Aviseringar
Rensa alla

Frukost


Ämnesstartare

Kan inte någon ge bra föslag på frukostar. Lit eolika så att man kan variera. Skulle vilja äta, yoghurt, gröt eller mackor, frukt och så.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

1, Ägg och bacon.
2, Havregrynsgröt med äppelmos.
3, Fil och flingor med marmelad i.
4, Rostade smörgåsar med skinka och röd paprika på.
5, Risgrynspudding.
6, Plättar.
7, Köttbullemacka eller korvmacka.

Där har du lite smått och gott [smile]


   
SvaraCitera

Gårdagens pizza [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Just nu äter jag
2 dl yoghurt 0,5%, en hård macka med kycklingpålägg + äpple
Gröt på 1 dl havgegryn, mjölk 0,5% + äpple
Mjuk macka + hård macka med kycklingpålägg + äpple

Är dessa bra fukostar?
Dessutom undrar jag hur mycket en soyakorv innehåller om man jämför med quornkorv?


   
SvaraCitera

maban:

mjölk 0,5%

Drick mellanmjölk! [y]

maban:

Dessutom undrar jag hur mycket en soyakorv innehåller om man jämför med quornkorv?

Vad spelar det för roll?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

maban:

2 dl yoghurt 0,5%

Man känner sig nyttig att det endast är 0,5% fett i. Men det är så mycket socker i yoghurt som sedan omvandlas till fett så det blir betydligt fetare i längden.

maban:

Är dessa bra fukostar?

Vad menar du med bra? nyttigt? Hälsosamt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag måste själv säga att jag har mycket svårt för frukost. Jag gillar mat! inte mackor eller sur mjölk (filmjölk), gröt eller sånt trisst. MAT!
Super jobbigt. Men kockt ägg är dock gott, med kalles till. Mmmh.


   
SvaraCitera

MikaelH:

Jag måste själv säga att jag har mycket svårt för frukost.

Jag är helt tvärtom, älskar frukost. Den bästa måltiden på hela dagen nästan. Om man hinnar äta så mycket man vill. Därför är helger bra. [y]

maban:

Just nu äter jag
2 dl yoghurt 0,5%, en hård macka med kycklingpålägg + äpple
Gröt på 1 dl havgegryn, mjölk 0,5% + äpple
Mjuk macka + hård macka med kycklingpålägg + äpple

Tycker att du ska skippa lightprodukterna, bara skit i sånt ändå. Och drick ett glas jucie till eller nått. Tycker att du borde äta någon macka till gröten iallafall. Sen kan man variera pålägget på mackan för att göra det extra varierat. Ta skinka och paprika nångång och ost och gurka en annan gång.
Vad elak jag lät nu, du får ju käka vad du vill hur du vill. [smile]
Apelsin är väldigt gott, speciellt så här års.


   
SvaraCitera

Själv brukar jag, nu när jag börjat äta mer, äta 0,5dl Pauluns müsli(äpple & kanel), lite ekologisk mild lättyoghurt 0,5%, en liten grapefrukthalva, ett litet äpple delat i bitar(i müslin) och torkade gojibär.

Mums, en frukost som bara gör det bra för dig! Ingen skam här inte~


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marylinn:

Just nu äter jag
2 dl yoghurt 0,5%, en hård macka med kycklingpålägg + äpple
Gröt på 1 dl havgegryn, mjölk 0,5% + äpple
Mjuk macka + hård macka med kycklingpålägg + äpple

Tycker att du ska skippa lightprodukterna,

Det är bättre att äta magrare yoghurt än feta. Det är fel fetter för kroppen. Samma sak gällande mjölk, det behöver inte kroppen.
Sen så är havregrynsgröt mycket bra frukost, bättre än många mackor. Sen så skriver ju hon hård macka (Knäckebröd) Det är ju det bästa allternativet på bröd.

Marylinn:

Och drick ett glas jucie till eller nått.

Juicer inehåller nästan bara en massa socker om man inte pressar själv eller köper brämhults.

