Aviseringar
Rensa alla

Fritt fall för Sahlin


Ämnesstartare

Väljarnas förtroende för Mona som partiledare har aldrig varit så här lågt. Förtroendet för Mona Sahlin fortsätter rasa, det är nu nere på den lägsta nivån sedan hon valdes till s-ledare.

Det visar en ny mätning från Aftonbladet/Sifo.

Mona Sahlin startade på en ganska hög nivå i mätningarna. Veckorna efter hon utsetts till partiledare hade fyra av tio stort eller mycket stort förtroende för henne. Ett halvår senare hade fler högt förtroende för henne än för statsministern.

Men sedan dess har Sahlin tappat rejält. Endast 34 procent, har i dag stort eller mycket stort förtroende för oppositionsledaren Mona Sahlin. Jämfört med den förra mätningen, i april i år, är det ett ras på 8 procentenheter, en statistiskt säkerställd nedgång.

Inte ens de egna sympatisörerna är särskilt nöjda. Endast 60% av S-väljare har stort eller mycket stort förtroende för Sahlin. Det är en nedgång med 9 procentenheter sedan i våras.

Statsminister Fredrik Reinfeldt (m) ligger kvar på exakt samma nivå som han gjorde i våras. 49 procent har stort eller mycket stort förtroende för honom. De egna väljarna sluter, nu liksom då, helhjärtat upp bakom honom. 91 procent av moderaternas sympatisörer har stort eller mycket stort förtroende för Reinfeldt.


   
Citera

Inte så konstigt att hennes förtroende ligger i botten så mycket dumma uttalanden som hon gör hela tiden. Hon kan inte bestämma sig för ett eventuellt sammarbete med vänsterpartiet och hon lovar höjt barnbidrag i december varje år om hon vinner nästa val.
Sen en sak till. Hur intelligent låter hon på en skala då man hör henne debattera i tv om man jämför med Fredrik Reinfeldt?
Reinfeldt tyckte t ex att det skulle bli spännande med Obama som president och se möjligheter till fördjupat sammarbete mellan USA och EU och dessutom få nya möjligheter att fördjupa arbetet mot klimathotet.
Mona Sahlin: "Åh jag är så rörd över att USA har fått en svart president".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack gode Gud, Mona Sahlin är ett as och en idiot av dignitet. Och jag gillar skarpt att sossarna bara har fått 24% av aftonbladets väljarundersökning, och Sd 15%.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men på ett sätt är Sahlin bra för Sverige, hon räddar oss från Sossestyre.


   
SvaraCitera

EkarN:

Och jag gillar skarpt att sossarna bara har fått 24% av aftonbladets väljarundersökning, och Sd 15%.

Ja, för nätomröstningar är aldrig missvisande. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är inte ett dugg förvånad. Hon är för anonym som ledare, och när hon väl försöker sticka ut hakan så går det åt h-vete därför att hon inte har tillräckligt god förankring inom partiet. Hon var helt enkelt bara det näst bästa valet, och flera partikamrater har ju minst sagt huggit henne i ryggen istället för att stå bakom henne i beslut och bilda enad front. Det blir lite som en ond cirkel och jag tror tyvärr inte att det kommer att bli bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Väljarnas förtroende för Mona som partiledare har aldrig varit så här lågt. Förtroendet för Mona Sahlin fortsätter rasa, det är nu nere på den lägsta nivån sedan hon valdes till s-ledare.

Underbart. Nu kanske man vågar stanna i landet även efter valet.

Ökänd:

när hon väl försöker sticka ut hakan så går det åt h-vete därför att hon inte har tillräckligt god förankring inom partiet.

Jag tror snarare att det går åt helvete för att hon är dum och inte vet vad hon snackar om.


   
SvaraCitera

Jaha, SDare och moderater glädjs över att faktiskt leda i en NÄTundersökning. Grattis, årets /care


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Jag tror snarare att det går åt helvete för att hon är dum och inte vet vad hon snackar om.

Det brukar heta så om folk som har andra åsikter än man själv. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SalvadorAllende:

Jaha, SDare och moderater glädjs över att faktiskt leda i en NÄTundersökning. Grattis, årets /care

Det här inlägget handlar inte om någon nätundersökning, det handlar om en normal opinionsundersökning som Sifo har gjort. Inget som skett över nätet.

Det som du tänker på är den omröstning som Aftonbladet har tillsammans med att de presenterade resultatet från Sifos opinionsundersökning. Denna omröstning har hittills enbart SDare kommenterat här så varför blandar du in moderater?


   
SvaraCitera

SalvadorAllende:

Jaha, SDare och moderater glädjs över att faktiskt leda i en NÄTundersökning. Grattis, årets /care

Du är asgrym som läser huvudinlägget innan du kommenterar.


   
SvaraCitera

ClosingTime:

Du är asgrym som läser huvudinlägget innan du kommenterar.

Du är asgrym om du kan sluta strycka på "skriva svar"

Jakob_E:

Det här inlägget handlar inte om någon nätundersökning, det handlar om en normal opinionsundersökning som Sifo har gjort. Inget som skett över nätet.

Det är orelevant. Undersökningarna är väldigt tvivelaktiga och det är en dålig visning av det politiska läget, ungefär som BNP. Dock så använder man båda dessa för att man på något sätt kunna kontrollera. Vänta tills 2010 innan du gör en analys av vilka partier som har störst förtroende.


   
SvaraCitera

förstår inte hur någon KAN ha förtroende för henne, inte sen toblerone i alla fall.


   
SvaraCitera

Lajnowh:

förstår inte hur någon KAN ha förtroende för henne, inte sen toblerone i alla fall.

Håller med. En som inte ens kan sköta sin hushållsekonomi är verkligen inte lämplig som statsminister. Göran Persson hade rätt. Tänkandet är inte Monas starkaste sida.


   
SvaraCitera