Aviseringar
Rensa alla

"Fyllesnack är nyktra tankar"


Ämnesstartare

"It may be easy to blame your drunk behaviour, phone calls and texts on the alcohol, but a study has found this may no longer be a valid excuse.

Researchers asked participants to drink alcohol before completing error recognition tasks on a computer.

They measured their responses using brain patterns and self-reporting.

Those who drank alcohol were as aware as a placebo and sober group that they were making a mistake, but the research discovered that they cared less.

This suggests that alcohol doesn’t inhibit our ability to know what we’re doing, but instead it inhibits our inability to feel guilt, remorse or shame about it.
Additionally, it suggests drink makes people more honest and less likely to hold back out of fear of the consequences."

Läs mer här!

Vad tycker ni? Stämmer det att vi säger vad vi tänker när vi är nyktra på fyllan? Eller är detta helt felaktigt?


   
Citera
mynona

Ja, vi är ärliga när vi är påverkade. 

Dock löser det ju inte nödvändigt så mycket, för ärligheten kanske bara är temporär, och det vi säger då kanske bara är sant just i den stunden, men inte mer än så. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Ja, vi är ärliga när vi är påverkade. 

Dock löser det ju inte nödvändigt så mycket, för ärligheten kanske bara är temporär, och det vi säger då kanske bara är sant just i den stunden, men inte mer än så. 

Vad är en känsla som bara är sant just för stunden?

Är det något som kan vara sant bara vid fylla men inte vid nyktert tillstånd. Då tänker jag mig något som blir sant vid varje fylla men annars vid nyktert tillstånd är "falskt". Om du hänger med i min tanke? 🙂


   
SvaraCitera
mynona

Homochill: Vad är en känsla som bara är sant just för stunden?

Bra poäng. En sanning som bara är tillfälligt sann räknar jag på något sätt inte riktigt med, därför att det är sådant som är långsiktigt sant som påverkar livet på allvar. 

Homochill: Är det något som kan vara sant bara vid fylla men inte vid nyktert tillstånd. Då tänker jag mig något som blir sant vid varje fylla men annars vid nyktert tillstånd är "falskt". Om du hänger med i min tanke? 🙂

Vet inte riktigt: något som är sant bara en liten stund under fyllan, är lika betydelselöst som något som bara är sant en liten stund vid nykterhet: det flyger in i huvudet, under den stunden är det sant och man vill uppriktigt, sedan flyger det ut igen och försvinner: man vill inte längre. Det är sådant man vill mer långsiktigt än en liten stund jag tycker är viktigt och relevant som sanning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Bra poäng. En sanning som bara är tillfälligt sann räknar jag på något sätt inte riktigt med, därför att det är sådant som är långsiktigt sant som påverkar livet på allvar. 

Något som är sant för stunden är må väl bara en tillfällig sanning menligt studien jag hänvisade till så påverkar inte alkoholen ens medvetenhet om vad man gör utan bara att man blir närmare likgiltig inför konsekvenserna av ens handlande. Kan inte det uppfattas som att man exempelvis lättare bryter mot normer och inlärt beteende när man är alkoholpåverkad? Att man vågar krossa de hindren som begränsar en i nyktert tillstånd?

mynona:

Vet inte riktigt: något som är sant bara en liten stund under fyllan, är lika betydelselöst som något som bara är sant en liten stund vid nykterhet: det flyger in i huvudet, under den stunden är det sant och man vill uppriktigt, sedan flyger det ut igen och försvinner: man vill inte längre. Det är sådant man vill mer långsiktigt än en liten stund jag tycker är viktigt och relevant som sanning

Åh vad det smärtar att läsa det. Om tillfälliga sanningar alltså.


   
SvaraCitera
mynona

Homochill: Något som är sant för stunden är må väl bara en tillfällig sanning menligt studien jag hänvisade till så påverkar inte alkoholen ens medvetenhet om vad man gör utan bara att man blir närmare likgiltig inför konsekvenserna av ens handlande. Kan inte det uppfattas som att man exempelvis lättare bryter mot normer och inlärt beteende när man är alkoholpåverkad? Att man vågar krossa de hindren som begränsar en i nyktert tillstånd?

Jadå. Det tror jag. De tankarna har även jag, men jag brukar, för att undvika allt för mycket önsketänkande, påminna mig själv om att sanning inte alltid är användbar, för den kan ju se så olika ut. Men i de flesta fall så tror jag nog att man kan visa upp en långvarig sanning under berusing, som finns där också annars, men som då hålls tillbaka av hämningar. Man får tänka efter hurdan man själv är som påverkad: är man ärlig då? Släpper hämningarna efter? Man kan nog visa både tillfällig och långtgående ärlighet

Homochill: Åh vad det smärtar att läsa det. Om tillfälliga sanningar alltså.

Ja, det är fruktansvärt. Om man bara kunde lita på att folk håller fast vid vad de säger vore mycket bättre, men deras känslor kan ändras på ett ögonblick, och man får inte alltid reda på varför.


   
SvaraCitera
reben

elr kanske vi pratar ut mer och säger vad vi tänker eftersom konsekvenstänket fuckas + vissa tror man kan skylla på att man va full om man gör dåliga grejor.

men ärlig vetfan


   
SvaraCitera

stämmer bra, brukar ha full koll på vad jag gör men bry mig mindre. ibland resulterar det i öppenhet, ibland i att jag säger eller gör olämpliga saker. 

brukar även bry mig mindre om hur jag vet att saker kommer tolkas, och mer om min egen avsikt med att säga eller göra dem.


   
SvaraCitera

haha nej, jag snackar en ohygglig massa skit när jag är full, rena lögner och så vidare, när jag väl pratar, mest blir jag bara ännu tystare och mer försiktig än vanligt


   
SvaraCitera

Man skjuter ju bara upp skammen och ångesten några timmar, man raderar den ju inte.


   
SvaraCitera
Draug

Ärlighet är en illusion.


   
SvaraCitera

Mestadels låter det ju som jävla opportunistiskt skitsnack att man är ärlig när man är full. Visserligen kan det stämma, men oftast med mig så är det ju mest förvrängda saker och handlingar. 


   
SvaraCitera

Förr när jag drack snackade jag mest skit, vad som var sanning på fyllan var inte alltid sanning som nykter. Sen hittade jag på en massa också, svårt att hålla mig till sanningen på alkohol.


   
SvaraCitera

Var väll inget nytt, likaså som det är värdelöst att inte stå för vad man gör i vanliga fall är det det när man druckit också.


   
SvaraCitera

Jag har länge haft den åsikten så det är bra att vetenskapen har hunnit ikapp.


   
SvaraCitera