Aviseringar
Rensa alla

Fysik 1(Gymnasie nivå)


Ämnesstartare

Frågan lyder;

En 12.8 kg tung släde släpps och får glida nerför nerför en lutande backe. När släden når marken är dess hastighet 3.2m/s. Hur mycket friktionsenergi har utvecklats? Backen är 1.2 meter hör och 2.8 meter lång.

Deras förklaring; 

fysiklösning.png

Vi har ej gått igenom Wμ. Dock formeln Wmek = Wp + Wk och formeln, Wa = (mv^2/2)-(mv0^2/2)

v0 = begynnelsehastigheten.

Någon som kan detta?


   
Citera

Vad är det du vill ha hjälp med?

Lägesenergi blir till Rörelseenergi + Friktionsenergi

FriktionsenergiLägesenergi − Rörelseenergi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lakebeach:
Vad är det du vill ha hjälp med?

Lägesenergi blir till Rörelseenergi + Friktionsenergi

FriktionsenergiLägesenergi − Rörelseenergi

Hela grejen med rörelseenergin, går det rentav att överföra energier till andra variabler? I detta sammanhanget friktionsenergi, jag har aldrig hört talas om det och det nämns ej i vår formelsamling.


   
SvaraCitera

linus333:

Hela grejen med rörelseenergin, går det rentav att överföra energier till andra variabler? I detta sammanhanget friktionsenergi, jag har aldrig hört talas om det och det nämns ej i vår formelsamling.

Ja, du vet säkert att energi varken kan skapas eller försvinna utan bara omvandlas. Idet här fallet övergår lägesenergin till rörelseenergi, men hastigheten på kärran hade varit högre om all lägesenergi hade övergått till rörelseenergi. Därför måste lite av friktionsenergi i form av värme utvecklas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lakebeach:

Ja, du vet säkert att energi varken kan skapas eller försvinna utan bara omvandlas. Idet här fallet övergår lägesenergin till rörelseenergi, men hastigheten på kärran hade varit högre om all lägesenergi hade övergått till rörelseenergi. Därför måste lite av friktionsenergi i form av värme utvecklas.

Ah, tror jag fattar, tack du! 🙂


   
SvaraCitera

linus333:
Frågan lyder;

En 12.8 kg tung släde släpps och får glida nerför nerför en lutande backe. När släden når marken är dess hastighet 3.2m/s. Hur mycket friktionsenergi har utvecklats? Backen är 1.2 meter hör och 2.8 meter lång.

Deras förklaring; 

fysiklösning.png

Vi har ej gått igenom Wμ. Dock formeln Wmek = Wp + Wk och formeln, Wa = (mv^2/2)-(mv0^2/2)

v0 = begynnelsehastigheten.

Någon som kan detta?

usch fick ont i huvudet av det där Mycket glad


   
SvaraCitera

Fattar 0. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:

usch fick ont i huvudet av det där Mycket glad

Tigerdrottningen:
Fattar 0. 

Hehe, nej ibland känner jag mig helt hjälplös, men fattar det mesta.

Den här uppgiften är också en "lätt" uppgift ifall ni vill veta. 🙂


   
SvaraCitera