Aviseringar
Rensa alla

fri kvot gymnasiet.


Ämnesstartare

hej. jag går i ettan på gymnsiet men ska söka om på ett x antal skolor i en annan stad till hösten av personliga skäl.

Jag har inte så himla bra betyg som man oftast måste ha nuförtiden. Dock har jag godkänt i alla kärnämnen.
men jag har läst lite om något som kallas "FRI KVOT" där man av personliga skäl får företräde.

kan någon berätta om dendär fria kvoten, om hur det fungerar och vart man ska vända sig?

och om det är någon människa som börjar käfta om att man måste ha enorma skäl för att slka in genom fri kvot
så kan jag säga redan nu att jag har det.

hejs.


   
Citera

"FRI KVOT: Om något har hänt under högstadiet som inverkat mycket negativt på dina studier, kan du söka fri kvot. Detta kan ge dig möjlighet att börja på ett program som du annars inte skulle ha blivit intagen till. Intagningsnämnden måste avsätta ett antal platser till fri kvot. För att bli intagen på fri kvot krävs att du är behörig och har en dokumentation över vad som hänt. Det kan vara allt från sjukdom till mobbning eller kris i familjen."

http://www.gymnasieguiden.se/templates/Paper.aspx?PageID=196&ArticleID=74&Year=2...


   
SvaraCitera

Öööh, för att svara på din fråga så tror jag att en studievägledare kan hänvisa dig till rätt nämnd/institution/whatever som hjälper dig med det där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Öööh, för att svara på din fråga så tror jag att en studievägledare kan hänvisa dig till rätt nämnd/institution/whatever som hjälper dig med det där.

jo. dock är jag inte så jätteförtjust i min syo men jag blir väl tvungen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men, det har jag aldrig hört talas om, då kunde jag kunnat komma in på fri kvot för några årsen jue [cry][cry][cry][cry][cry][cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

IceFalk:

Vad är det för utbildning du vill söka till?

jag har sökt till en estet skrivare och lite media skolor.
hellre för många än för några.

Men du tog upp det med din psykolog på bup?
För jag tänkte om jag kanske kunde ta upp det med min psykolog eller kurator.

tack för infon förövrigt!.


   
SvaraCitera