Aviseringar
Rensa alla

4 av de 5 största demokratierna leds av kvinnor om 2 år - konsekvenser?


Ämnesstartare

NiklasW:

Intressant, ja. Relevant, inte lika. Det är i princip helt ointressant vilket kön personen i fråga har om politiken ändå är densamma. Sen att du lägger fram det som ett problem gör mig frustrerad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: 3. Det är väl ändå intressant att kvinnorna tar de högsta positionerna i världspolitiken som i århundraden tillhört män?

Varför?  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Varför?  

Någonting har ju uppenbarligen hänt. Alla förändringar som sker är ju intressanta att iaktta. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pannkakssmöörgåsen: Sen att du lägger fram det som ett problem gör mig frustrerad.

Om du menar den sista meningen så var den lite satirisk.. Glad


   
SvaraCitera

För min del känns då i alla fall könet mer eller mindre irrelevant. Jag tycker att folk hänger upp sig alltför mycket på kön och ser en 50/50-fördelning som det gyllene målet i alla lägen istället för att faktiskt fokusera på kompetens.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Om du menar den sista meningen så var den lite satirisk.. Glad

Det förstod jag. Tyckte att hela inlägget hade en underton av tvivel om att det vore bra eller skulle vara möjligt. Kan ha fel. Är inte i mitt bästa skick.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kommer inte vara någon skillnad. folk kommer väl anta att sexism inte existerar längre antar jag såsom folk tror att rasism inte existerar då usas president är svart.


   
SvaraCitera

NiklasW: 1. http://sv.wiktionary.org/wiki/spekulation

Spekulation /= vetenskap
det kan mycket väl bli så och det kan likväl inte bli så och gateway princip blir ju då att om du spekulerar i vad som händer i ditt spekulativa scenario är allt mycket osäkert och mer fabrikation och önsketänkande än logiskt tänkande.

NiklasW: 2. Jag räknade demokratier minus Japan

Holy asterisk batman...
Känns ju inte särskilt gynnsamt att diskutera när du väljer bort saker så de passar och därefter gör uttalanden.
Vidare så är korruption ett vida spritt problem i brazilien, de är rankade som 69a i senaste två årens ranking i corruptions percieved index. Ett land såpass genomsyrat av korruption är knappast något att stoltsera med kring vem de valt till ledare eller att ta som exempel på en demokrati.

Jag tycker inte det är nödvändigt att påtala problemen i länderna eftersom de inte är nuvarande ledares fel och även om så skulle vara fallet är det knappast könet på ledaren som avgör eftersom Merkel är ett skinande exempel på hurpass rätt allt kan skötas.
Tyskland är en väldigt viktig handelspartner för sverige då de ensamma står för 10% av vår exporthandel och därmed är den näst största enskilda aktören på den Svenska exportmarknaden och med en bred marginal den största importaktören.

Som tidigare sagt, spelar ingen roll om det är en kvinna eller man som styr landet utan det som spelar roll är om individen är kompetent eller inte.
kompetens baseras inte på kön, etnicitet, sexuell läggning eller religion så varför denna symboliska betydelse är såpass viktig att folk är villiga att tumma på kompetenskravet är helt bortom mig.

NiklasW: 3. Det är väl ändå intressant att kvinnorna tar de högsta positionerna i världspolitiken som i århundraden tillhört män?

Varför det?
Såfort en kvinna visar sig kompetent agerar folk förvånat nästintill, är det verkligen så otänkbart att duglighet är ett karaktärsdrag som inte enkom baseras på kön?

Edit: Balle, glömde slänga in källor men här är de:
http://www.transparency.org/cpi2014/results
http://globaledge.msu.edu/countries/sweden/tradestats
http://en.wiktionary.org/wiki/speculation


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Balle"

:DDd


   
SvaraCitera

NiklasW:
Dilma_Rousseff_-_foto_oficial_2011-01-09
Dilma Rousseff, Brasiliens president

Vad jag har hört är hon ingen bra president, inte för att hon är kvinna fyi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pappbox:

Spekulation /= vetenskap
det kan mycket väl bli så och det kan likväl inte bli så och gateway princip blir ju då att om du spekulerar i vad som händer i ditt spekulativa scenario är allt mycket osäkert och mer fabrikation och önsketänkande än logiskt tänkande.

Holy asterisk batman...
Känns ju inte särskilt gynnsamt att diskutera när du väljer bort saker så de passar och därefter gör uttalanden.
Vidare så är korruption ett vida spritt problem i brazilien, de är rankade som 69a i senaste två årens ranking i corruptions percieved index. Ett land såpass genomsyrat av korruption är knappast något att stoltsera med kring vem de valt till ledare eller att ta som exempel på en demokrati.