Marylinn:

och ost och gurka en annan gång.

Ost, också dålig produkt. Inehåller bara onödiga fetter som kroppen inte behöver. Dåligt förslag. Skinka är bättre (inehåller dock också en del socker..) Äter själv kokt kalkon som pålägg och ev skinka om kalkonen är slut.

Marylinn:

Jag är helt tvärtom, älskar frukost. Den bästa måltiden på hela dagen nästan. Om man hinnar äta så mycket man vill. Därför är helger bra.

Okej. Jag ska börja göra frukost till en riktig måltid istället.
Havregrynsgröt med dinkelfrön, krossade linfrön, fiberex och lite torkad frukt med minimjölk. Det är bra!
Kockt ägg (ej ägg gulan) är också gott att ha på knäckebröd med kaviar på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MikaelH:

Kockt ägg (ej ägg gulan) är också gott att ha på knäckebröd med kaviar på.

Argh, att välja bort gulan är ju rent dumdristigt! Det är som att köpa en burk multivitamin, hälla ut alla tabletterna och sedan långsamt knapra i sig burken. [tired]

MikaelH:

Det är bättre att äta magrare yoghurt än feta. Det är fel fetter för kroppen. Samma sak gällande mjölk, det behöver inte kroppen.

Det är möjligt att de allra flesta skulle gynnas av mindre fett från just mjölkprodukter, ja. Men det var en taskig formulering att kroppen inte behöver det.
Det är inte så svart/vitt att mättade fetter är dåliga och omättade bra. De finns i väldigt många beståndsdelar och allt måste även ställas i proportion till hur individen äter i övrigt.

MikaelH:

Ost, också dålig produkt. Inehåller bara onödiga fetter som kroppen inte behöver. Dåligt förslag. Skinka är bättre (inehåller dock också en del socker..)

Jag är av åsikten att båda två är ett bra val. Marmelad dagligen på 4 mackor är ett dåligt val om du inte har en speciell anledning.
Ifall jag var tvungen att välja skulle jag tro att nitriten i skinkan är bra mycket sämre än ostens fettsammansättning som endast skulle vara dålig ifall ost är dagens huvudsakliga fettkälla.
En av anledningarna till att man ofta påstår att osten är sämre är att den innehåller mycket kalorier. Mycket kalorier är generellt sett inte bra för medelsvensken efter som denne är överviktig.
Just nu ger du inte råd till ''Astrid 92kg'' utan till ''Mathilda 36kg''.

MikaelH:

Sen så skriver ju hon hård macka (Knäckebröd) Det är ju det bästa allternativet på bröd.

Nej. Möjligtvis statistiskt om fikabröd men inte kakor räknats med.

MikaelH:

Juicer inehåller nästan bara en massa socker om man inte pressar själv eller köper brämhults.

Brämhults innehåller ju lika mycket socker som de andra väl? Skillnaden är iallafall minimal. Apelsin är en frukt och frukt innehåller socker. Möjligen blir koncentrationen aningen lägre i egenpressad juice.
Vill man ha den sockerfri får man köpa smakämne, karamellfärg och sötningsmedel.
Att dricka juice är bra. Socker skadar inte i mindre doser även om det finns klart bättre val. Du får det att framstå som en dödssynd. [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pakanajuhla:

Argh, att välja bort gulan är ju rent dumdristigt! Det är som att köpa en burk multivitamin, hälla ut alla tabletterna och sedan långsamt knapra i sig burken.

En äggvita innehåller 15 kcal, varav det mesta kommer från protein. En äggula innehåller 65 kcal varav det mesta kommer från fett.
Ta och läs på lite innan du öppnar truten. Jag har tränat i flera år och äter strikt för att bli biff, villket jag är nu.

Pakanajuhla:

Men det var en taskig formulering att kroppen inte behöver det.

