Aviseringar
Rensa alla

Fysikproblem


Ämnesstartare

"När en fallskärmshoppare fäller ut sin fallskärm retarderar han med 30 m/s2. Beräkna de krafter som verkar på honom i det läget. Hopparen väger 60 kg."

Okej, svaret är 600N neråt, alltså gravitationskraften. Sen står det att fallskärmen drar uppåt med 2400N och för det första förstår jag inte hur man kommer fram till 2400, och sen låter det ju orimligt att hopparen fortsätter neråt fast kraften uppåt är större?


   
Citera

Han har en större gravitationskraft än så, tror man måste räkna in farten också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

besviken häst:

sen låter det ju orimligt att hopparen fortsätter neråt fast kraften uppåt är större?

Kraften uppåt är större - det är därför han retarderar...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

Han har en större gravitationskraft än så, tror man måste räkna in farten också.

Skulle garanterat säga att hans kropp innehar mer energi när han fallit 20 meter än när han fallit 5.


   
SvaraCitera

besviken häst:

uppåt med 2400N och för det första förstår jag inte hur man kommer fram till 2400,

F=ma
F=60*40 (fallskärmen måste motverka 10m/s² och sen måste retardera 30 m/s²)
60*40=2400

besviken häst:

sen låter det ju orimligt att hopparen fortsätter neråt fast kraften uppåt är större?

Så om du bromsar med en bil så är det orimligt att den åker framåt?


   
SvaraCitera

.....Verkar som fysik inte är min starka sida.


   
SvaraCitera

Divinator:

Så om du bromsar med en bil så är det orimligt att den åker framåt?

Bara så du vet så är detta en skitdålig liknelse men du borde tänka om ditt resonemang.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

Så om du bromsar med en bil så är det orimligt att den åker framåt?

Haha, nej givetvis inte. Jag är trött och sjuk, vi skyller på det. Orkar inte tänka ordentligt. Och tack.


   
SvaraCitera

besviken häst:

Orkar inte tänka ordentligt. Och tack.

Han retarderar pga av att han har fått en ny lägre max hastighet, som du vet så finns det en max hastighet som man når när man faller och när fallskärmen vecklas ut så retarderar han tills han når den nya max hastigheten.

WOOOOO lång mening ftw


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera