Aviseringar
Rensa alla

Fri vilja?


Vi påverkas och influeras ju av alla möjliga saker, så man kan väl aldrig riktigt veta. Men man kan ju uppleva det som så iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd:

Ja, man måste väl vara rätt paranoid för att tro något annat?

Kan du motivera det? (Det handlar ju om filosofi)

Ensamvargen:

Så den fria viljan skulle ha en fri vilja? Har svårt att se det på det viset.

Beklagar min otydlighet, menade ju inte den fria viljans vilja utan att man med sin fria vilja skulle välja antingen eller.
Det samma (om min otydliga formulering) gäller ditt nästa påpekande, med omgivning menar jag i detta fall allt vi växelverkar med (det vi omges av)

Monty Cantsin:

Ja, i grunden, sen applicerar vi begränsningar över den.

vilken är grunden?


   
SvaraCitera

jag e fri för jag bestämmer allting själv
typ vad jag ska äta coh sånt
men asså klart alla e fria
fria som fåglar, sen beror de la på hur man ser de, man kan ju se sig själv som inte fri om man vill men varför skulle man vilja de HAHAhahah[bigcheers]


   
SvaraCitera

Haha [crazy]


   
SvaraCitera

Mistress M:

om man kan välja mellan att påverkas/inte påverkas av omgivningen, är viljan fri då?

xyz123:

Vi är i en bur, vår kropp är vår bur,

fast alltså, det där är ju bara jättelöjlig dualism.

1) vi påverkas alltid av omgivning (atomer kolliderar med varandra, energi förflyttas etc)
2) vi är vår kropp.


   
SvaraCitera

Mistress M:

Beklagar min otydlighet, menade ju inte den fria viljans vilja utan att man med sin fria vilja skulle välja antingen eller.
Det samma (om min otydliga formulering) gäller ditt nästa påpekande, med omgivning menar jag i detta fall allt vi växelverkar med (det vi omges av)

Okej. Men om man kan se allt vi påverkas av, alla orsaker, och väljer att göra något annat med vår fria vilja för att vi vet om alla orsaker som påverkar oss i vårt val, har vi då inte blivit påverkade?


   
SvaraCitera

nej
världen


   
SvaraCitera

Mistress M:

vilken är grunden?

den fria viljan


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Dock så tror jag att det är i princip omöjligt att inse alla saker som påverkar en så det kommer alltid finnas någon parameter man inte kompenserar för.

Jag vet inte ens varför jag försvarar den fria viljans existens när jag egentligen inte tror på den. Önsketänkande.

Håller med dig och dina argument mot den fria viljan är logiskt stabila och tar hänsyn till det vi vet om världen idag. [y]

Birgrrr:

fast alltså, det där är ju bara jättelöjlig dualism.

Nja, alltså vårt medvetande har vid tester visat sig kunna utöka sin självidentifikation till annat än den egna kroppen genom t ex mekaniska verktyg med stor precisionsstyrning. Vi kan alltså i teorin göra så som i Avatar, alltså styra en annan kropp (mekanisk, eller kanske i framtiden även biologisk) och på så sätt vara friare från vår egen kropp. Sen är vi inte heller säkra på om medvetandet kan eller inte kan överföras till digital form.

Visst, så som det ser ut idag är vi vår kropp, men jag är inte så säker på att det alltid kommer att vara så.


   
SvaraCitera
Exner

mynona:

Samma omständigheter kan dock leda till olika värderingar för olika människor, orsak kan alltså leda till olika konsekvenser.

När är omständigheterna samma?


   
SvaraCitera

Nachac:

Definiera "fri vilja".

Nu har jag lovat mig själv att vara rättvis så nu säger jag det. Nachac, du har den smartaste kommentaren här. Innan man kan fråga sig om den fria viljan existerar måste man först definiera vad den fria viljan är för något.

Min definition då:
Den fria viljan är en vilja som är utan orsak, en vilja som är själva orsaken till sin verkan. Eftersom ingen vilja är utan orsak kan vi ganska säkert konstatera att den fria viljan inte existerar.

En fri vilja kan bara existera om det finns en dualism, alltså en kropp och en själ. Eftersom vi börjar bli allt säkrare på att det bara finns en kropp och ingen metafysisk (andlig) existens, kan vi konstatera att den fria viljan förmodligen är en illusion...liksom allt annat. Suck[sad]


   
SvaraCitera

jag kunde i nuvarande tankesätt ej bry mig ett dyft kring huruvida vi har en fri vilja eller ej. så länge jag känner att jag har ett fritt val så räcker det som var för mig. allt annat vore att ödsla tid likt descartes, utan att egentligen komma fram till en slutsats, dessutom är det ytterst många faktorer att täcka.

sedan det är ett sådant stort, betydelsefullt ur viss aspekt, ämne bör man hitta nog med exempel att bevisa sin tes. men det går inte riktigt det heller.

i kort tror jag... ja. vi har fri vilja precis som att vi vet att vi är en del av rymden men vi vet ej vad rymden riktigt består av eller hur den fungerar.


   
SvaraCitera