Aviseringar
Rensa alla

Funkar att bara läsa?


Ämnesstartare

När man pluggar! Alltså inte skriva ner, stryka under eller nåt sånt. Instuderingsfrågor är alltid bra, men jag föredrar att bara leta reda på frågorna i boken och läsa istället för att sitta och skriva ner det viktigaste, blir ändå alltid för mkt[tired]

Hur pluggar ni? funkar det bra?


   
Citera

brukar inte plugga, men när jag absolut måste så läser jag helst, gör inga frågor eller så, kanske kollar på en dokumentär om ämnet brukar funka bra nog


   
SvaraCitera

Olika inlärningstekniker fungerar olika för olika personer.


   
SvaraCitera

Det är så himla olika. Jag för i princip aldrig anteckningar och använder aldrig överstrykningspenna. Jag brukar klara mig bra på att bara läsa.

Men alla lär sig olika. Vissa behöver anteckna, andra lär sig bäst av visuella medel som bilder eller videos och några tycker det är enklast att ta till sig kunskap genom att lyssna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

kanske kollar på en dokumentär om ämnet

Det tror jag är jättebra. Eller skulle va för mycket iaf, funkar waay mkt bättre än att göra anteckningar. Jag är ingen antecknings-människa[bigsmile]

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Jag brukar klara mig bra på att bara läsa.

Okej, men hur läser du då? Typ hur många sidor i taget, ett kapitel? Kanske är olika men det vanligaste?

För mig är det nog bilder och lyssna som gäller. Borde fan ha en ljudbok...[crazy]

Men iaf, jag tror jag har kommit på det perfekta sättet! (för mig).

Kolla på en instuderingsfråga (såna är galet bra), leta rätt på stället i boken där svaret finns. Läsa igenom det en gång, SKUMMA igenom en andra gång (och fastna på det som jag tycker är extra viktigt och läsa igenom en). sen ta en paus kanske 20-30 minuter och efter det se vad jag kommer ihåg[y]


   
SvaraCitera

läser, skriver anteckningar, tänker lite, läser igen.
fungerar knappt. är helt oakademisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

läser, skriver anteckningar, tänker lite, läser igen.fungerar knappt. är helt oakademisk

Jag tycker att det är svårt att veta VAD man ska anteckna. Hur länge brukar du läsa i taget, i genomsnitt?

Igår läste jag typ flera timmar i sträck, inge bra [cry] Det är bättre om man gör typ 20min, sen tar en paus på kanske en halvtimme till en timme. Slipper man huvudvärk också!


   
SvaraCitera

Jag uppskattar instuderingsfrågor då jag har allt på samma ställe sedan när jag ska plugga på det. Slipper gärna att leta runt i en stor bok.


   
SvaraCitera

letme:

Jag tycker att det är svårt att veta VAD man ska anteckna. Hur länge brukar du läsa i taget, i genomsnitt?

Visst kan det vara svårt, men det går i alla stycken att kapitel hitta någon kärna, sedan är det bara att ta den. Typ två timmar om dagen, vilket är för lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking:

Jag uppskattar instuderingsfrågor då jag har allt på samma ställe sedan när jag ska plugga på det. Slipper gärna att leta runt i en stor bok.

Jag hatar att läsa i en metertjock bok och inte veta vad jag ska plugga på. Eller plugga på ALLT, rättare sagt. Instuderingsfrågor är skitbra.

OF 5:

Visst kan det vara svårt, men det går i alla stycken att kapitel hitta någon kärna, sedan är det bara att ta den.

ja kanske det

OF 5:

Typ två timmar om dagen, vilket är för lite.

[crazy] 6-8 timmar är nog bättre. Själv har jag gjort typ 4 den senaste tiden, alltså per dag.


   
SvaraCitera

letme:

g bättre. Själv har jag gjort typ 4 den senaste tiden, alltså per dag.

det enda jag känner är hur orkar du.
kan inte ens hålla fokus en timme [sad]


   
SvaraCitera

letme:

Det tror jag är jättebra. Eller skulle va för mycket iaf, funkar waay mkt bättre än att göra anteckningar. Jag är ingen antecknings-människa

mmh det är skönt sätt att lära sig man får mer att 'runtomkring kunskap' som gör att man har mer att hänga upp saker på.. ne anteckningar gör jag ba ibland o sen glömmer bort ser aldrig igen hjälper ju inget då


   
SvaraCitera

letme:

Okej, men hur läser du då? Typ hur många sidor i taget, ett kapitel? Kanske är olika men det vanligaste?

Vet inte, det är olika. Ibland läser jag flera kapitel på en gång. Varierar mellan att skumma och att läsa noga beroende på hur intressant det känns.

letme:

Kolla på en instuderingsfråga (såna är galet bra), leta rätt på stället i boken där svaret finns. Läsa igenom det en gång, SKUMMA igenom en andra gång (och fastna på det som jag tycker är extra viktigt och läsa igenom en). sen ta en paus kanske 20-30 minuter och efter det se vad jag kommer ihåg[y]

Låter som en toppenmetod! Bra gjort! [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

kan inte ens hålla fokus en timme

Men håller du på en timme i STRÄCK då? ingen bra idé om du gör så.

Det är ganska mkt pengarna som lockar faktiskt 😉 men inte bara, jag VILL ju kunna plugga effektivt också.

Ikväll blir det läsa, tänka, läsa, tänka...försöka minnas osv. [smile]

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Låter som en toppenmetod! Bra gjort!

[y]


   
SvaraCitera

Jag läser, sen hittar jag på frågor till texten, svarar på dem och läser en gång till typ. ba repeteeeeraaaaa, så funkar det. I alla fall för mig.


   
SvaraCitera