Aviseringar
Rensa alla

Fri patientrörlighet


Ämnesstartare

iddqd:

Har någon här sagt att invandrare inte ska få vård i Sverige?

Jag tänkte på flera trådar i stil med "ska papperslösa få vård" där många hade röstat nej för att de skulle utnyttja systemet blabla. Det är ju knappast så att man kommer hit för att få hjälp med förkylningen. Och om man kommer hit för just vården är det ju för att man verkligen behöver det och inte kan få den hjälp man behöver i sitt hemland...
Men ja, det är en annan diskussion. Ville bara få fram det jag menade så att det inte blir missförstånd.

iddqd:

Dessutom är det rätt stor skillnad på att åka utomlands och få skattebetald vård och att åka utomlands och betala för sig.

Jo, det är det, men som jag tidigare nämnde så går man inte om man inte verkligen behöver hjälp. Och eftersom det tar tid att få svar från skattemyndigheterna så är det ju rätt givet att man ska få hjälp under tiden om man behöver det.

Men asyksökande betalar också för sitt besök och sin medicin precis på samma sätt som om man skulle åka utanför Sverige för vård?
Ah det är förvirrande, men du har väl rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Du

Jo jag, läs ovanstående inlägg ^_^


   
SvaraCitera

iddqd:

Ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Jag tänkte på flera trådar i stil med "ska papperslösa få vård" där många hade röstat nej för att de skulle utnyttja systemet blabla.

Ja du, personligen tycker jag inte att någon ska få vård betald med skattepengar. Men det är en helt annan fråga. Hade vem som helst kunnat få vård skulle vi förmodligen få ännu längre köer än vad vi har idag. Om man då inte får åka utomlands lär rätt många vara tvungna att stanna hemma och dö.

ohYEA_:

Men asyksökande betalar också för sitt besök och sin medicin precis på samma sätt som om man skulle åka utanför Sverige för vård?

Visst, då är det okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Ja du, personligen tycker jag inte att någon ska få vård betald med skattepengar.

Okej, så lägre skatter? ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Okej, så lägre skatter? ^^

Jävligt mycket lägre skatter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Colombianska kurer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Weapons Dude:

Colombianska kurer.

Det vill säga vad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Det vill säga vad?

Jag menar att vissa metoder kanske inte är lagliga i Sverige, om man nu måste ta hem kurer eller rent av hög smittorisk pga låg klinisk standard.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Observator:

Men lämnar inte dessa rika personer plats i kön åt dem som inte har råd med vård utomlands? Då borde man väl istället stödja förslaget?

Och istället snor dom en plats från någon annan i något annat land...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är din rättighet!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Weapons Dude:

Jag menar att vissa metoder kanske inte är lagliga i Sverige, om man nu måste ta hem kurer eller rent av hög smittorisk pga låg klinisk standard.

Fast nu var det inte direkt detta det gällde.

Mumble:

Och istället snor dom en plats från någon annan i något annat land...

"Snor"? Så om jag får för mig att min lokala korvkiosk inte duger utan går till din och ställer mig i kön där så snor jag din plats i kön? Fin logik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

"Snor"? Så om jag får för mig att min lokala korvkiosk inte duger utan går till din och ställer mig i kön där så snor jag din plats i kön? Fin logik.

Skönt att du jämför någons liv med korv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mumble:

Skönt att du jämför någons liv med korv.

Nej, jag jämför en tjänst med en tjänst.

Och såhär fungerar det ju överallt. Den som ställer sig först i vårdkön får först vård. Tycker du inte då att man ska få välja vilken kö man vill? Ska man behöva dö för att man råkats födas i Sverige?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Ska man behöva dö för att man råkats födas i Sverige?

Nej, men du kan däremot få behöva då för att ditt liv inte är värt mer än någon annans bara för att du råkar ha pengar och kan köpa dig vård. Spela roll, vi har olika syn på saker och ting.


   
SvaraCitera