Aviseringar
Rensa alla

Fysiken i grundskolan


Ämnesstartare

hade inte fysik förrän i tvåan på gymnasiet, nånsin.
ÄLSKAR DET


   
SvaraCitera

Berkman:

Väldigt lätt är den. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Berkman:

Ja, jag tycker att den är väldigt svår. (Du röstade på detta alternativ)

Inte väldigt svår, men ganska svår. Beror väl på min lärare också som jämt tog upp grejer som var överkurs och sa "Det här är bra att kunna om ni ska söka till Chalmers". Men va fan, jag tror knappast att hela klassen tänker gå på Chalmers, och de som tänker det får la gå natur och lära sig grejerna där! [mad]


   
SvaraCitera

Berkman:

Väldigt lätt är den.

Tyckte fysik var rätt lätt på högstadiet men rätt tråkig. Lära sig lite enkla formler och räkna mellanstadiematte. På gymnasiet sen när fysiken mer är praktiskt tillämpad matte blev det genast mer intressant.


   
SvaraCitera

Berkman:

Jag hör hela tiden att många har problem i början, när de börjar i gymnasiet. Är detta så?

Anledningen till att många får problem tror jag är som jag skrev att mattenivån för fysiken på högstadiet är väldigt låg och du kan i princip vara rätt dålig på högstadiematten och ändå klara fysiken rätt bra.

På gymnasiet sen är fysiken till 90% algebra och ekvationer vilket kanske kommer som en omställning för många. Ännu senare när vi börjar prata kärnfysik och einsteins relativitetsteori ligger svårigheten snarare i att teorin är ganska abstrakt och lite svår att ta till sig.


   
SvaraCitera

kattmat.Väldigt simpel fysik.


   
SvaraCitera

Berkman:

Jag hör hela tiden att många har problem i början, när de börjar i gymnasiet. Är detta så?

Så är det. Den är väldigt grundläggande och omfattande i grundskolan, sen i Fysik A blir det mycket mer likt Matten. Räkna, logik osv.
Men det är bara att bita ihop!
Grundskolefysik är kunskap - gymnasiefysik är logik.

Dock tyckte jag det var ganska lagom när jag gick i högstadiet. Det var på ett annat sätt, det var lära in precis som alla andra ämnen. I gymnasiet= antingen kopplar man, eller så kopplar man inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Berkman:

Jag tycker ingenting. (Du röstade på detta alternativ)

Minns inget mer än experimenten, och uppgifter där instruktionsblad ingår är inte så svåra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Berkman:

Ja, jag tycker att den är väldigt svår. (Du röstade på detta alternativ)

Dold text: k


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Enkel, men man lär sig ingenting. Man bara pluggar in ren data utan att förstå konceptet eller meningen med fysik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Berkman: Ja, jag tycker att den är väldigt svår. (Du röstade på detta alternativ)

Sa jag ju inte alls! Din jävel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Berkman:

Sa jag ju inte alls! Din jävel.

hahah ;d


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Berkman:

Väldigt lätt är den. (Du röstade på detta alternativ)

vi läste typ lite om newton o det där men sen var det inte så mycket förutom att man fick koppla lite lampor till batterier [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hade inte fysik förrän i tvåan på gymnasiet. gillade det dock, läst alla kurser som gick att tillgå


   
SvaraCitera

Berkman:

Jag tycker ingenting. (Du röstade på detta alternativ)

Varken, typ tråkigt ämne men inte svårt


   
SvaraCitera