Aviseringar
Rensa alla

Fredrick Nietzche Så talade Zarathustra


Ämnesstartare

Någon som läst boken? Reflektioner? Tips på böcker som är influerade av Nietzche?


   
Citera
Ämnesstartare

min och iosibs vän är helt besatt av den iaf.

ifall du går utanför bokens värld så är väl gissningsvis hela Xenosagaserien till PS2 inspirerad av Nietzsche då alla delar är döpta efter hans böcker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Tips på böcker som är influerade av Nietzche?

Mein Kampf

Dold text: obs ej skämt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

obs ej skämt

Det där är ju en myt. Tröttsam sådan, och off-topic.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kosjka:

min och iosibs vän är helt besatt av den iaf.

Vad kul! [smile]

kosjka:

Xenosagaserien till PS2

intressant de ska jag titta närmare på!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nietzsche var intelligent och en bra författare, men det är oroväckande hur okritiskt omhuldad han blir i vårt postmoderna tillstånd.

Men vad är det egentligen för värden och människosyn man finner i Nietzsches filosofi?

Jag säger inte att det inte finns bra bitar, det vet jag att det gör, men hur mycket är egentligen värt att bevara?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läste den för några år sedan, minns inte mycket av den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har läst den. Intressant som bara den (med tanke på att jag är rätt intresserad av satanismen) men totalt vidrig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

satanismen

Vad har den med satanismen att göra? [confused]

Spartakus:

Men vad är det egentligen för värden och människosyn man finner i Nietzsches filosofi?

Vad har du själv kommit fram till?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Vad har den med satanismen att göra? [confused]

Ganska mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Ganska mycket.

Nej det stämmer helt enkelt inte. Men du får gärna förklara för mig hur det kommer sig, i din tvådimensionella värld. Där om man är emot kristendomen är för satanismen. Satanismen är ju fan patetisk? [confused] Den är barnslig och tråkig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Nietzsche var intelligent och en bra författare

Personligen tycker jag att Nietzche var en riktigt värdelös författare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

riktigt värdelös författare

Från ditt sätt att se, vad gjorde hans filosofi värdelös? Eller är det just författandet du är kritisk emot?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Nej det stämmer helt enkelt inte. Men du får gärna förklara för mig hur det kommer sig, i din tvådimensionella värld. Där om man är emot kristendomen är för satanismen. Satanismen är ju fan patetisk? [confused] Den är barnslig och tråkig.

Om du slutar dra förhastade slutsatser så kan du se att väldigt mycket av tänkandet, människosyn osv bakom Satanismen kommer ifrån Nietzche.
Jag skrev _aldrig_ att man är satanist bara för man emotsätter sig kristendom. Frågan är vem som är tvådimensionell.

Sluta trolla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Från ditt sätt att se, vad gjorde hans filosofi värdelös? Eller är det just författandet du är kritisk emot?

Det är just författandet jag är kritisk emot.


   
SvaraCitera