Aviseringar
Rensa alla

Frågor om sex


Ämnesstartare

Hejhej, tjej på 16 år här! 
Jag tappade oskulden för bara någon dag sedan, och till en början kände jag bara vad skönt att det är gjort men dagen efter kom ångesten eftersom vi inte använde kondom och jag går inte på p piller eller så. Så jag har lite frågor! 
1. Jag kissade inte efter och vi hade inte kondom! Kommer jag få urinvägsinfektion? Vad kan man göra för att slippa det?
2. Kan man ha sex med urinvägsinfektion?
3. Bör jag kolla om jag fått någon sjukdom?
4. Måste man kissa efter sex om man använt kondom? (Till nästa gång) 
Graviditet är jag ej rädd för längre eftersom han tog ut den innan han kom och eftersom jag fick mens morgonen efter!


   
Citera

1. Det är inte ett faktum.
2. Ja, om man vill.
3. Om du oroar dig för det kan det vara skönt att få bekräftat för sig. 
4. Va nej? 


   
SvaraCitera
time
 time

1. Urinvägsinfektion märker du snabbt om du får. Det är alltid bäst att kissa efter sex.
2. Det är inte att rekommendera.
3. Ja, det är alltid bättre att vara på den säkra sidan. Dock bryter inte sjukdomarna ut direkt utan du får vänta ungefär en vecka innan testen ger säkrast resultat.
4. Det kan vara bra att göra det ändå, dels som rutin och dels för att bli av med ev. bakterier som kan ha kommit från eventuellt förspel med händer. 

Kom ihåg att avbrutet samlag inte är ett preventivmedel. Du kan bli gravid även om killen drar ut den före han kommer - försatsen innehåller också spermier. 


   
SvaraCitera