Jag tycker inte det är nödvändigt att påtala problemen i länderna eftersom de inte är nuvarande ledares fel och även om så skulle vara fallet är det knappast könet på ledaren som avgör eftersom Merkel är ett skinande exempel på hurpass rätt allt kan skötas.
Tyskland är en väldigt viktig handelspartner för sverige då de ensamma står för 10% av vår exporthandel och därmed är den näst största enskilda aktören på den Svenska exportmarknaden och med en bred marginal den största importaktören.

Som tidigare sagt, spelar ingen roll om det är en kvinna eller man som styr landet utan det som spelar roll är om individen är kompetent eller inte.
kompetens baseras inte på kön, etnicitet, sexuell läggning eller religion så varför denna symboliska betydelse är såpass viktig att folk är villiga att tumma på kompetenskravet är helt bortom mig.

Varför det?
Såfort en kvinna visar sig kompetent agerar folk förvånat nästintill, är det verkligen så otänkbart att duglighet är ett karaktärsdrag som inte enkom baseras på kön?

Edit: Balle, glömde slänga in källor men här är de:
http://www.transparency.org/cpi2014/results
http://globaledge.msu.edu/countries/sweden/tradestats
http://en.wiktionary.org/wiki/speculation

Herregud. Ta ett chill pill. 

Jag tyckte att Brasilien var intressant att ta med då det är Sydamerikas största land. Tillsammans med USA och Frankrike, som troligtvis kan få en kvinnlig president, och Tyskland som redan har en kvinnlig förbundskansler. Det finns ingen djupare analys än så. Jag tyckte att det fanns ett nyhetsmässigt intresse i det. Är du bara ute efter diskussioner som utgår från ett hundraprocentigt vetenskapligt underlag vet jag inte riktigt vad du gör på sajten.

Jag tycker att det är intressant ifall 4 av de 5 största länderna i världen kommer styras av kvinnor. Det hade varit något revolutionerande. Bara att en kvinna för första gången blir vald till president i USA är något oerhört intressant som går att diskutera. Det finns otroligt mycket olika vinklar att gå från. Det finns ingen anledning att snurra in sig på just kompetens. 


   
SvaraCitera

NiklasW: Det finns ingen djupare analys än så.

Aight sure, vi kan dra det åt det hållet med.
genom att uppmärksamma saker så befäster man vikt vid dem, man gör ett uttalande att "det här är viktigt"
genom att ständigt belysa att det är viktigt vilket kön människor i olika positioner har framhålls det att kön har betydelse, borde det inte vara tvärtom?
Om kön verkligen inte hade spelat roll hade det inte varit så uppseendeväckande så det är motsägelsefullt.

NiklasW: Det finns ingen anledning att snurra in sig på just kompetens.

Tvärtom, finns all anledning att snurra in sig på kompetens.
Är det en bra sak om en inkompetent kvinna väljs in till statsminister enkom för att hon är kvinna och vi prompt måste ha en kvinna i ledning?
vad är viktigast? kön eller kompetens?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pappbox: Aight sure, vi kan dra det åt det hållet med.
genom att uppmärksamma saker så befäster man vikt vid dem, man gör ett uttalande att "det här är viktigt"
genom att ständigt belysa att det är viktigt vilket kön människor i olika positioner har framhålls det att kön har betydelse, borde det inte vara tvärtom?
Om kön verkligen inte hade spelat roll hade det inte varit så uppseendeväckande så det är motsägelsefullt.

Fast det handlar ju inte om att det har någon egentlig betydelse rent politiskt utan att det är något revolutionärt som håller på att hända i vår tid. Tidigare har ju uppenbarligen kön spelat roll då USA enbart haft manliga presidenter, dessutom innan valet 2008, enbart vita sådana. När någonting revolutionerande håller på att hända, som de flesta möter med glädje, som att en kvinna för första gången har stor chans att bli amerikansk president, då väcker det intresse och då kommer det att diskuteras om detta.


   
SvaraCitera

Med tanke på att världen primärt sätt helt och hållet styrts av män och är helt fucked så tror jag att det iallafall inte lär bli sämre. 


   
SvaraCitera

NiklasW: Tidigare har ju uppenbarligen kön spelat roll då USA enbart haft manliga presidenter

Snyggt sätt att undvika att svara på den viktigaste frågan min vän.

NiklasW: När någonting revolutionerande håller på att hända, som de flesta möter med glädje, som att en kvinna för första gången har stor chans att bli amerikansk president, då väcker det intresse och då kommer det att diskuteras om detta.

Då återstår ju flera viktiga frågor, varför är det viktigt för gemene man? Presidenten i USA har tidigare varit en vit man men vad innebär det för mig som vit man? följer vi logiken att lika egenskaper håller varandra om ryggen och således gör saker som gagnar de egna eller är det att vi kan gå samma väg själva om vi är lika?

Detta banar ju snarare väg för idioti och exploatering då folk verkar som sagt tycka det är viktigare att en kandidat är kvinna än kompetent och min mardröm om att en kandidat som värnar om samhällets bästa blir bortvald p.g.a det populära valet idag inte är en duktig politiker utan en kvinnlig politiker.


   
SvaraCitera