Aviseringar
Rensa alla

Frågor, rätt eller fel?


Ämnesstartare

Jag har gjort en abort, och jag ångrar mej.
Ibland när jag tänker för mycket börjar jag ifrågasätta vissa saker.

Jag tänker på att om någon dör, tex i en bilolycka eller av ålder osv så är det något man inte direkt kan påverka.
Men jag "valde" det här beslutet!
Och jag har hela tiden under den här tiden stört mej på såna som tycker att abort är mord osv.
Men jag "valde" det här, har jag då någon rätt att klaga över mitt beslut?
Jag tycker ju det egntligen.
Jag menar, bara för att man väljer att ta ett beslut som man tror är bäst, betyder det inte att man inte älskar, saknar, sörjer och ångrar sig!
Jag gör det, jag önskar jag kunde spola tillbaka tiden.
Samtidigt har jag börjat inse att jag nog tog det bästa beslutet, att jag gjort rätt utifrån min situation.
Det låter konstigt jag vet.

En sak till, jag säger alltid "min bebis",som i ("jag saknar min bebis") men är det det?
Den fanns ju aldrig?
X sa attt det inte var något, men det var ju åtminstone ett foster.
Jag kände den inte, jag såg den inte, jag hörde den inte..
MEN jag kände ändå att det var en del av mej, och att det fanns något i mej, och att det hade ett hjärta som slog visste jag ju, och det går inte att förklara för det är så mycket mer, och det hade blivit min bebis,
Låter det dumt att säga så?

Kan man säga att man förlorat sin bebis, även fast man på sätt och vis tog bort det på flit?
Jag menar att dom som tänkt behålla sitt barn och sen får missfall förlorar det ju verkligen.
Men det känns som jag gjort det också..


   
Citera
Ämnesetiketter

lostmind:

Kan man säga att man förlorat sin bebis, även fast man på sätt och vis tog bort det på flit?

Om du känner att du har förlorat din bebis så har du gjort det, även om det var ett val.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lostmind:

att det hade ett hjärta som slog visste jag ju,

hoppas jag verkligen inte... om det gått så långt får man inte göra abort?

IALLAFALL!!! förlåt..

det är klart att man känner sig så som du beskriver efteråt, av både medicinska skäl (biverkningar av abort, om man gjorde det kemiskt och inte genom skrapning) och av känslomässiga... jag hoppas att du i slutändan kan acceptera det mycket stora beslut du ändå tog, och att du en annan gång kan bli abort med mening med någon du verkligen älskar och när du är redo! <3 se fram emot nästa istället för att se tillbaka mot det som var..!
prata om det 🙂 du har säkert vänner som ställer upp!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aliiixx:

hoppas jag verkligen inte... om det gått så långt får man inte göra abort?

Jo jag tror hjärtat börjar slå efter bara typ 6veckor eller något, och eftersom jag inte gjorde abort förrän i vecka 10 och man får göra det ända till vecka 18 tror jag..
Oftast kanske man varit gravid i 6 veckor innan man ens inser att man är med barn.

Tack för allt du sa!


   
SvaraCitera
smisk

Måste det finnas ett rätt eller fel?

Varför inte bara göra det du tycker känns som det som kan passa dig bäst just i den situationen? Det behöver inte alltid vara det rätta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Måste det finnas ett rätt eller fel?

Nej enligt mej finns inget rätt eller fel, men jag är nyfiken hur andra ser på det.
För ibland tvivlar jag och ifrågasätter, men jag tror inte det finns rätt eller fel utan det är induviduellt.


   
SvaraCitera

Så kan det gå. Det var nog bättre att dö än att växa upp med dig.


   
SvaraCitera

Jag har också gjort abort, det händer att jag tänker på det ibland då det närmar sig Bf.. Men på samma gång är jag glad att jag gjorde abort då jag när jag fick reda på att jag var gravid gick i 3an på gymnasiet och hade inget jobb, min pojkvän hade precis blivit av med sitt jobb då de behövde göra nedskärningar.. Så hur mkt jag än ville ha det där barnet så förstod jag efter många om och men att jag måste tänka på barnets bästa och det bästa var att inte behålla det. Hade jag behållt barnet hade det ju varit för min egen skull.. Vi hade ingen ekonomi för att kunna köpa allt som ett barn behöver. Vi hade ingen trygghet att erbjuda då 1an vi bodde i var tillfälligt och vi hade ingen annan lägenhet på g heller. Ibland är det bästa inte det lättaste. Jag längtar tills den dagen då mitt barn får komma tillbaka till mig, då jag får känna av den lille där inne i magen igen. Då vi är redo för det, förhoppningsvis snart 🙂 Hoppas det kommer kännas bättre för dig snart 🙂


   
SvaraCitera

lostmind:

Den fanns ju aldrig?

den fanns


   
SvaraCitera

lostmind:

Men det känns som jag gjort det också..

Känner med dig. Samma tankar snurrade i mitt huvud då jag gjorde abort. Det är ett svårt val.


   
SvaraCitera

lostmind:

Jag har gjort en abort, och jag ångrar mej.

För sent nu,kanske? [sad]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera