Aviseringar
Rensa alla

fungerar det när man är så olika?


Ämnesstartare

Alltså, jag har bara haft förhållanden med personer som är ganska lika mig själv, det har väl inte alltid varit jättehälsosamt men jag har i alla fall känt att jag blivit förstådd när jag haft drogsug, när jag har haft ångest o.s.v. Nu gör jag inte alls det. Han agerar ofta helt fel i sådana situationer, säger att han förstår och att det löser sig. Han förstår inte och allt löser sig inte alltid, vad är det för dumt jävla påstående? Det gör mig arg.

Han har inte heller något intresse (eller ens basic kunskap) om mina största intressen, biologioch politik. Så när jag vill nämna någonting så måste jag förklara vartenda begrepp vilket är rätt jobbigt då jag är van vid att bli förstådd...

Han har också bakteriefobi vilket jag stör mig som fan på efter som att jag gillar och dumpstra. Tror han är rädd för insekter också för när det satte sig en geting på mig så blev han helt hysterisk och viftade med armarna så att jag nästan blev stucken, trots att jag sa åt honom att sitta still och hålla käften efter som att jag är allergisk.

Och ang. hans intressen så är han musiker och jag har väl enbart grundkunskaper kring det, kanske lite mer. Men vi har liknande musiksmak o.s.v. Han gillar även djur och jag är utbildad djurvårdare.

Jag älskar honom absolut. Men jag känner mig rätt orolig för framtiden.


   
Citera
time
 time

Tror den viktigaste frågan är: gör han dig mer glad än han gör dig arg (när kommunikationen inte fungerar)? Är ditt liv bättre med honom i det? 

Om svaret på båda är ja så är det bara att köra. Att "fatta" någon tar tid, man behöver inte klicka omedelbart på varje punkt. Kan också känna, men det här är HELT min egen åsikt och du får gärna be mig hålla käften om jag oversteppar, att någon som inte har "förståelse för" eller erfarenhet av drogsug kan vara rätt person för någon som försöker sluta med droger (om du gör det? vet inte. kliver säkert i klaveret nu). Utgår helt från mig själv som blir triggad av att umgås med likasinnade när jag försöker bli av med en vana eller klippa band från ett gammalt liv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Tror den viktigaste frågan är: gör han dig mer glad än han gör dig arg (när kommunikationen inte fungerar)? Är ditt liv bättre med honom i det? 

Om svaret på båda är ja så är det bara att köra. Att "fatta" någon tar tid, man behöver inte klicka omedelbart på varje punkt. Kan också känna, men det här är HELT min egen åsikt och du får gärna be mig hålla käften om jag oversteppar, att någon som inte har "förståelse för" eller erfarenhet av drogsug kan vara rätt person för någon som försöker sluta med droger (om du gör det? vet inte. kliver säkert i klaveret nu). Utgår helt från mig själv som blir triggad av att umgås med likasinnade när jag försöker bli av med en vana eller klippa band från ett gammalt liv. 

Ja, 90% av tiden så mår jag jättebra med honom. Har klarat mig väldigt bra när det kommer till att hålla mig drogfri, har bara haft ett återfall under tre månader och det är jättebra för att vara jag. Jag får försöka att ha lite is i magen...


   
SvaraCitera

Det kan gå. Man behöver inte vara 100 % lika för att funka ihop och älska varandra, ingen människa är perfekt - men du får överväga fördelar och nackdelar inom det du anser vara viktigt. Min filosofi är främst att fokusera på nuet och njuta av det som är bra hos den andra, uppskatta fina kvalitéer och ge komplimanger för dem. Ju mer och (lagomt) man förmedlar dem desto lättare blir det oftast att se de sidorna 

Ta reda på vad du behöver i ett förhållande och kommunicera det på ett bra sätt.


   
SvaraCitera
time
 time

Geigerzähler:

Ja, 90% av tiden så mår jag jättebra med honom. Har klarat mig väldigt bra när det kommer till att hålla mig drogfri, har bara haft ett återfall under tre månader och det är jättebra för att vara jag. Jag får försöka att ha lite is i magen...

Det låter ju fantastiskt, verkligen! 90% jättebra är mer än vad många andra har och folk har definitivt hållit ihop för mindre. Jag håller tummarna för dig, och för er. Hur länge har ni varit tillsammans? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Det låter ju fantastiskt, verkligen! 90% jättebra är mer än vad många andra har och folk har definitivt hållit ihop för mindre. Jag håller tummarna för dig, och för er. Hur länge har ni varit tillsammans? 

Vi har hängt ihop mer eller mindre dag och natt sedan juli. Han hälsade på mig varje dag när jag var inlagd på sjukhuset i en månad och han var den som fick in mig precis i tid på akuten, hade varit död om han ej agerat som han gjorde då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

visst kan det vara viktigt att ha liknande intressen för att förstå varandra, men det verkar ju som ni delar musiksmak och kärlek för djur. jag tycker själv det är intressant när min partner pratar om saker jag inte har kunskap om, men jag är också så att jag frågar om jag inte förstår för att lära mig. om man inte har gemensamma intressen tror jag det är viktigt att visa intresse för varandras intressen.

det må vara störigt med bakterie-/insektsfobi men vem har inte någon form av neuroser? fobier och tvång kan vara jävligt handikappande för en relation, och i så fall förstår jag din oro men min erfarenhet säger att det går att hantera. är han emot att du dumpstrar, eller är det bara att han inte vill delta eller äta av det, om det är mat det gäller?

får han dig att må bra och om ni är lyckliga tillsammans så tror jag inte olikheten behöver vara ett problem. 


   
SvaraCitera

De kommer kolla flera förhållanden i framtiden, så han kommer du nog dumpa . Kommer flera!


   
SvaraCitera