Kroppen behöver inte smör t.ex, för det är fel fetter för kroppen. Vegetabiliska oljor är det vi behöver.
Yoghurt innehåller en nyttig och aktiv bakteriekultur som håller igång magen och tarmarna och skapar balans i magen. Undvik dock sockrad yoghurt, det ska vara yoghurt utan tillsatser av socker och sötad frukt. Stoppa istället i en färsk banan i din yoghurt

Pakanajuhla:

Jag är av åsikten att båda två är ett bra val.

DU sitter och skriver en massa skit. Vad har du för kosterfarenhet eller utbidning?
Jag har pluggat näringslära plus att jag har en bror som är utbildad PT från S.A.F.E (jobbar dock ej som PT!) som jag lär mig av. Jag har tränat i en massa år och har lärt mig under åren VAD som är bra och vad som inte är bra.
Om man äter 2-3 skivor ost om dagen som har en fetthalt på 28 %, det är dagsbehöver ev fett för en vuxen person. Sen så inehåller ost såklart protein, zink, fosfor osv men det finner du i bättre produkter så det är bara att skippa osten för det är mer fett än protein i. Onödigt.

Pakanajuhla:

Nej. Möjligtvis statistiskt om fikabröd men inte kakor räknats med.

Fikabröd är något helt annat. Du kan ju ta och googla på fikabröd så ser du vad du får upp. Knäckebröd är INTE ett fikabröd!

Fakta från dietisten Carina West:
Fullkornsregel (Bageribranschen): Bör innehålla minst 37 procent fullkornsråvara för att få kallas fullkornsbröd.
Nyckelhålsregler (livsmedelsverket):
Fetthalt - högst 7 gram av 100
Socker - högst 10 gram av 100
Salt - högst 1,5 gram av 100
Kostfibrer - minst 1,9 gram per 100 kcal.

Kan vara bra att veta när ni läser på innehållsförtäckningen nästa gång.

Pakanajuhla:

Brämhults innehåller ju lika mycket socker som de andra väl?

Nej.

Pakanajuhla:

Apelsin är en frukt och frukt innehåller socker.

Ja, frukstocker heter det...Det är socker men det är skillnad på vit socker och fruktsocker..

Brämhults juicer ska vara ett av dom bästa allternativen till juicer då det är färskpressad juice och inget mer i.
Dock gäller även här rådet att "lagom är bäst" och vid stora mängder juice under en längre tid kan ju den höga halten naturligt fruktsocker vara ett problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McMuffin med en McBagel och en McToast. att dricka? en kopp kaffe, svart... som min själ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MikaelH:

En äggvita innehåller 15 kcal, varav det mesta kommer från protein. En äggula innehåller 65 kcal varav det mesta kommer från fett.
Ta och läs på lite innan du öppnar truten. Jag har tränat i flera år och äter strikt för att bli biff, villket jag är nu.

Ja, jag vet vad en äggula innehåller. Den innehåller förutom 65kcal också tonvis med micronutrienter. Äggula klassas som ett av de mest näringsrika tillskotten man kan få i en svensk kost.

Och varför skulle det vara nyttigare med mindre kalorier? Tjejen du gav rådet till har ett BMI på 12.5-13... Har man inte problem med vikten är det inte kalorierna som styr om något är nyttigt eller ej. [tired]

Fett är minst lika bra som protein om proteinbehovet redan är täckt. De flesta tycker sig tillochmed må bättre med mer fett.
Fett är inget som man blir fetare av på annat sätt än att proteinet mättar bättre och det skulle kunna innebära att man äter lite mindre. Är proteinbehovet täckt kommer resterande protein att oxidera och användas som energi.
Alldeles för mycket protein skickar tillochmed testosteron-nivåerna i botten och då kan du säga adjö till din ''biff''.

Att jag inte är expert vet jag mycket väl och jag har aldrig sagt annat.
MEN att du i ett ätstörningsforum där folket direkt suger upp allt de hör om kost, kommer med idiotiska påståenden om som dessutom inte stämmer tycker jag är så sjukt dåligt att jag måste säga ifrån.
Jag uttalar mig bara om det jag är säker på.

