Aviseringar
Rensa alla

Frihet att säga vad man vill?


Ämnesstartare

Knarko:

xD du har inte läst Apg (apostlagärningarna) märker jag 😉

Ett inlägg jag skrev förr på ett forum:

Är du redo att gå in på ganska svår teologi nu?

Av dessa stycken du tagit ut är det bara 2 som har anknytning till att homosexualitet skulle vara en synd den första:

Gudrun Maria:3 Mos 18:22-30 / Sex med djur, onaturliga begär

Detta är Leviticius du talar om. Uttrycket som fördömmer homosexualietet lyder så här: Du skall icke ligga hos en man såsom man ligger hos en kvinna; det är en styggelse.

Först översätter vi den till engelska då de blir "thou shalt not lie with mankind as with womankind: It is abomination

Som du ser här så är meningen helt olik. Om man ska översätta den exakt så blir det "du skall icke ligga med man som med kvinna". Som du ser är meningen inte likadan.

Styggelse på engelska är abomination. Abomination betydde på den tiden inte styggelse utan ett ord som menar att man är emot avgudadyrkan.

Man(yish) som även nämns tidigare än det här stycket betydde på den tiden ett starkare ord än könet man. Om man översätter könet man till engelska blir det ju -male-. Alltså eftersom ordet man var starkare så skulle det ordet, om man översatte det korrekt, betyda en man i ett äktenskap och även en heterosexuell man!

Alltså så betyder det att en heterosexuell man (kanske en man som redan är i ett äktenskap) våldtar en annan kvinna eller en annan man och alltså inte vanlig homosexualitet!

Sedan har vi den andra från korinthierna.

Gudrun Maria:Kor 6 /Hur ärva Guds rike? Inte genom sådana handlingar

Jup, han listar många saker här som man säger är synder, inklusive homosexuella och sexuellt perversa människor. MEN! Som det stod i ursprungs-språket vilket var gamla grekiska, så kan man se att man skrev malakoi arsenokoitai.

ARSENOKOITAIIT betyder att en HETEROSEXUELL (gift troligen) använder en man utan mannens godkännande! Alltså en slav som används till sex!

Om man söker upp detta så kan man se att när detta skrevs så var det heterosexuella män i länderna som tog en yngre och lärde honom att kriga, ta hand om sig själv, och ofta använde de dem som sexslavar!

Alltså så är båda de här om ett förbud till män att använda slavar till sex! (både kvinnliga och manliga slavar)

Gudrun Maria:Rom 1:26 / Onaturligt umgänge m m

Detta är det starkaste och enda citat man kan ha som kristen. Citatet lyder så här:

26Because of this, God gave them over to shameful lusts. Even their women exchanged natural relations for unnatural ones. 27In the same way the men also abandoned natural relations with women and were inflamed with lust for one another. Men committed indecent acts with other men, and received in themselves the due penalty for their perversion.

Det är dock så att detta inte var vad han ville förmedla alls. Man vet inte om han syftar på samma typ av sexualitet som de tidigare citaten. Det han ville förmedla med budskapet här var vad som skulle hända om man inte lydde gud eller trodde på honom, alltså så är det inte lika säkert som osäkert att han fördömde homosexualietet här.

Det sista är det enda du kan basera att det är en synd på. Är det tillräckligt för dig, Gudrun Maria(eller i det här fallet Knarko)?


   
SvaraCitera

Knarko:

Jag trodde att man hade yttrandefrihet i detta landet?

Är det någon som stoppar dig? [confused]
Folk verkar inte förstå vad yttrandefrihet och censur är längre [tired]


   
SvaraCitera

Knarko:

De flesta delar inte min åsikt, men har jag fel för det? Jag trodde att man hade yttrandefrihet i detta landet?

Vad har yttrandefriheten att göra med dina idiotiska religiösa åsikter? Det är väl ingen som säger att du inte får säga vad du vill, snarare att du är dum i huvudet för att du tycker som du gör?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

OBS! Nu menar jag verkligen inget illa mot homosexuella, tog bara det som ett exempel.

Nej nu hade du fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vafan, har Knarko avreggat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

där homosexuella faktiskt räknas som en folkgrupp (konstigt nog).

Till skillnad från etniska svenskar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad har man för anledning till att säga att man inte accepterar homosexuella? Det finns en del av sina åsikter som man får räkna med att behöva försvara.

Men om nu Gud tycker att homosexualitet är fel. Varför har han då skapat människan så att han eller hon kan bli homosexuell? Det är enligt mig väldigt ologiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gud är ett stort påhitt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antihuman:

Till skillnad från etniska svenskar.

Svenskar är ingen etnisk grupp [smile]
(enligt de som nu bestämmer sådana viktigt saker [smile])


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera