Aviseringar
Rensa alla

Frankrike skakat av rasistanklagelser


Ämnesstartare

Den senaste klangen inom fotbollsvärlden, Frankrike skakas av en rapport från nättidningen "mediapart" om hur det franska landslaget sanktionerat en rasistisk framtidsplan inom fotbollen. Vad det ska handla om är att delar av förbundet har för uppsåt att "förvita" den franska fotbollen genom att begränsa antalet muslimer och svarta till akademierna en aning, andra åtgärder är att man förbjudit halal-kött och konfiskerat bönemattor, allt för att få minoriteter att inte känna sig mindre välkomna.

För oss som följde VM med spänning nu senast så förvånades nog en del över hur få vita det faktiskt var som befann sig i det landslaget. Det var en syn som inte gick att återspegla i något annat europeiskt landslag. Ett lag som jag inte skulle bänka mig framför tv:n och se om jag vore fransman.

Frågeställningar

1. Tror ni på händelsen?
2. Vad skulle ni tyckt om utvecklingen?
3. Fria kommentarer.

​ http://www.eurosport.se/fotboll/rasism-skakar-frankrike_sto2769188/story.shtml

Frankrike skakas av rasismanklagelse

Det franska fotbollsförbundet (FFF) anklagas för att kvotera bort spelare med arabiskt och afrikanskt påbrå från landets landslag och akademier, enligt tidningen Mediapart. FFF dementerar uppgifterna.

Frankrikes idrottsminister Chantal Jouanno har bett det franska fotbollsförbundet (FFF) att bemöta anklagelserna om att FFF planerat att kvotera bort spelare med afrikanskt och arabiskt påbrå.

Enligt tidningen Mediapart har förbundet frågat akademierna att begränsa antalet spelare med afrikanskt och arabiskt påbrå till 30 procent.

http://blogg.aft​onbladet.se/bankoniva/2011/04/black-blanc-peur

Black, Blanc, Peur.

Åh herregud.

Förstår ni vad som håller på att hända i Frankrike? Mediapart, en betaltidning på nätet, går alltså ut i en tillsynes ambitiös och genomarbetad rapport och berättat om en sanktionerad och uppenbart rasistisk framtidsplan inom fransk landslagsfotboll.

Akademierna, de som byggt hela det franska fotbollsundret, de som låg bakom det där VM-guldet som togs av det förment integrationssymboliska black-blanc-beur-laget 1998, ska ha fått order om att skära ner antalet antagna tolv-trettonåringar med afrikansk eller arabisk bakgrund. Laurent Blanc anklagas för uttalanden i gränslandet mellan fördom och rasism, man avslöjar olika former av diskriminering som drabbat muslimer i landslagen (bönemattor som konfiskerats, halal har förbjudits), François Blaquart (mannen som tog över efter Houllier som teknisk chef i förbundet) tillskrivs en nyckelroll i ett nytt system som i princup handlar om att förvita fransk fotboll.
– Spanjorerna har inga problem. De säger ”vi har inga svarta”.


   
Citera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Ett lag som jag inte skulle bänka mig framför tv:n och se om jag vore fransman.

Vilken tur att du inte är fransman och därmed inte behöver bry dig ett dugg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror inte på sån här skit

jag gillar frankrike


   
SvaraCitera

Miljötalibanen:

Ett lag som jag inte skulle bänka mig framför tv:n och se om jag vore fransman.

Men 98 dög det tydligen? Då var det ingen som gnällde över att laget precis som nu bestod utav mestadels färgade spelare och en stor delen utav laget var muslimer.

Så typiskt att det ska komma nu när de haft det lite jobbigt några år, vilket till stor del beror på en helt värdelös förbundskapten.

De kanske skulle försöka lära sig ta vara på den talang som finns i landet istället för att behandla den som skit och sen när resultaten inte kommer skylla på att man inte kan ha ett landslag med olika religioner och bakgrunder. Det är väl bara se på Tyskland så förstår att att det inte är några som helst problem. Där har deras landslags framgångar på många håll enat landet.

Sen om jag tror på det här vete fan, det visar sig väl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inget nytt. Inom fransk fotboll har man länge haft denna diskussion och det finns inga tvivel om att det har förekommit en hel del system som är rasistiska, redan under VM 2006 kunde man bland annat se det. Anledningen nu är väl i sådana fall om detta stämmer att den skall ha blivit mer systematiserad - att man nu skall förhindra vissa spelare utifrån en del aspekter.