MikaelH:

Kroppen behöver inte smör t.ex, för det är fel fetter för kroppen. Vegetabiliska oljor är det vi behöver.

Du ser det så förbannat svartvitt. Det är inte så enkelt att det bara finns två sorters fett varav den ena är bra och den andra är dålig. Att t.ex få hela sitt fettintag från majsolja är ju inte direkt så lyckat eller hur?
Huvudsakligen bör vi äta vegetabiliskt fett ja. Men det betyder inte att vi måste utesluta allt annat.
Medelsvensken äter på tok för mycket mättat fett och därför är det överallt hysteri om att äta mer vegetabiliskt omättat fett. Är man inte medelsvensken så får man anpassa kostråden.

MikaelH:

Om man äter 2-3 skivor ost om dagen som har en fetthalt på 28 %, det är dagsbehöver ev fett för en vuxen person.

Haha, du har räknat fel på en nolla tror jag. Eller så har du missuppfattat ''dagsbehovet för att må bra'' och ''dagsbehovet för att inte dö på fläcken''
Om en skiva ost är ca 10-15g och innehåller 28% fett innebär det runt 3.5g fett per skiva vilket ger ungefär 31.5kcal eller 1.5% av energibehovet för en stillasittande kvinna.
30% fett är ungefär vad som rekommenderas av livsmedelsverket och de är inte direkt kända för att vara speciellt generösa på fetthalten.
Är du helt allvarlig när du påstår att 4% av dagens energibehov är max för fett? [zzz]

Återigen måste jag påpeka att protein inte är något magiskt som bygger mer muskler ju mer man äter av det.

MikaelH:

DU sitter och skriver en massa skit. Vad har du för kosterfarenhet eller utbidning?
Jag har pluggat näringslära plus att jag har en bror som är utbildad PT från S.A.F.E (jobbar dock ej som PT!) som jag lär mig av

Jag är en ätstörd föredetta anorektiker på 18 år som på hobbynivå det senaste året läst en del näringslära då man som ätstörd tenderar att intressera sig för det.
MEN, det är som sagt bara på hobbynivå och jag är absolut varken utbildad, fullärd eller bäst på något sätt.
Jag är bara hyfsat kostmedveten.

Jag känner varken dig eller din bror så det är väl fel att säga något men ifall du fått dina kunskaper från brorsan förstår jag varför han inte fått något PT-jobb än.

MikaelH:

Fikabröd är något helt annat. Du kan ju ta och googla på fikabröd så ser du vad du får upp. Knäckebröd är INTE ett fikabröd!

MikaelH:

Knäckebröd är INTE ett fikabröd!

Fakta från dietisten Carina West:
Fullkornsregel (Bageribranschen): Bör innehålla minst 37 procent fullkornsråvara för att få kallas fullkornsbröd.

Förlåt, ska inte använda någon mer ironi om det är så att du inte förstår den.

Det du listat är förresten inte knäckebrödsregeln utan fullkornsregeln vilken även gäller mjukt bröd.
Istället kan du väl försöka förklara för mig varför knäckebröd är bättre än mjuka sorter? Ärligt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MikaelH:

Ja, frukstocker heter det...Det är socker men det är skillnad på vit socker och fruktsocker..

Bara för att namnet börjar med frukt innebär det inte att det skulle vara nyttigt. [tard]
Vitt socker är en di-sackarid som är uppbygd av de två mono-sackariderna fruktos och glukos.
Fruktosen har visserligen lågt GI men den är också känd för att öka aptiten, bidra till diabetesrisk, höja blodfetter etc. Nästan allt som anses dåligt med socker kommer av fruktosen (som utgör hälften av det vita sockret). Glukosen kan i princip bara anklagas för att ge toksnabb blodsockerhöjning men det är inte så himla noggrant när sockret äts i mindre mängder tillsammans med annat.

Ursäkta att jag agerar besserwisser. Det är inte min mening att försöka trycka dit någon.


   
SvaraCitera