Aviseringar
Rensa alla

4 av de 5 största demokratierna leds av kvinnor om 2 år - konsekvenser?


Ämnesstartare

År 2017 är det mycket möjligt att fyra av de fem största demokratiska länderna i världen har kvinnor som högsta ledare. 

Hillary_Clinton_official_Secretary_of_St
Hillary Clinton, USAs kommande president

Angela_Merkel_Juli_2010_-_3zu4.jpg
Angela Merkel, Tysklands förbundskansler

Le_Pen,_Marine-9586.jpg
Marine Le Pen, Frankrikes kommande president

Dilma_Rousseff_-_foto_oficial_2011-01-09
Dilma Rousseff, Brasiliens president

Diskussion:
Vad är er reaktion på detta? Är denna utgång realistisk? Är den önskvärd? Vad kan detta få för konsekvenser för världen i stort? För kvinnor, för jämställdhet? Kommer dessa kvinnor klara av att leda den fria världen eller kommer de bara sitta och prata med varandra om smink och snygga killar istället för politik?


   
Citera
Ämnesstartare

troligen ingen större skillnad. 

det där är outlier-kvinnor som i allt väsentligt agerar som patriarker och enligt ett patriarkal samhällssystem.

det femininiteten har att erbjuda politiskt är mindre hierarkisering och större lyhördhet. jag tvivlar på att dessa personer kommer att genomdriva sånt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Storbritannien av de största demokratiska länderna som med säkerhet inte kommer ledas av en kvinna. Istället av någon av dessa:
david-cameron-ed-miliband.jpg


   
SvaraCitera
mynona

NiklasW: Vad är er reaktion på detta?

Den varierar beroende på vilket parti de tillhör, men om vi enbart ser till könsfrågan: bra att man får könsnollan spräckt och den debuten överstökad så kan man i fortsättningen strunta mer i könet och få bort ett hinder från att helt enkelt utse en lämplig person oavsett kön. 

NiklasW: Är denna utgång realistisk?

Ja, dock oklart med le Pen eftersom hennes parti är så kontroversiellt att övriga partier nog kan samarbeta mot det. 

NiklasW: Är den önskvärd?

Ja: ju tidigare vi gör denna debut och får bort frågan, desto mindre kan folk bry sig om könet och fokusera på vad som verkligen är viktigt för en person i en sådan position. Jag förstår inte hur man ens kan fråga sig varför det inte skulle vara önskvärt, varför skulle det inte vara det?

NiklasW: Vad kan detta få för konsekvenser för världen i stort?

Om man återigen ser bort från deras politik och bara ser det som en könsfråga: indirekt kan det försvaga den mentala hämningen/normen mot kvinnor i politik och det gynnar världen att det inte blir en fråga vilket kön en politiker har utan vad den faktiskt gör.  

NiklasW: Kommer dessa kvinnor klara av att leda den fria världen eller kommer de bara sitta och prata med varandra om smink och snygga killar istället för politik?

Jag erkänner att jag inte är säker på om du är allvarlig här, så jag frågar. Är du allvarlig?


   
SvaraCitera
mynona

NiklasW:
Bara Storbritannien av de största demokratiska länderna som med säkerhet inte kommer ledas av en kvinna. Istället av någon av dessa:
david-cameron-ed-miliband.jpg

David Cameron har sagt att han gärna ser Theresa May som sin efterträdare, så det är inte säkert att Storbritannien blir ett undantag


   
SvaraCitera

Det största problemet i världen är väl att två av dessa ledare är kristdemokrat respektive fascist. 


   
SvaraCitera

christover_bandy: det femininiteten har att erbjuda politiskt är mindre hierarkisering och större lyhördhet. jag tvivlar på att dessa personer kommer att genomdriva sånt.

förankrar detta till det jag skrev tidigare


   
SvaraCitera

NiklasW: fyra av de fem största demokratiska länderna

1. Är valet för 2016 redan avgjort till Clintons favör? goddamn min klocka måste gå efter asså.
2. Brazilien är inte rankad bland fem största i världen i någon mätning, faktum är att de ligger på 7.de plats i de fyra jag hittade källor till.
3. Symbolismen i det hela är obefintlig, en man tog första steget på månen men det innebär inte att vem som helst som är man kan göra om samma sak igen endast bestämt av den faktorn.