Vilket vore rätt förödande för fotbollen.

Black-blanc-beur-eran hade stor påverkan på dåtidens Frankrike när de vann VM -98', något ett helt samhälle såg upp till då man talade om lyckad integration. Ett lag med spelare som hade andra rötter ledda av en spelare som de flesta inom och utom fotbollsvärlden såg upp till, även han med ett annat påbrå - Zinedine Zidane.

Och om detta nu är sant, att man sanktionerat planer för att förändra fransk fotboll utifrån rasistisk grund så förstår man vilken påverkan detta kommer att ha på fotbollen i Frankrike - och inte bara det, detta kommer att få riktigt stora konsekvenser för Frankrike som land, på deras samhälle.

Jag har alltid gillat fransk fotboll och om detta nu stämmer så är det inget annat än förkastligt och riktigt äckligt - att man skall spotta på de största profilerna inom fransk fotboll, de profiler som tagit fransk fotboll till sin absolut största framgång - någonsin. Spotta på en av historiens bästa fotbollsspelare - Zidane. På grund av vad, ett annat påbrå. Fy fan.

Jag antar att Front National jublar just nu, men de är ett skämt. De jublande då minsann inte när det gick som allra bäst, då hade man ändå svarta, vita och araber - vilket "Black-blanc-beur" står för. Med en man med algeriskt påbrå som ledningsfigur.

Jävla hycklare.


   
SvaraCitera

Miljötalibanen:

För oss som följde VM med spänning nu senast så förvånades nog en del över hur få vita det faktiskt var som befann sig i det landslaget. Det var en syn som inte gick att återspegla i något annat europeiskt landslag. Ett lag som jag inte skulle bänka mig framför tv:n och se om jag vore fransman.

Varför är hudfärgen på en fotbollsspelare i ett lag relevant?[ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jucka:

Varför är hudfärgen på en fotbollsspelare i ett lag relevant?[ops]

Därför att man vill gärna känna igen sig i sitt landslag, som är menat att representera ens land i idrottssammanhang. Väldigt svårt blir det ju när den utgörs av minoriteter. Franska landslaget har under en tid utgjorts av svarta i varierande mängd. Det är som att kolla på Kongolesiska landslaget fastän med blåa tröjor. Det är inga konstigheter med detta som du nog tycks tro. Vilket land skulle vilja ha ett lag som inte representerade just, landet? Det är ju liksom det som är grejen med Landslag...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äckligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Landslag...

Landslag, inte raslag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Landslag, inte raslag.

Tack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Ett lag som jag inte skulle bänka mig framför tv:n och se om jag vore fransman.

Hahahahahaha, inte lätt att vara arier när alla andra är bättre på att sparka boll?[cry]

Frankrike är förövrigt äckligt brunt (politiskt) nu för tiden känns det som. Som fd kolonialstat borde de ta in utsatta med öppna armar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Landslag, inte raslag.

Tycker du att du bevisade någon som helst poäng?
Speglar ett landslag landet när den består utav minoriteter?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Därför att man vill gärna känna igen sig i sitt landslag, som är menat att representera ens land i idrottssammanhang. Väldigt svårt blir det ju när den utgörs av minoriteter.

Frankrike har en hel del svarta och folk av andra nationaliteter. Vad vill du ha sagt, att det skall vara flest vita bara för the lulz of it, eller?

Det franska laget har genom tid haft väldigt många av annan hudfärg än vit, spelare som har ett annat påbrå men är födda i Frankrike. Då representerar man sitt land, beroende på hur man själv känner som person, tydligen så känner dessa spelare sig som fransmän och väljer därav att spela för just Frankrike.

Detta är en skymf mot spelare som Raymond Kopa, Jean Tigana, Thierry Henry, och inte minst Lilian Thuram och Zinedine Zidane. Spelare som tagit Frankrike till det yttersta inom fotbollen.

Detta är inget annat än äckligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Speglar ett landslag landet när den består utav minoriteter?

Skulle du bry dig om problemet var att 80% av dem hade fräknar?
Eller att 30% var födda med läppspalt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Speglar ett landslag landet när den består utav minoriteter?

Det handlar inte om de är minoriteter eller majoriteter. Det handlar om att utseendet är irrelevant i sammanhanget.
Precis som att vissa spelare har stor näsa har andra lockigt hår. Vissa andra är svarta, vissa är vita. Det är bara ett sett att se ut.


   
SvaraCitera