Aviseringar
Rensa alla

Frestelsen att förändra andra


Ämnesstartare

Hej vänner,

Jag har en frestelse, eller ja ett problem som börjar avta mer och mer nu. Men det är ändå jobbigt ibland, och det är viljan att få människor att tänka annorlunda att vidga sina vyer, och också viljan att hjälpa personer som själva inte ber om hjälp.

Är det någon annan än jag som har något av dessa viljorna, och finns det några tips på hur man kan överkomma dom, så man inte behöver bry sig så mycket om andra? Eller snarare mer korrekt beskrivet, så man kan respektera och acceptera andra för vad dom är. Någon?


   
Citera
Ämnesstartare

Brukar vilja få folk att tänka till och begrunda, inte i någon särskild riktning utan mer allmänt, det gör jag genom att agera antagonist osv.

Är inte fel, de flesta försöker förändra alla på något vis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vet de...Man måste bara tänka att de är inte äns problem ifall dem gör dumma saker... eller nåt man tkr är dåligt... De är dems egna problem då... Och försöka sluta bry sig om dem..


   
SvaraCitera
seasaw

Jorå, har nåt sjukt behov i mig att ge goda råd och hjälpa alla runtomkring mig när jag skulle behöva se över mig själv och hur jag lever mitt liv egentligen, så himla typiskt

Men jag ser inget fel i att försöka få människor att vidga sina vyer som du säger, sålänge du inte hamnar i en position där bara du säger din mening, där du "lär ut". Det är när den andre bara sväljer allt en säger med hull och hår som relationen kan bli lite snevriden. En ska ju inte läxa upp folk och säga hur de ska tänka, vad som är det "rätta", men att diskutera, ge ett annat perspektiv bara är casual/bra


   
SvaraCitera
mynona

Sådant gör en bara frustrerad. Om folk inte utvecklas i sin egen takt fäster kunskapen ändå inte, och om man försöker tvinga dem framtå förbi en nivå de inte är redo för kommer förändringen bara att bli tillfällig och sluta i en reaktion.

Men man kan hjälpa folk att utvecklas, sätta igång en process hos dem. Det bästa tror jag är att få dem att tänka genom att be dem ifrågasätta sina egna värderingar och få dem att motivera varför de tycker någonting. Om de inte kan det, kan man inte göra så mycket mer. Är de redo för det, kan man få dem att tänka och få dem att sätta igång sin egen utveckling. Kor sagt, undervisa dem inte utan ställ frågor till dem som får dem att tänka själva. Då blir de troligen också mindre aggressiva.

Det kan vara annorlunda om man har en nära relation, närstående kan man ägna mycket tid åt och utveckla och fokusera på.


   
SvaraCitera

Du kanske borde bli en lärare i skolan, Det finns alldeles för lite lärare som faktiskt bryr sig om att utveckla sina elever ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Olycklig:

Du kanske borde bli en lärare i skolan, Det finns alldeles för lite lärare som faktiskt bryr sig om att utveckla sina elever ^^

Kanske inte lärare, men du har påmint mig om något oerhört viktigt. Och det är att man ska använda sina drivkrafter konstruktivt i stället för att motarbeta dom. Och i någon mån är det precis det jag vill göra, velat göra, det blev desto tydligare nu för mig dock.


   
SvaraCitera

mynona:

Sådant gör en bara frustrerad. Om folk inte utvecklas i sin egen takt fäster kunskapen ändå inte, och om man försöker tvinga dem framtå förbi en nivå de inte är redo för kommer förändringen bara att bli tillfällig och sluta i en reaktion.

Detta.

Ibland när jag träffar på människor som intensivt försöker få andra att ändra uppfattning eller förhållningssätt, verkar det som att försöket handlar mer om rättfärdigandet av dem och deras åsikter/värderingar, en slags självbekräftelse. Snarare än en önskan att lära en annan person något "mer" för personens eget bästa, dvs.

Tycker att om den andra personens eget bästa är högsta prio, så bör man ta sig tid att försöka skapa sig en uppfattning om hur det man säger kommer att tolkas så att effekten inte blir den motsatta än den man önskar.


   
SvaraCitera
mynona

Miceparade:

Detta. Ibland när jag träffar på människor som intensivt försöker få andra att ändra uppfattning eller förhållningssätt, verkar det som att försöket handlar mer om rättfärdigandet av dem och deras åsikter/värderingar, en slags självbekräftelse. Snarare än en önskan att lära en annan person något "mer" för personens eget bästa, dvs.Tycker att om den andra personens eget bästa är högsta prio, så bör man ta sig tid att försöka skapa sig en uppfattning om hur det man säger kommer att tolkas så att effekten inte blir den motsatta än den man önskar.

Det kan man rentav se i länder: se bara på Polen. Kommunismen tvingade igenom en mängd radikala reformer som fri abort och ateism, och efter murens fall kom hela landet i en enda stor reaktionär baklash med abortmotstånd och katolicism.


   
SvaraCitera

Jag gillar när folk säger till ohyfsade idioter så inte de fortsätter härja fritt.
Det är sällan jag själv hamnar i en sådan situation utanför mitt jobb.
Kanske ser för trevlig ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast det går inte att förändra andra.


   
SvaraCitera

isola:

Fast det går inte att förändra andra.

Jora, fast lättare att kalla det inspiration än förändring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Jora, fast lättare att kalla det inspiration än förändring.

Nä. Förändring åstadkommer man alltid själv såvida ingen lobotomerar en. Lärare kan sedan inte lära utan bara leda en till kunskapen som en förare leder hästen till vattnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nä. Förändring åstadkommer man alltid själv såvida ingen lobotomerar en. Lärare kan sedan inte lära utan bara leda en till kunskapen som en förare leder hästen till vattnet.

äh, stick, descartes.


   
SvaraCitera

isola:

Förändring åstadkommer man alltid själv såvida ingen lobotomerar en.

Ja, detta stämmer också, fast du gör det då till en definitionsfråga.

I ett fall där någon direkt påverkat en annan skulle förändringen inte äga rum utan denna kondition.

T.ex handlingen att "bryta" någon annan genom fysisk och psykisk misshandel.

Som när man bryter en kvist. Det är kvisten som bryts, men jag orsakar händelsen.

Fast människor är ju ej kvistar [blush]


   
SvaraCitera