Aviseringar
Rensa alla

Frankrike går i Belgiens fotspår - Snart nära ett burqaförbud!


Åtta

Hopalong Cassidy:

vad anser du om en Ku Klux Klan-dräkt då? Samma?

Självklart. Jag klädde själv ut mig till spöke när jag var liten.

Detta förutsätter såklart att du lyder andra lagar. Du bör ju t.ex. inte få springa runt och hetsa folk till fag drags och jaga mörkhyade med facklor. Men vad du har på dig spelar ingen större roll, under de flesta omständigheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Självklart. Jag klädde själv ut mig till spöke när jag var liten.

Ska man få gå naken också, om man vill?


   
SvaraCitera
Åtta

Hopalong Cassidy:

Ska man få gå naken också, om man vill?

Personligen tycker jag det.

Men man kan ju skilja på vad som är hyfs och vad som är olagligt. T.ex. känns det ju aningen plumpt att gå runt iklädd Ku Klux Klan-dräkt på Martin Luther King day. Men det betyder inte att det bör vara olagligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Samtidigt som männen inte får säga hur kvinnorna ska vara klädda så gör staten det istället

Staten har inte bestämt vilka kläder ens medborgare får ha bara för att man förbjuder ett plagg. ett heltäckande plagg som dessutom gör en inkompatibel med landet man lever i.

Myksa:

Vissa kanske vill gå i burka och varför ska de då inte få det?

Därför att det försvårar en allt viktigare integration och på sikt assimilation till majoritetsbefolkningen i dom respektive europeiska länderna. Frankrike har valt att uppfylla deras önskan om att få komma in i landet och låta dom åtnjuta en välfärd uppbyggd av franska skattepengar och skattebetalare. Då måste man få kunna sätta krav på att dessa individer att komma ut i arbetslivet och dra in sina egna pengar utan att vara helt och hållet beroende av staten. Att förbjuda burqan i sig kommer inte göra någon direkt skillnad. utan det är att visa sig handlingskraftig inför den ökade radikala islamiseringen i frankrike man gör detta. Man vill visa sig handlingskraftig.

Myksa:

Religionsfrihet är en annan fin lag som står över det där.

En gammal klyscha. Att förbjuda Burqan innebär inte att man förbjuder muslimerna på något vis att tro på sin allah, eller gubben i månen om man nu skulle vilja det. En tro sitter nämligen inte i ett par kläder, utan den existerar som en mental föreställning inne i huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hoppas det inte händer här i sverige också. tycker muslimska kvinnor oftast är asfula, så blir bara glad över att dom har burka på sej[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har aldrig sett en kvinna med burka här i sverige [sad]

kebu12:

hoppas det inte händer här i sverige också. tycker muslimska kvinnor oftast är asfula, så blir bara glad över att dom har burka på sej[shake]

[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hopalong Cassidy:

Religionsfrihet innebär inte att man ska acceptera vad som helst bara för att det tillhör någons religion.

"Vad som helst." Det handlar om ett visst sorts plagg. Inte om ritualslakt.

Sming:

Staten har inte bestämt vilka kläder ens medborgare får ha bara för att man förbjuder ett plagg.

Jo. De förbjuder ju ett plagg. Hur okej är det om staten förbjuder kalott eller slips eller speedos?

Sming:

ett heltäckande plagg som dessutom gör en inkompatibel med landet man lever i.

Jag hoppas du skojar. [zzz]

Sming:

En gammal klyscha. Att förbjuda Burqan innebär inte att man förbjuder muslimerna på något vis att tro på sin allah, eller gubben i månen om man nu skulle vilja det. En tro sitter nämligen inte i ett par kläder, utan den existerar som en mental föreställning inne i huvudet.

Då kan ju staten förbjuda alla plagg förutom en viss uniform. Att vara hårdrockare handlar inte om svarta kläder, punkare inte om nitar och hiphopare om skitfula stora kepsar.

Alla ska assimileras till en kompatibel enhetlig enhet. Alla ska vara lika och av rent blod eller vad är du ute efter?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Jo. De förbjuder ju ett plagg. Hur okej är det om staten förbjuder kalott eller slips eller speedos?

Precis, dom förbjuder endast ett plagg. Det är inte samma sak som att säga till vad man får ha på sig. I vissa delar av mellanöstern får inte kvinnorna ha på sig mer än sin burqa. i varje fall inte i närhet av sin man. Där kan man snacka om att bestämma vad dom ska få ha på sig.

Om staten skulle få för sig att förbjuda speedos, slips eller kalott skulle jag gärna vilja höra deras motivering. För det kan ju knappast vara av praktiska skäl man hade gjort det [smile]

Myksa:

Alla ska assimileras till en kompatibel enhetlig enhet. Alla ska vara lika och av rent blod eller vad är du ute efter?

Sluta tramsa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Män som tvingar sina hustrur eller döttrar att bära burka kan dömas till böter på upp till 30.000 euro och ett års fängelse.

Lite väl hårt straff. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tvingar inte mannen bara kvinnan att stanna hemma då? fast iofs så löser man ju officiellt problemet, då det inte syns längre. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan på tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jaxxe:

Lite väl hårt straff.

Tycker du det? Att tvinga någon att bära burka måste vara höjden av kränkning, tänk dig att inte ens få ta med ungarna till lekparken eller gå och handla utan att gå omkring som halvblind i ett tält. Du svettas ihjäl på sommaren.
Dessutom är det en markering för medeltidsgubbarna att tvång inte är okej i västerländska samhällen. Hotas de av en saftig böter på cirkus 30,000 EUR så drar de inte på sina kvinnor hucklena i samma utsträckning, det är jag säker på.

Ok, gå klädda i burka om ni vill, men tvång ska inte få förekomma.

dazed_and_confused:

Tvingar inte mannen bara kvinnan att stanna hemma då?

Det där har jag också funderat på nu. På ett sätt innebär ju hucklena en frihet (för de kvinnor som är förtryckta alltså) tyvärr...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

Tycker du det? Att tvinga någon att bära burka måste vara höjden av kränkning, tänk dig att inte ens få ta med ungarna till lekparken eller gå och handla utan att gå omkring som halvblind i ett tält. Du svettas ihjäl på sommaren.

Mårran:

Dessutom är det en markering för medeltidsgubbarna att tvång inte är okej i västerländska samhällen. Hotas de av en saftig böter på cirkus 30,000 EUR så drar de inte på sina kvinnor hucklena i samma utsträckning, det är jag säker på.

Mårran:

Ok, gå klädda i burka om ni vill, men tvång ska inte få förekomma.

Vi har nog missförstått varandra. Menade att det var ett hårt straff att få 30000 euro i böter bara för att ha burka på sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jaxxe:

Menade att det var ett hårt straff att få 30000 euro i böter bara för att ha burka på sig.

Det har aldrig föreslagits heller, det handlar om 150 EUR. 30,000 EUR är för gubben som tvingar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

"Vad som helst." Det handlar om ett visst sorts plagg. Inte om ritualslakt.

Ett plagg som försvårar kommunikation och assimilation som Sming sa. Dessutom vill jag gärna se folks ansikten på offentliga platser.


   
SvaraCitera