Aviseringar
Rensa alla

Frivillig familjehemsplacering


Ämnesstartare

Hej jag är en 14 åring tjej som bor i ett familjehem just nu.

Jag skriver INTE detta för uppmärksamhet utan jag vill bara få hjälp.

Om ni undrar varför så kan jag bara säga att min mamma inte mådde så bra när jag föddes så jag fick flytta in i ett familjehem. Min mamma var med på det och tyckte att det var det bästa då. (Vi träffas hela tiden så allt e lugnt. sos är inblandad så jepp)

Men jag mår inte bra i det här familjehemmet eftersom vi bråkar varenda dag och de är inte snälla mot mig. (En i det här familjehemmet slänger kränkande kommentarer och säger att jag t.ex. tigger efter att bli våldtagen) 

så jag undrar om jag blir omplacerad kommer jag komma till ivo eller något liknande eller till ett annat familjehem? 


   
Citera
Ämnesstartare

Men jag mår inte bra i det här familjehemmet eftersom vi bråkar varenda dag och de är inte snälla mot mig. (En i det här familjehemmet slänger kränkande kommentarer och säger att jag t.ex. tigger efter att bli våldtagen) 

Jag vill oxå säga att den andra vuxna i det här familjehemmet tar den andra vuxnas sida och håller med. 

jag pratar med min mamma om det och hon vet inte heller vad jag ska göra just nu.


   
SvaraCitera

Anmäl personen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

så jag undrar om jag blir omplacerad kommer jag komma till ivo eller något liknande eller till ett annat familjehem?

Jag menar HVB såklart 


   
SvaraCitera

TrashTeen:

Jag vill oxå säga att den andra vuxna i det här familjehemmet tar den andra vuxnas sida och håller med. 

jag pratar med min mamma om det och hon vet inte heller vad jag ska göra just nu.

konakta sos och säg att du inte trivs i ditt nuvarande familjehem för att du känner dig kränkt


   
SvaraCitera
M04
 M04

Soc är ju som där för att hjälpa, ring/kontakta soc eller om du har en egen handläggare elr va de heter och säg bara som det är att du vill byta.
HVB är som bland de ”sista” ställerna de placerar dig för om de har lediga familjehem så flyttas du nog bara dit


   
SvaraCitera

Jag tror du kan få omplacering, du förlorar ingenting på att fråga. 


   
SvaraCitera

Jag håller med de senaste, kontakta din handläggare på soc och berätta om detta. Eller om du inte känner till en handläggare, att du kontaktar soc i din kommun och ber om hjälp med situationen. De har en skyldighet att lyssna och hjälpa dig. Alternativt om du har en psykolog eller liknande som du går till, eller bara en lärare du känner dig trygg med att du kan be dem om hjälp - de är skyldiga att göra en orosanmälan. 


   
SvaraCitera