Aviseringar
Rensa alla

Franska revolutionen


Ämnesstartare

Vad gav den för resultat direkt efter revolutionen? och vad gav den för avtryck på omvärlden?


   
Citera
Ämnesstartare

gör dina egna läxor din dumma tjej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att gå i fronten under stormningen av bastiljen förvandlade mig från sosse till ML.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

folk åt mer kakor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

:DD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är ingen läxa. jag undrar bara.
ungdomar.se blir fan sämre för varje dag.
tack och hej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sammanhang 1 (bakgrundshistoria)
Marie Antoinette enda intresse var nöjen, mode och smycken. Hennes politiska ambitioner motsvarade hennes kunskaper och bildning. Hon hade gifts bort till Ludvig XIV när bägge var väldigt unga. Hon talade under hela sitt liv franska med en tysk brytning. Hon var populär i början men blev med tiden illa omtyckt.

Ludvig XIV var en annan typ. Han gick igenom Frankrikes finaste salonger som om han hade en plog framför sig. Han välte omkull vaser och annat kringrams tack vare hans närsynthet. Trots sin närsynthet så var jakt hans stora intresse. Han var en snäll och välmenande person. Varmt religiös och familjekär. Ludvig reste aldrig utomlands och hade ingen aning om vad som rörde sig ute i världen.

Trots glansen kring slottet i Versailles, var Frankrike en nation i gungning. Påkostade krig och ett föråldrade skattesystem hade nästintill gjort nationen bankrutt! Statsapparaten fungerade inte. Alla tänkta förnyande reformer stoppades av adeln och kyrkan. Dom hade ensamrätt till höga ämbeten. Men viktigast av - dom behövde inte betala skatt. Vilket resulterade i att kungen blev tvungen att höja skatten hos bönderna.

Detta blev ett stort missnöje hos medelklassen som var både rik och bildad. Men socialt helt blockerad av adeln och kyrkan. Det var dom som såg sin chans. Dom kom in - efter kungens godkännande med i Frankrikes generalständer. Som då fungerade som en slags riksdag och satte käppar i hjulen hos adeln och kyrkan.

.. Och en sjuhelvetes massa annat som jag inte kommer gå in på p.g.a tidsbrist. Men jag kan återkomma till ämnet om intresset finns.

Sammanhang 2 (resultat och framtid)
Att allt har förvandlats till guld och gröna skogar stämmer inte alls. Men flera politiska ståndpunkter som för oss idag inte alls är främmande lades fram.

Till exempel synen på människan och dess funktion. Att folket skulle ha större inflytande gällande deras egna liv. Det kungliga aristokratsamhälle som hade styrt landet under så många år avskaffades.


   
SvaraCitera