Aviseringar
Rensa alla

Franska?


Ämnesstartare

Tjena.

Det finns kanske en (eller kanske flera!) sådan här tråd, isåfall har jag missat den.

Jag tänkte om franska är ett svårt språk att lära sig att prata flytande?
Jag vet att det bästa sättet att lära sig är att bo i landet och komma i kontakt med språket, men jag funderade om det är en mardröm att lära sig.

Själv kan jag finska, svenska och engelska, franskan skulle då bli ett fjärde språk intryckt i min skalle (ofyfan.)

? >:)


   
Citera

alla språk är väl rätt svåra att lära sig flytande, om svårt=tidskrävande

har hört att det är mycket krånglig grammatik i franskan och orden är ju annorlunda mot svenska, men tror att det knappast är omöjligt om man har lite språköra och motivation


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej, [smile]

Jag har franska som mitt moderspråk, så min åsikt är kanske inte värdeful för jag hade inte läst franska som ett främmande språk ... men det är sant att grammatik är krångligare på franska än på svenska. Dock skulle vara vokabular inte så svårt att lära sig för det finns en massa ord som liknar engelska till exempel.[wink]


   
SvaraCitera
Paseo

Franska är mitt tredjespråk, det är inte allt för svårt om man använder ett bra inlärningssätt. Det tar ju alltid tid att lära sig ett nytt språk flytande, men det är absolut ingen mardröm, vill man så kan man [smile]


   
SvaraCitera

Jag håller på att plugga franska just nu, var ett år i Frankrike läsåret 2010-11 men är långt ifrån fullärd.

Det jag tycker är jobbigast med franskan är alla deras oregelbundna verb samt alla de olika tempus. De har tempus som inte ens existerar i svenskan (eller engelskan heller för den delen) så det är rätt svårt att veta när man ska använda den.
Kan tillägga att det är lättare att prata franska än skriva.


   
SvaraCitera