Aviseringar
Rensa alla

Fungerar DBT?


Ämnesstartare

Hej!
Jag går på DBT-behandling för min sjukdom Borderline, men jag är ganska skeptisk. Förstår inte hur kedjor och dagbokskort osv. ska hjälpa mig. Är det någon som har gått behandlingen? Var den bra eller dålig? Vad är det ungefär man gör i gruppterapin?


   
Citera
Ämnesstartare

forklara vad DBT ar forst xD
min kompis har borderline, kanske ngt som jag kan tipsa henne om 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

laserflickan:

Hej!
Jag går på DBT-behandling för min sjukdom Borderline, men jag är ganska skeptisk. Förstår inte hur kedjor och dagbokskort osv. ska hjälpa mig. Är det någon som har gått behandlingen? Var den bra eller dålig? Vad är det ungefär man gör i gruppterapin?

Säger bara nej nej nej nej nej, de funkar fan inte.
Jag gick/går det och det ger mig inget men antingen går jag det eller blir inlagd så jag väljer förstås de alternativet.

Den DBT jag går i är i grupp och sen enskilda samtal (obs. att dom för de mesta spelar in allt) men för att svara på din fråga
det hjälper inte mig iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BleedingLovex:

Den DBT jag går i är i grupp och sen enskilda samtal

Jag ska börja med gruppen i början av november och har redan enskilda samtal. Vad synd att det inte hjälper dig någonting. Jag ska försöka ett tag till så jag kommer igång med gruppterapin också så får jag se sen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

laserflickan:

Jag ska börja med gruppen i början av november och har redan enskilda samtal. Vad synd att det inte hjälper dig någonting. Jag ska försöka ett tag till så jag kommer igång med gruppterapin också så får jag se sen.

Okej, jo jag hoppas det går bättre för dig än vad det går för mig.
Men egentligen går jag väl där för dom vet inte vad dom ska göra med mig annars


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAlmadeh:

forklara vad DBT ar forst xD

DBT


   
SvaraCitera

BleedingLovex:

Jag gick/går det och det ger mig inget men antingen går jag det eller blir inlagd så jag väljer förstås de alternativet.

Får man fråga vad det är som gör att du känner att det inte ger dig något? [smile]


   
SvaraCitera

Jag har gått i DBT i ungefär ett år nu och känner att behandlingen passar mig jättebra.

Kedjorna och veckokorten tyckte jag var helt värdelösa i början. Det är ganska svårt att tillgodogöra sig den typen av långa analyser av händelseförlopp och beteendemönster när man mår riktigt dåligt. Jag blev väldigt fort trött och irriterad när min behandlare envisades med att traggla samma grej varje gång.

Färdighetsträningsgruppen var det jag våndades mest för i förväg, dels för att jag hade vissa sociofobiska drag, men framförallt för att jag var rädd att jag skulle triggas att självskada mer när jag hamnade i en grupp av tjejer med samma/ liknande problematik. Ändå är gruppen det som jag känner att jag får ut mest av. Det blir nästan alltid bra och givande diskussioner och man får möjlighet att utbyta tips och erfarenheter med de andra och på så sätt hitta nya vägar till att dämpa sin ångest och stå ut när det är som jobbigast.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Helena NÄTVANDRARNA:

Får man fråga vad det är som gör att du känner att det inte ger dig något?

Kan bero på att ledarna inte ger ut information så man förstår och dels för att jag tycker de nästan är fjantigt att föreställa sig massa saker.. liksom jag vill lära mig att må bra i nuet och inte #rymma# bort från verkligheten


   
SvaraCitera

Skulle du kunna fråga ledarna när du inte förstår? Eller känns det som att de inte vill förklara?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ska tydligen påbörja den behandlingen men sedan tror jag inte att jag har bordeline/ips så fattar inte hur det ska hjälpa mig[confused]

vad jag fattat det som är det personer som har svårt med känslor som behöver DBT?

f.ö. kan någon förklara gruppen? för jag vägrar det nämligen[smile]


   
SvaraCitera

lilasmet:

Jag ska tydligen påbörja den behandlingen men sedan tror jag inte att jag har bordeline/ips så fattar inte hur det ska hjälpa mig

vad jag fattat det som är det personer som har svårt med känslor som behöver DBT?

DBT som är en förkortning för "dialektisk beteendeterapi" handlar ganska mycket om att hitta och lära in nya verktyg för att förändra skadliga beteendemönster för att kunna "göra det som fungerar"/ "vara effektiv i stunden".

DBT må vara utformat för patienter med borderline/ ips, men jag tror att behandlingen kan vara effektiv för många med självskadeproblematik, med eller utan diagnos.

Nu känner jag att jag låter lite idialiserande :p självklart är inte allt fantastiskt, men trots allt är det det bästa alternativet jag har erbjudits.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

scheisskopf:

DBT som är en förkortning för "dialektisk beteendeterapi" handlar ganska mycket om att hitta och lära in nya verktyg för att förändra skadliga beteendemönster för att kunna "göra det som fungerar"/ "vara effektiv i stunden".

NEHE MENARU?

scheisskopf:

DBT må vara utformat för patienter med borderline/ ips,

jo det vet jag

de tror ju jag har ips men det tror inte jag[smile]

lilasmet:

.ö. kan någon förklara gruppen? för jag vägrar det nämligen[smile]


   
SvaraCitera

lilasmet:

lilasmet: .ö. kan någon förklara gruppen? för jag vägrar det nämligen

Gruppen brukar vara sammansatt av 6-7 patienter och två behandlare, man jobbar utifrån tre olika huvudteman (att hantera känslor, att hantera relationer och att stå ut när det är svårt) dessa teman jobbar man med, ett i taget, i gruppen, och i viss mån utanför (hemuppgifter) under 3-5 sessioner. Sen byter man tema och lite då och då kommer en period á två veckor när man jobbar med ett fjärde tema "medveten närvoro".

Ofta är det en mycket öppen och tillåtande atmosfär under gruppträffarna och för det mesta lyssnar alla på varandra och uppskattar det som man delar med sig av. Poängen är väl att man ska känna att man inte är ensam i sin strävan, i gruppen kan man för det mesta dela med sig av erfarenheter, få svar och stöd av andra som varit i liknande situationer och inspireras av andras vilja och, ibland, framgång. Ibland är ju allt ett helvete också, men då är man inte helt ensam där och det finns alltid någon som orkar se framåt och ge de andra en gnutta hopp.

Hoppas att jag bringade åtminstone lite klarhet. :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

scheisskopf:

Hoppas att jag bringade åtminstone lite klarhet. :p

ja tack, det gav det mig!
och det gjorde mig även 110 % säker på att jag inte behöver och vill det[smile]


   
SvaraCitera