Aviseringar
Rensa alla

Frågor


Ämnesstartare

Har några frågor, svara gärna! 

1. Varför tror du att främst kvinnor utsätta för näthat?
2. Vad är det för människor bakom nätet? Vad kan få någon att skriva att kvinnor bör våldtas och dödas?
3. Vilka konsekvenser får detta? Tänk utifrån olika perspektiv


   
Citera

1. Tror inte det
2. För att det är en trygghet att inte säga det bakom en skärm. Tror 90% inte menar det och skriver det endast för att provocera.
3. Man mår väl dåligt men det är värre på riktigt och om man inte har upplevt det själv så ska man inte säga något.


   
SvaraCitera

1. Tror inte detta stämmer. Är övertygad om att näthat är störst i onlinespelskretsar där män är en majoritet.
2. Finns alla sorters människor bakom nätet. Nätet ger en möjlighet att konsekvensköst verbalt trycka ned folk efter det bästa av sin förmåga. Något som helt klart kan vara lockande för många.
3. För någon som är främmande för nätets krafter kan det helt klart verka skrämmande när någon önskar att man blir analt våldtagen av tre storvuxna zulukrigare. Än mer underligt är det förvisso att vi andra helt enkelt har accepterat att det är som det är och inte längre reagerar.


   
SvaraCitera

1. Jag skulle tro att det beror på skillnader i tolkningar snarare än skillnader i behandling. Jag tror att det är vanligt att killar är mer avtrubbade/tar åt sig mindre av förolämpningar snarare än att kvinnor är mer utsatta i synnerhet (åtminstone vad gäller vanliga personer, för offentliga personer kan situationen vara annorlunda).

2. Relativt vanliga personer. Oftast är det faktumet att man är mer anonym och att många sidor har sina egna kulturer som gör att man blir mer benägen att skriva saker som man egentligen inte står för. Sedan bör nämnas att problemet knappast är begränsat till kvinnohat.

3. Personer som redan mår dåligt och inte är van vid internetkulturen kan självklart ta åt sig en hel del och må ännu sämre. Personer med mer distans eller som mår bättre bryr sig nog inte alls.

Sen är nog hela grejen med "näthat" en negativ sidoeffekt av riktig uttrycksfrihet. Enda sättet att komma åt det på riktigt vore att inskränka den friheten.


   
SvaraCitera
Sommar

Angående #2 så tror jag att anonymitet och flockbeteende är stora bovar i dramat, hatarna behöver aldrig möta och kan inte se offren personligen vilket troligtvis hjälper dem att objektifiera och degradera sina offer till mer angreppsvänliga element, när sen den första pionjärhataren har gjort sitt och satt snöbollen i rullning så vågar resten av hatarna gå till ytterligare attack.


   
SvaraCitera

haha du kanske ska lära dig källkritik, OCH att göra dina egna läxor.
Män utstår mer "näthat" än kvinnor, och kritik är inte "näthat" ska tillläggas


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:
haha du kanske ska lära dig källkritik, OCH att göra dina egna läxor.
Män utstår mer "näthat" än kvinnor, och kritik är inte "näthat" ska tillläggas

Buhuhuhu lipa lite till kanske? Eller? Du kan gärna maila min lärare angående källkritiken. Handlar om sexistiska kommentarer (det området vi läser om) självklart tar tjejer emot den största smällen. Blä


   
SvaraCitera

elinsimonsson:

Buhuhuhu lipa lite till kanske? Eller? Du kan gärna maila min lärare angående källkritiken. Handlar om sexistiska kommentarer (det området vi läser om) självklart tar tjejer emot den största smällen. Blä

Sexism kan ofta vara kopplat till näthat, men det är inte samma sak. Kvinnor kanske får utstå mer sexism, men det är inte samma sak som att de får utstå fler kränkningar. Att då skita i alla andra former av näthat och endast se på sexism känns inte direkt rimligt enligt mig.

Dessutom är det inte särskilt enkelt att maila om källan när vi inte ens har lärarens mail.


   
SvaraCitera

1.För det är mest män som är onda på nätet.
2. De människor som är bakom skärmarna kan vara vilken person som helst, för på nätet är man "anonym", vad som triggar en till att säga saker är att det är för lätt för att göra det, bara o skriva när man vill.
3. Robert Aschberg kan komma och knacka på din dörr, och det vill man inte. (LOL)


   
SvaraCitera