv osv.

Utan den fria viljan skulle ju någon annan bestämma sådant åt oss. För mig är handlar fri vilja dock om större val i livet. Men om gud nu älskar oss osv. så borde han inte ge oss en fri vilja med tanke på hur vi förvaltar den.

ArbetaMera:

tack för seriösa frågor alla! Uppskattas

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inmyshoes:

man håller fast vid den tills det kommer något bättre

ja tills man kommer på något bättre, ja. medens Bibelns lära stått kvar i årtusenden.

inmyshoes:

Utan den fria viljan skulle ju någon annan bestämma sådant åt oss. För mig är handlar fri vilja dock om större val i livet. Men om gud nu älskar oss osv. så borde han inte ge oss en fri vilja med tanke på hur vi förvaltar den.

ja men vi måste ta ansvar och val som även Gud gör.
och som sagt: inget skulle fungera utan den fria viljan som du nämner först. precis som du först nämner[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ArbetaMera:

ja tills man kommer på något bättre, ja. medens Bibelns lära stått kvar i årtusenden.

Därför att människan har ett behov av religion


   
SvaraCitera