Aviseringar
Rensa alla

Framtida yrke?


Ämnesstartare

Jag är en liten (som ni umare är så väldigt duktiga på att påpeka) person med höga ambitioner och ett extremt kontrollbehov. Jag kräver mycket av mig själv och för att hålla den riktiga livsglädjen igång måste jag ständigt ha ett par mål att sträva efter.

Allt är fixat inför min gymnasieutbildning som startar HT-13 och jag ska flytta hemifrån (tillsammans med min pojkvän sedan länge som redan bor i den staden, vi kommer alltså bo tillsammans), ganska exakt 13 mil från staden jag bor i nu. Min hemkommun har godkänt min ansökan med bidrag och allt sådant, och likaså har kommunen jag ska flytta till gjort.

Nu har jag bara ett problem, vilket inte alls vore ett problem om jag inte hade det här kontrollbehovet. Vad i hela världen ska jag göra SEN? Efter gymnasiet, vad ska jag göra? Eftersom att jag ska gå den humanistiska linjen med inriktning kultur eller språk (ja, jag är garanterad en plats pga mina betyg) krävs en vidareutbildning då HU är ganska bred.

Jag vill arbeta med samhällsfrågor, gärna med globalisering, migration och välfärdssamhällets omvandling. Eller varför inte med sociala, etniska och kulturella skillnader? Jag är en humanist, helt enkelt.

Vad ska jag sträva efter att arbeta som när jag är vuxen, vad tycker ni att jag skulle passa som och hur ska jag göra för att ta mig dit? Vilken/vilka utbildningar?

Det blir så svårt sedan när jag ska göra mitt individuella val andra året på gymnasiet när jag inte vet vilka extrakurser jag måste ha läst för att ha behörighet.


   
Citera
Ämnesstartare

absentthinking:

Vad i hela världen ska jag göra SEN? Efter gymnasiet, vad ska jag göra?

Det är inget du behöver oroa dig för nu.. Det finns studievägledare på gymnasieskolor precis som i grundskolan!

Under sista året kanske du ska börja fundera.. Hur som helst så är det inget som säger att du måste gå i en viss väg efter en viss utbildning, testa lite olika vägar genom livet du!


   
SvaraCitera

surfa lite på universitetens hemsidor, kolla på räknasnitt.se eller vare nu hette och se vilka behörighetsgrupper det finns och vad du själv ska läsa. jag läste natur (behövde alltså också läsa vidare och visste att jag ville det) men hade inte den blekaste aning om vad jag ville läsa. hade panik i 2.5 år, inte förrän sista terminen så föll jag pladask för psykologi (inte kemi fysik matte eller biologi...).

men panika inte över det nu, gå första året och känn efter. läs kurserna, prata med lärare, lyssna på dina klasskamraters tankar, träffa nytt folk, engagera dig i olika saker osv så kommer du kanske upptäcka lite mer vad du själv är intresserad av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking:

Vilken/vilka utbildningar?

pol. kand.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

testa lite olika vägar genom livet du!

Det där var något av det bästa jag hört på länge.[no-no]

Dan_the_ironman:

pol. kand.

Krävs det inte en massa matematik för att komma in?

honolulu:

men panika inte över det nu, gå första året och känn efter. läs kurserna, prata med lärare, lyssna på dina klasskamraters tankar, träffa nytt folk, engagera dig i olika saker osv så kommer du kanske upptäcka lite mer vad du själv är intresserad av.

Det där ska jag ta med mig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking:

Det där var något av det bästa jag hört på länge.

Varför inte?


   
SvaraCitera

Du lär ha ångrat dig flera gånger innan du tar studenten. Jag kan nog inte ens räkna på fingrarna hur många gånger jag hunnit ändra mina framtidsplaner sedan jag var 15 - jag är fortfarande inte säker på vad jag ska hitta på och börjar nu närma mig 20. Samma gäller de flesta jag kände när jag var 15 och fortfarande har lite koll på - i princip ingen har gått den väg de ville gå när de var 15 år.

Varför inte bara fokusera på bra betyg, stor bredd och höga meritpoäng? Du ska inte behöva fundera på sådant här redan nu!

Det räcker väl med att veta detta när du ska välja kurser:

absentthinking:

Jag vill arbeta med samhällsfrågor, gärna med globalisering, migration och välfärdssamhällets omvandling. Eller varför inte med sociala, etniska och kulturella skillnader? Jag är en humanist, helt enkelt.

Har du gått humanistiska programmet kommer du in på i princip alla humanistiska universitetsutbildningar utan att behöva fundera alls på extrakurser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking:

jag inte vet vilka extrakurser jag måste ha läst för att ha behörighet.

va :S

de flesta utbildningar kräver ba kärnämnen typ + lite extra kanske ibland som du iaf också kommer läsa

inviduella val spelar ingen roll... fast de ek anske nya regler som gäller


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking:

Krävs det inte en massa matematik för att komma in?

matte c

men är bra om du vill jobba inom förvaltning/myndigheter/NGOs/int. organisationer osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kekeoxo:

de flesta utbildningar kräver ba kärnämnen typ + lite extra kanske ibland som du iaf också kommer läsa

humanistiska linjen är väldigt anti-natur om du förstår vad jag menar, helt tvärtom liksom, fokuserar inte alls mycket på matte då vi bara läser en kurs och den är i ettan

Dan_the_ironman:

men är bra om du vill jobba inom förvaltning/myndigheter/NGOs/int. organisationer osv

Ja tack! Min hjärna förstår sig inte alls på matte dock men det är absolut värt att kämpa för om det är något som tar mig dit jag vill.

Capture:

Varför inte bara fokusera på bra betyg, stor bredd och höga meritpoäng?

Du har en poäng där, på tal om poäng. Eftersom att jag fortsätter med språk får jag iallafall meritpoäng därifrån, ser det också som en fördel att jag redan kan 7 språk flytande och ska börja läsa ett eller två till (varav ett obligatoriskt) på gymnasiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking:

humanistiska linjen är väldigt anti-natur om du förstår vad jag menar, helt tvärtom liksom, fokuserar inte alls mycket på matte då vi bara läser en kurs och den är i ettan

jaha då kan du läsa naturämnen i ival? du kan även läsa efter skolan som extra kurser.

så har jag gjort. jag tog något intressant t ival, och läste de kurser jag ville ha på min studieplan efter skolan.

massa extra poäng och allt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kekeoxo:

på min studieplan efter skolan

Hur menar duu? Efter du hade tagit studenten eller när?


   
SvaraCitera

absentthinking:

Du har en poäng där, på tal om poäng. Eftersom att jag fortsätter med språk får jag iallafall meritpoäng därifrån, ser det också som en fördel att jag redan kan 7 språk flytande och ska börja läsa ett eller två till (varav ett obligatoriskt) på gymnasiet.

Jag läste samhäll-språk (humanistiska idag) på gymnasiet med extra språk och matte, och har full meritpoäng i alla områden förutom ett. Fokusera på att plocka meritpoäng och åtminstone läsa en mattekurs till så kommer du in på i princip allt som inte kräver en naturvetarbas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking:

Hur menar duu? Efter du hade tagit studenten eller när?

nej alltså, jag hade distanskurser, och kurser som jag tog efter skolan var slut. alltså oftast till 6 på kvällen.
de här kurserna gav mig meritpoäng

hoppade av onödiga kurser (typ idrott och någon till) och ersatte de med 100poängskursesr som gav både merit och behörighet


   
SvaraCitera

matte är inte kul, tycker verkligen inte jag heller som läst upp till E, men det är fan bra att ha. speciellt om man bara har A i sitt program.


   
SvaraCitera