Aviseringar
Rensa alla

Fundersam över att bli läkare


Ämnesstartare

Ollepackade:

Men om man då går på naturvetenskapsprogrammet ska man då ta någon speciell inriktning ?

Alltså, när du börjar gymnasiet kommer du att förstå... För att bli behörig för att studera på läkarlinjen krävs det att du måste ha läst Biologi B, Kemi B, Fysik B mm. Dessa ämnen måste du kanske välja till det program du läser på gymnasiet, men som sagt så kommer allt detta falla på plats när du väl börjar.

Se bara till att du går på en naturvetenskaplig linje, där man förmodligen alltid, på alla skolor, kan välja till dessa ämnen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Ehm nej...
Det är som du nyss skrev, beror på hur ånga som söker.
Ju fler, desto högre intagningspoäng.
Har inget att göra med hur lätt det blir att få betyg eller ej

Du har rätt, det måste inte vara så men det är oftast så det blir. Kan garantera dig att en elev från någon skola i förorten har lättare att få högre betyg jämfört med en elev som går på VRG (skola med runt 300 poäng för att komma in). Iofs brukar medianen på NV vara betydligt högre än intagningspoängen så det är nog bättre att jämföra medianen i det här fallet.


   
SvaraCitera

merva:

men det är oftast så det blir

Du har kollat med alla skolor runt om i landet? [cute]

merva:

Kan garantera dig att en elev från någon skola i förorten har lättare att få högre betyg jämfört med en elev som går på VRG

Beror nog mer på läraren/lärarna än skolan isf


   
SvaraCitera

Woho:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Du har kollat med alla skolor runt om i landet? [cute]

Jag går utifrån situationen i sthlm. Det är väl rätt så självklart att en klass med nästan enbart högpresterande elever i dom flesta fallen kommer att ha ett högre studietempo och lite högre krav för betyg än en klass som är mer blandad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Woho:


   
SvaraCitera
r4ll3

Jag rekommenderar boken "MVG i allt" ifall du vill satsa på höga betyg i gymnasiet i alla fall! [crazy]


   
SvaraCitera

Du behöver 22,5 poäng + lite tur för att komma in på läkarlinjen på universitet/högskola.

Gå en enkel linje, skaffa MVG i alla ämnen och läs sedan naturvetenskapligt basår på det universitet du vill plugga till läkare vid.


   
SvaraCitera

Lycka till.


   
SvaraCitera

Matematik D
Biologi B
Fysik B
Kemi B

Dessa kurser behöver du för att bli läkare


   
SvaraCitera

merva:

. Kan garantera dig att en elev från någon skola i förorten har lättare att få högre betyg jämfört med en elev som går på VRG (skola med runt 300 poäng för att komma in).

Vill minnas att det är tvärtom, att skolor med höga intagningspoäng, och då särskilt privata skolor, oftare höjer elevernas betyg jämfört med nationella prov och dylikt. Var en hel del i tidningen om det för ett tag sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men egentligen är det väll bara att hålla upp så goda betyg så att man kan ta sig in på naturvetenskaps linjen? Men det borde jag väll kunna på 250 i poäng?

Och efter det så blir det av att läsa matematik kemi biologi och fysik?
A+B+C+D?


   
SvaraCitera

Ollepackade:

Men egentligen är det väll bara att hålla upp så goda betyg så att man kan ta sig in på naturvetenskaps linjen? Men det borde jag väll kunna på 250 i poäng?

Det är MYCKET lägre intagningspoäng på NV. Brukar ligga runt 50 om du inte vill in på en speciell skola.


   
SvaraCitera

Satsa på att bli gyminstruktör istället [y]


   
SvaraCitera

Mitt_namn:

Brukar ligga runt 50 om du inte vill in på en speciell skola.

Varierar nog från skola till skola ;P
för en polare var det 160, för en annan var det 35
men det är nog oftast över 100 tror jag iaf då det är många som söker till just NV på många håll


   
SvaraCitera