Aviseringar
Rensa alla

Gå ned i vikt och få muskler?


Ämnesstartare

Hej!

Jag är antagligen den fetaste killen i hela min skola, och jag vill inte vara det längre. Jag har 110kg på 178cm vilket ger ett bmi på närmare 34,7 vilket är på gränsen till svår fetma. Jag har tillbringat större delen av mitt liv framför datorn och ätit ganska mycket skräpmat, vilket har lett till detta.

När jag bestämmer mig för någonting så kör jag på det, och det är fan vad jag är nu.

Hur bör jag lägga upp det hela? Finns det några bra dieter att följa, viktminskningsprogram, etc?

Har även läst att när man vart riktigt fet och man sedan tränar för att bli smal så syns det muskler utan att behöva styrketräna eftersom att kroppen måste ha fixat starka muskler för att orka bära upp sig själv, har jag rätt?


   
Citera

Asså du borde nog inte börja med en diet så där pang liksom. Du borde nog bara tänka på vad du äter och börja träna. Jogga, powerwalk osv varje dag och eventuellt gymma med jämna mellanrum.

Börjar du med en diet samtidigt kommer du nog tappa motivationen snabbt


   
SvaraCitera

JohnTravolt:

har jag rätt?

Nej.

Att gå ner i vikt samtidigt som att öka i muskelmassa är väldigt svårt, så fokusera först på att gå ner i vikt. Förslagsvis genom att träna mycket cardio, kombinera detta med att köra vissa styrkeövningar, helst helkroppsövningar. Knäböj är en mycket bra övning.

Angående mat så ät mycket protein och fettrik mat. Skippa kolhydraterna. Mycket frukt och grönt.


   
SvaraCitera

jag vill gå upp i vikt och få muskler.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Börja ät normal mat. Alltså mat som du lagar själv. En portion ska bestå av sallad, protein och något med kolhydrater. För att gå ner i vikt så kan du byta ut en del av kolhydraterna, alltså ris, pasta, bröd osv mot grönsaker. ät så obehandlad mat som möjligt och begränsa dig till 1 portion. Ta hellre en stor om du är hungrig en två portioner. LAGA MATEN SJÄLV så du vet näringsinehållet.

Träna både kondition och styrka.


   
SvaraCitera

JohnTravolt:

Finns det några bra dieter att följa,

Börja dricka kaffe istället för att småäta.


   
SvaraCitera

Det viktigaste är att göra något du kan tänka dig att göra minst ett år framåt. Om det inte fungerar i längden är det helt meningslöst. Du måste nog förändra din livsstil helt enkelt. Iallafall dina matvanor. Att träna på gym eller att träna cardio öht är inte något jag rekommenderar dig. Med tanke på din vikt så får du bra träning av vanliga promenader, och det tröttnar du inte lika lätt på heller. Det kommer även göra dig gott i själen.

Det är inget fel på att träna på gym eller sådant, men det finns alltid en risk att man får en mental breakdown och rotar igenom kylskåp+skafferi istället.


   
SvaraCitera

Det viktigaste(höhö) är att du inte får för dig att det här kommer gå snabbt och sen ger upp när det tar tid.
Hitta en sport eller syssla som är rolig och som du kan tänka dig att utöva under en längre tid framöver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Börja med tung styrketräning, och med kardio(bodypump, spinning, powerwalk, gå på bandet, löpa osv) så kommer det hända saker, men det tar tid att förändra kroppen, tänk på det!


   
SvaraCitera

Hitta nån aktivitet som du tycker är väldigt rolig! Inte gå ut o springa för att man måste, det håller inte i längden. Om du tränar 2 gånger i veckan eller mer, ät normala matportioner. Annars kan du göra dem lite mindre. Hitta nån favoritfrukt/nöt som du kan äta istället för godis/chips om sötsuget kommer [wink] lycka till!


   
SvaraCitera