Aviseringar
Rensa alla

Fula clowner och cirkusdemokrati


Ämnesstartare

Hihihi, detta kom upp igår på mitt ungdomsförbunds hemsida och jag tyckte det var så roligt (och förmodligen årets bästa sammanfattning av valet 2010) att jag postar vidare det här:

SUF:

Uttalande från Syndikalistiska Ungdomsförbundets 21:a Landsmöte till samtliga parlamentariska partier och ungdomsförbund gällande det faktum att politiker i allmänhet tycks lida uppseendeväckande brist på gott utseende.

Förra året var det val i landet Sverige. Det politiska livets höjdpunkt, skulle man kunna tro. Faktum är att vi i SUF inte minns någon politiker som överhuvudtaget talade politik. Det enda vi minns är att en politiker hade en väska som ansågs vara för dyr och en som vägrade sminka sig med en annan. Politikerna valde att, istället för att berätta för oss hur de vill leka med våra liv de kommande fyra åren, bekräfta det som vi i SUF länge påstått: att politiker endast är clowner.

Nu har Sveriges traditionellt största parti valt en ordförande med, hör och häpna, en mustasch!

Socialdemokratiska debattörer hyllar detta djärva val och borgerlig media är inte sena att haka på debatten om dess storlek, innebörd och färg. Från Moderaternas sida anar man en viss avundsjuka då deras strategi länge har varit att bara välja män helt utan kroppsbehåring till sina ledande positioner.

Även om vi i SUF länge längtat efter fler människor som liknar Super Mario i det offentliga rummet anser vi det vara orättvist mot mustaschen att hamna i fokus på det här sättet utan att kunna tala för sig.

Traditionen inom svensk politikerkår gör gällande en närmast extrem brist på vackra utseenden. Detta kan verka uppseendeväckande, men faktum är att detta gäller även ute i Europa och övriga världen. Det är ännu oklart om man blir ful av att vara politiker, eller om man blir politiker av att vara ful. Vi i SUF vet heller inte än om det är ett krav som politiker att vara ful, eller om det bara underlättar jobbet att ha säregna, på gränsen till vanställda, utseendedrag. Klart är dock att det är tacksamt att som politiker ha en hästsvans, en glugg, en mustasch eller en handväska som kan dra uppmärksamheten från deras runda, röda näsor och för stora skor.

Vi på Syndikalistiska Ungdomsförbundets 21:a landsmöte vill i detta uttalande ge vårt stöd till Håkan Juholts mustasch, Anders Borgs hästsvans, Lars Ohlys framtänder, Jan Björklunds glugg, Peter Erikssons kalufs, Niklas Wykmans brist på hår, Mona Sahlins handväska, Fredrik Reinfeldts allmäna Muminpappautseende och Sven-Otto Littorins sexförbrytareskägg för att det är ni som får ta smällen när våra politiker vägrar prata politik.

Vi i SUF pratar inte bara politik; vi gör politik, och vi är dessutom oerhört snygga människor.

Uttalanden från SUFs 21:a landsmöte

Diskussionsunderlag:

1. Vilken politiker är fulast?

2. Vilka andra politiker har fula/roliga attribut?

3. Vilket parti har fulast medlemmar?

Rösta med en kula!


   
Citera
Ämnesstartare

Jag har blivit gammal. i mina yngre dagar var jag politisktinsatt och kunde inte förstå hur folk inte kunde bry sig. Nu tittar jag åt ett annat håll och röstar principfast rött. samt ursäktar mig med att jag i alla fall röstar rätt.

1. Jan Björklund, hands down

2. som sagt dåligt insatt

3. är svårt, det är nog jämt mellan KD och SD. SD är lite mer jämt fula över sina väljare, medans KD har några riktigt fula som drar ner snittet. M tjejer brukar vara ganska snygga, men det ursäktas ju även där med att är man snygg behöver man inte vara snäll och empatisk, eller något annat attribut som gör en mänsklig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

religion, politikon..... alla har dom i sig men d ska va från sig själv

tack den fulaste är han på din bild göran persoon lr va han heter fyf aan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

UndercoverBrother:

Jag har blivit gammal. i mina yngre dagar var jag politisktinsatt och kunde inte förstå hur folk inte kunde bry sig. Nu tittar jag åt ett annat håll och röstar principfast rött. samt ursäktar mig med att jag i alla fall röstar rätt.

