Aviseringar
Rensa alla

Frågor om livmoderhalscancer?


Ämnesstartare

Fick idag veta av flickvännen att hon pratat med sin mamma om att ta någon spruta för livmoderhalscancer. Och att hennes mamma sagt åt henne att hon inte får ha sex förren hon tagit dessa. Detta var alltså förklaringen till varför vi inte kunnat ha sex på 4 månader, inte att "föräldrarna är där nere", "Har ont i huvudet" eller dyl.

Grejen är den att jag uppfattade de som hon inte har tagit det ännu, och så som jag tolkat de jag läst på nätet tar hela prceduren ca 12 Månader, alltså. Från det att hon tar första sprutan, kommer det ta ca 12 Månader innan hon får ha sex? Dvs. Blir säkert 18 Månader sexlöst för mig [tard] haha.. 🙂

Stämmer detta, eller hur går de till? ge mig lite info? [smile]


   
Citera

För det första så KAN man ha sex innan man tar sprutorna, men risken finns att man redan blivit utsatt för virus.

För det andra så täcker vaccinationen INTE alla virus som kan ge cancer i livmodern/livmoderhalsen. Således kan man fortfarande drabbas och måste gå på de kontroller som rekommenderas.

För det tredje är vaccinationen osäker med många biverkningar och det finns flera dödsfall som kopplats till vaccinationen.

Skulle inte rekommendera någon att ta vaccinet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AfterEighth:

Och att hennes mamma sagt åt henne att hon inte får ha sex förren hon tagit dessa.

ja, jag har också hört att det där bara är en myt. att det inte spelar någon roll om man har haft sex innan eller inte. du måste forska lite djupare i det där, helt klart[wink] ring till 'sjukvårdsupplysningen' eller vad det nu heter.

..eller så kanske hon inte ens vill ha sex än? och då är det ju dumt att komma med massa argument


   
SvaraCitera

Hon vill göra på det här sättet, då får du fan ta och respektera det.


   
SvaraCitera
ejdda

mja, alltså, alla säger väldigt olika. men det mesta jag har hört och tror mest på att man helt enkelt får ha sex. annars skulle väl någon nämna det (tänker mest på sjukvårdspersonal) jag tog första sprutan igår & ingen nämnde något om att vara oskuld eller att inte ha sex.


   
SvaraCitera

12 månader behöver det ju inte ta.
Efter att jag tagit min första, tog jag den andra efter knappt 2 månader, efter det skulle jag ta den tredje 4 månader efter, alltså om 2 månader ungefär. = 6 månader [y]

Fast egentligen tror jag det rekomenderas att vänta 6 månader mellan 2 & 3. Stod mellan 4-8 månader tror jag på bipacksedeln. Läste det trotts allt detta senast för 2 månader sedan [ops]


   
SvaraCitera

AfterEighth:

Och att hennes mamma sagt åt henne att hon inte får ha sex förren hon tagit dessa.

AfterEighth:

Från det att hon tar första sprutan, kommer det ta ca 12 Månader innan hon får ha sex?

Jag har själv tagit sprutor mot livmoderhalschanser, och för mig sa dem ingenting om att jag inte fick ha sex under den perioden, det låter helt absurt. För mig gick det till såhär:

Först tog jag första sprutan, sedan fick jag vänta en månad, efter det tog jag andra sprutan, sedan kom ett uppehåll på 3 månader och efter det tog jag sista sprutan.

Jag hade sex under den här perioden och jag lever fortfarande [wink] det är ingen fara, låter bara som skitsnack ifrån den här mamman.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror det bara är att man inte ska ha oskyddat så man kan bli smittad. För liksom. Det är ju inte någon "lag" på att man inte får onanera. Varför får man inte ha sex då?

Jag tror altså att man inte får ha oskyddat. Själva penetreringen spelar nog ingen roll?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

innan jag tog den så frågade jag-, och att ta alla 3 sprutor tar 6 månader, under den tiden är det inte förbjudet , men det är inte rekomenderat, att ha oskyddat sex är ju risken för smitta ganska stor - men det är den ju alltid, så att ha skyddat sex ska inte va någon fara, om hon äter några p-medel så påverkas inte det heller, men de skyddar inte mot smitta.

ungefär såhär; skyddat sex är ingen fara, för då kan hon inte bli smittad. om hon / ni har haft mycket oskyddat sex innan kan hon ha blivit smittad


   
SvaraCitera