Med det avklarat så kan jag bara säga att om inte ens ett helt partiskifte kan göra någon avsevärd skillnad i exempelvis USA med Obamacare som än idag möter motstånd trots att det nu var fem år sedan den skrevs in i federal lagstiftning så tror jag knappast att könet på ledaren för partiet spelar större roll.

Folk är så jävla upphängda på kön så det är fan skrämmande, det är styret av ett helt land vi talar om och skicklighet, empari, uppoffringstänkande och värderingar talas det väldigt tyst om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pappbox:

1. Är valet för 2016 redan avgjort till Clintons favör? goddamn min klocka måste gå efter asså.
2. Brazilien är inte rankad bland fem största i världen i någon mätning, faktum är att de ligger på 7.de plats i de fyra jag hittade källor till.
3. Symbolismen i det hela är obefintlig, en man tog första steget på månen men det innebär inte att vem som helst som är man kan göra om samma sak igen endast bestämt av den faktorn.

Med det avklarat så kan jag bara säga att om inte ens ett helt partiskifte kan göra någon avsevärd skillnad i exempelvis USA med Obamacare som än idag möter motstånd trots att det nu var fem år sedan den skrevs in i federal lagstiftning så tror jag knappast att könet på ledaren för partiet spelar större roll.

Folk är så jävla upphängda på kön så det är fan skrämmande, det är styret av ett helt land vi talar om och skicklighet, empari, uppoffringstänkande och värderingar talas det väldigt tyst om.

Jag tycker att du har en otrevlig ton.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

🙂 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Kommer dessa kvinnor klara av att leda den fria världen eller kommer de bara sitta och prata med varandra om smink och snygga killar istället för politik?

🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pappbox:

1. Är valet för 2016 redan avgjort till Clintons favör? goddamn min klocka måste gå efter asså.
2. Brazilien är inte rankad bland fem största i världen i någon mätning, faktum är att de ligger på 7.de plats i de fyra jag hittade källor till.
3. Symbolismen i det hela är obefintlig, en man tog första steget på månen men det innebär inte att vem som helst som är man kan göra om samma sak igen endast bestämt av den faktorn.

Med det avklarat så kan jag bara säga att om inte ens ett helt partiskifte kan göra någon avsevärd skillnad i exempelvis USA med Obamacare som än idag möter motstånd trots att det nu var fem år sedan den skrevs in i federal lagstiftning så tror jag knappast att könet på ledaren för partiet spelar större roll.

Folk är så jävla upphängda på kön så det är fan skrämmande, det är styret av ett helt land vi talar om och skicklighet, empari, uppoffringstänkande och värderingar talas det väldigt tyst om.

+1 
Tack gud att det finns smart folk som kan formulera saker åt mig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pappbox:

1. Är valet för 2016 redan avgjort till Clintons favör? goddamn min klocka måste gå efter asså.
2. Brazilien är inte rankad bland fem största i världen i någon mätning, faktum är att de ligger på 7.de plats i de fyra jag hittade källor till.
3. Symbolismen i det hela är obefintlig, en man tog första steget på månen men det innebär inte att vem som helst som är man kan göra om samma sak igen endast bestämt av den faktorn.

Med det avklarat så kan jag bara säga att om inte ens ett helt partiskifte kan göra någon avsevärd skillnad i exempelvis USA med Obamacare som än idag möter motstånd trots att det nu var fem år sedan den skrevs in i federal lagstiftning så tror jag knappast att könet på ledaren för partiet spelar större roll.

Folk är så jävla upphängda på kön så det är fan skrämmande, det är styret av ett helt land vi talar om och skicklighet, empari, uppoffringstänkande och värderingar talas det väldigt tyst om.

1.  http://sv.wiktionary.org/wiki/spekulation
2. Jag räknade demokratier minus Japan
3. Det är väl ändå intressant att kvinnorna tar de högsta positionerna i världspolitiken som i århundraden tillhört män?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pannkakssmöörgåsen:

+1 
Tack gud att det finns smart folk som kan formulera saker åt mig. 

NiklasW:

1.  http://sv.wiktionary.org/wiki/spekulation
2. Jag räknade demokratier minus Japan
3. Det är väl ändå intressant att kvinnorna tar de högsta positionerna i världspolitiken som i århundraden tillhört män?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varken USA eller Tyskland är demokratiska.


   
SvaraCitera