Jag röstar också rött för att jag förlorar ännu mer på blå politik, men det betyder ju inte att jag varken gillar sossarna eller ser dem som allierade. Min fiendes fiende är inte min vän, och socialdemokratin har en lång och anrik tradition av att avväpna och hugga den organiserade arbetarklassen i ryggen som man som radikal arbetare gör klokt i att komma ihåg.

För att svara på mina egna frågor:

1. Utan tvekan Jimmie Åkesson av riksdagspartiernas ledare. Han ser ut som en gris, särskilt förr när han var ännu tjockare. Dessutom har han det där "mamma har valt mina kläder och min frisyr sen jag föddes"-utseendet som gör att man har svårt att se honom som en vuxen människa. Om man tittar på ledare utanför riksdagspartierna skulle jag däremot säga Marc Abrahamsson från Nationaldemokraterna. Han är typ en tjock dvärg med överklassfrisyr.

2. Jimmie och Marc t.ex. Sen är ju inte Daniel Höglund för Svenskarnas Parti någon skönhet heller. Han ser smått mongolid ut. Man tycker ju att ledaren för ett nazistparti borde ge lite bättre bild av "den ariska rasen" än vad denne unge man gör. Konstigt att nationalister alltid är så fula, måste vara nån inavel-grej.

3. Svenskarnas Parti, no questions. Men av riksdagspartierna så har jag nog sett fulast medlemmar i Folkpartiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Vilken politiker är fulast?

Herman von rumpoy

Rödingajävel:

Vilka andra politiker har fula/roliga attribut?

Kim jong ill (stark andraplats)
Al franken
Carl Bildt
Göran persson
Dick chenney
Fredrik "overlord" Reinfeldt
Tony Blair
Leonid Brezjnev

Rödingajävel:

Vilket parti har fulast medlemmar?

Feminister som grupp är traditionellt fulast. Men som parti får det nog bli piratpartiet, som består utav unga flitiga datoranvändande män, med allt det medföljer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Vilken politiker är fulast?

Göran Johansson.

Rödingajävel::

Vilka andra politiker har fula/roliga attribut?

Trotskij
Beatrice Ask
Vladimir Putin, speciellt med pälsmössa.
Håkan Juholt
Joe Jackson
Zarkozy
Erik Almquvist
Alexandra Brunell.. får kissie-feeling
Yassir Arafat
Niklas Wykman (pga såg ut som skinhead, trodde han va sd/npare första gången jag såg honom).
Hitler


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

1. Vilken politiker är fulast?

Image
Mona Karlsson


   
SvaraCitera
time
 time

Rödingajävel:

Han är typ en tjock dvärg med överklassfrisyr.

Du gjorde just min jättedåliga dag lite finare. [love]


   
SvaraCitera
Exner

Tråden flyttad från Forum PLUS/Politik och Samhälle


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att det är väldigt svårt att avgöra politikernas "snygghet" då allmänna åsikter om en människa ofta påverkar vad man tycker om dennes utseende.

Ska jag försöka vara objektiv så är den person som jag återkommande tänkt mindre snygg... om, Mona Sahlin.
Hon är dock trevlig (skryter även här med att jag köpt smothie av henne[cool][blush][rolleyes]).

Reinfeldt ser mest rolig ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Räknas Bert Karlsson?
Ja det gör han.
Okej.
Då väljer jag Bert Karlsson också.
Behöver kanske inte skriva varför.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast det här var ju lite sexigt.
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Fast det här var ju lite sexigt.

Oooo, you touch my tralala


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Sant. (Du röstade på detta alternativ)

Rödingajävel:

1. Vilken politiker är fulast?
William Petzäll, iaf när han använder sån brunkräm..[sad]
2. Vilka andra politiker har fula/roliga attribut?
Juholt, som någon sa någonstans, tjock och mustasch två attribut som påvisar en stark ledare!
3. Vilket parti har fulast medlemmar?

Miljöpartiet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fail..


   
SvaraCitera