Aviseringar
Rensa alla

Framtida jorden, inspiration hämtat från Zeitgeist Addendum, ny värld runt hörnet?


Ämnesstartare

Bakgrund: inspiration från The Venus Project, en båttur idag ute på sommarhuset med farsan, aktuella nyheter, mina erfarenheter som slagits och värderats genom livet.

Se/måste? gärna filmen så ni har kött på benen inför diskussionen!

Enligt filmen Zeitgeist Addendum har vi teknologin, resurserna, möjligheterna att ge alla människor ett värdigt liv här på jorden - men vi stoppas av de monetärasystemet där "vinst" existerar, och där en ynka % av den totala mångfalden tampas om de ska köpa en ny yacht eller bygga ut en våning på sitt tolfte hus, och nej jag är ingen kommunist, har det själv väldigt gott ställt, men det jag vill få igång med denna diskussionen är, varför pengar? varför dessa stora företag & industrier, korruption som vandaliserar våra chanser att uppnå en bättre jord och göra så att fler människor inte dör pga svält och fattigdom. Har mycket att diskutera, men börjar av lätt så här, så hoppas jag mycket dyker upp! Ha dessa punkterna i åtanke, avskaffa pengar? Byteshandel? Förnyelsebara energier ? Jobba tillsammans hela världen som en grupp, avskaffa politik ? Nytt samhälle utan pengar ?


   
Citera

Har inte sett filmen men har också tänkt på detta väldigt mycket det senaste halvåret. Hur det finns produkter och yrken vars enda roll är att säkerställa sin egen existens. Det känns som att det mest logiska vore att allas krafter riktades mot att ta hand om varandra. Men det är klart att alla inte blir lyckliga av det. Och en totalitär stat är inte heller något att sträva efter.


   
SvaraCitera

katamari:

r.

happypartner22:

?

Göbbar, Älskar Zeitgeist, det tråkiga är dock att dom inte ger en lösning, men dom ger fett bra info.
DOCK har jag goda nyheter, om ni verkligen vill göra någonting åt saken så kollar ni på Garbage Warrior.

dom bygger earthships som är hus som ger dig mat, vatten, dusch, värme, el till och med naturvänlig soppa till bilen.
OCH ALLT ÄR 100% GRATIS OCH 100% AWESOME OCH NATURVÄNLIGT.
och EXTREMT billiga om inte gratis och möjligen kan du få pengar för att bygga ett sånt här hus.
( det finns folk som betalar dig för att ta materialet man bygger husen med)

Tänkte, eh, jag är fan för gammal för att skylla på andra, jag ska fan hjälpa till att återuppliva eko systemet.
Så ska bygga sådana i gambia och rädda liv, bokstavligen.


   
SvaraCitera

JoElite:

Så ska bygga sådana i gambia och rädda liv, bokstavligen.

Cool shit, måste kolla in.


   
SvaraCitera

katamari:

Cool shit, måste kolla in.

ull löve it, den är väldigt bra, och den ändrar ens syn på hur vi bygger hus som fan.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

katamari:

Shihihiiit, vilket vackert hem

Fönstrena är riktade mot vintersolen så att det ska bli varmt på vintern, dessutom ligger huset under jord så det blir svalt på sommaren och solen lyser knappt in.

om man bygger en så där avancerad så går man mer i back med pengar, men bygger du en enkel så kan du säkert gå i plus med det, dessa hus är bokstavligen byggda av glasburkar, däck, sand, pantburkar och lite trä


   
SvaraCitera

Yes, sitter och läser om dem just nu på wiki. Väldigt smart idé. Men tydligen har vissa av dem haft problem med överhettning eller nedkylning när marken varit för grund. Earthships har liksom ingen isolering mot marken.

Hur planerar du på att bygga de här i Gambia förresten? Ska du ordna allt själv eller fixa det genom en större organisation?


   
SvaraCitera

katamari:

Earthships har liksom ingen isolering mot marken.

Vilket också ger värme ifrån jorden :P.

katamari:

Hur planerar du på att bygga de här i Gambia förresten? Ska du ordna allt själv eller fixa det genom en större organisation?

Min skola ska dit, har inte snackat med min rektor än men jag ska övertala han att låta mig ta över projektet, kan säga att det finns en 90% chans att jag övertalar han plus en 10% för att han e så jävla rar

Edit, earthships är liksom en anpassning till miljön, vissa klimat är svåra att kontrollera värmen i, det krävdes mycket trial and error för dom att bemästra så mycket dom gjort nu.
Dock bevarar inte enklare hus värmen, och i gambia där det e varmt hela tiden söker man att stänga ute värmen året runt men ändå inte för kallt så man dör där inne, svalt e gött


   
SvaraCitera

JoElite:

Vilket också ger värme ifrån jorden :P.

Jo, så klart, men det ledde också i vissa fall till att det blev för varmt eller för kallt i en del hus. Vilket ju lätt åtgärdas med just isolering.

JoElite:

Min skola ska dit, har inte snackat med min rektor än men jag ska övertala han att låta mig ta över projektet, kan säga att det finns en 90% chans att jag övertalar han plus en 10% för att han e så jävla rar

Aha, awesome. Det är genom gymnasiet alltså? Ska ni bygga husen själva då eller?


   
SvaraCitera

katamari:

Aha, awesome. Det är genom gymnasiet alltså? Ska ni bygga husen själva då eller?

ah, jag tänkte att jag står i skulder upp till halsen till ekosystemer, har aldrig gett någonting tillbaka.

Yes, vi ska bygga en skola där, men vill utveckla programmet, lära dom hur dom massproducerar mat i öknen, lära dom om earthships och lite annat gött.
PLUS att systemet hatar när folk inte är slavarbetare för dom 😀


   
SvaraCitera

Haha wow, det är ju skitimponerande. 🙂 Bra projekt!


   
SvaraCitera

katamari:

Haha wow, det är ju skitimponerande. 🙂 Bra projekt!

Tack så mycket 😀


   
SvaraCitera