Aviseringar
Rensa alla

Gå ner i vikt


Nu är inte jag den bästa på träning och sånt men jag har hört att man bränner typ 2000 kalorier per dag bara på att vila/sova hur som helst till min fråga:

Om jag äter typ kyckling ris och sånt, tar in runt 1200 kalorier per dag sitter och degar vid datorn/tvn kommer jag gå ner i vikt då? Och om det är så varför gör inte alla som vill gå ner i vikt på det sättet så slipper dom fara och träna kondition på gymmet som ett exempel?

Och ja klart dom vill träna muskler men detta riktar mer åt sådana som vill banta.


   
Citera
Ämnesetiketter

Trollgrisen1337:

Om jag äter typ kyckling ris och sånt, tar in runt 1200 kalorier per dag sitter och degar vid datorn/tvn kommer jag gå ner i vikt då?

ja, antagligen. tar du in mindre än vad du gör av med så går du ner i vikt. jag har själv bantat genom perioder av fasta, det fungerar alldeles utmärkt.


   
SvaraCitera

Birgrrr:

ja, antagligen. tar du in mindre än vad du gör av med så går du ner i vikt. jag har själv bantat genom perioder av fasta, det fungerar alldeles utmärkt.

Är det rimligt att man bränner 2000 kalorier per dag då? Alltså det är bara jag har sett på forumen som jag har sökt igenom. Vad ligger du själv på tex? (Om du inte rör på dig överhuvudtaget).


   
SvaraCitera

Trollgrisen1337:

Är det rimligt att man bränner 2000 kalorier per dag då? Alltså det är bara jag har sett på forumen som jag har sökt igenom. Vad ligger du själv på tex? (Om du inte rör på dig överhuvudtaget).

ingen aning,, beror helt på den individuella ämnesomsättningen. men att röra på sig är alltid bra, bara att ta promenader hjälper väldigt mycket. men blir inte nödvändigtvis friskare bara för att man går ner i vikt, kroppen behöver aktiveras.

notera också att under mina perioder av fasta så konsumerar jag enbart vatten.


   
SvaraCitera

Birgrrr:

ingen aning,, beror helt på den individuella ämnesomsättningen. men att röra på sig är alltid bra, bara att ta promenader hjälper väldigt mycket. men blir inte nödvändigtvis friskare bara för att man går ner i vikt, kroppen behöver aktiveras.notera också att under mina perioder av fasta så konsumerar jag enbart vatten.

Aa har bara tänkt dricka vatten och inte nå läsk, hur som helst ska gå och sova börjar bli sent hehe, tack så mkt för svaren!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

räkna ut ditt bmr (basalförbränning/basal metabolic rate), för det är helt olika beroende på ålder, kön och vikt.
för just det generella 2000 stämmer inte riktigt in på alla, så genom att räkna ut bmr (vilket du kan göra ; här )
får du ut din totala energiförbrukning vid total vila - sen därefter kan du gå på underskott utefter den siffran du fått fram.

men - det blir ju inte särskilt hälsosamt att göra så i längden, direkt. men som svar på frågan; DET GÅR, även om det inte är ultimat.


   
SvaraCitera

Trollgrisen1337:

Är det rimligt att man bränner 2000 kalorier per dag då?

Enligt en app jag har för att ha koll på mitt matintag så ska jag käka ungefär 1400 kcal/dag om jag bara sitter still och inte gör något. Sen om appen har rätt eller inte är en annan femma.
Har dock svårt att tro att 2000 stämmer då det är ungefär så mycket man ska få i sig /dag för att orka med dagen på ett bra sätt.

JOZFiN:

räkna ut ditt bmr (basalförbränning/basal metabolic rate), för det är helt olika beroende på ålder, kön och vikt.

You have a BMR of 2764.1.
Tror nog att jag inte litar på den sidan 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

You have a BMR of 2764.1.
Tror nog att jag inte litar på den sidan 😉

det är faktiskt väldigt möjligt!
har man en större (antingen genom längd, muskler eller fett) kropp så krävs det självklart mer energi att driva och förflytta den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Enligt en app jag har för att ha koll på mitt matintag så ska jag käka ungefär 1400 kcal/dag om jag bara sitter still och inte gör något. Sen om appen har rätt eller inte är en annan femma.

din app, däremot, kan ha väldigt fel, såvida du inte har samma mått, eller mindre, än vad jag har.
jag, som tjej, ca 167 cm lång och med en vikt på 62 behöver drygt 1400 kcal/dag för att bara.. vara funktionell!


   
SvaraCitera

JOZFiN:

har man en större (antingen genom längd, muskler eller fett) kropp så krävs det självklart mer energi att driva och förflytta den.

Låter ju..whacko o.O
Jag är ingen expert men min, så kallade, logik är att om du får i dig mindre kalorier än du gör dig av med så borde du, rimligtvis, gå ner i vikt. Att jag då ska få i mig 1000 mer kalorier än jag brukar göra känns väldigt, väldigt överdrivet. Skulle väl bli större igen snarare ;P


   
SvaraCitera

JOZFiN:

jag, som tjej, ca 167 cm lång och med en vikt på 62 behöver drygt 1400 kcal/dag för att bara.. vara funktionell!

Jag är ett par centimeter längre och väger ca 20kg mer. För att vara funktionell så krävs det mer än 1400 för mig. Eller 1400 räcker ju, om man ska tro den, att fungera och gå ner i vikt samtidigt. Men då jag brukar promenera en hel del nuförtiden så ökar antalet kalorier jag ska få i mig för att ändå kunna gå ner i vikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Eller 1400 räcker ju, om man ska tro den, att fungera och gå ner i vikt samtidigt.

jaja, men det är självklart skillnad då - det sa du inget om.
då är alltså 1400 inte ett "funktionellt/normalt" läge för dig, utan mer ett läge där du ligger på ett underskott, am i right?

sen finns det även andra uträkningar som beräknar ens vardagliga energiförbrukning vid olika aktiviteter - givetvis. mitt dagliga ligger ungefär på 2300, då jag har ett fysiskt krävande jobb samt gymmar.
detta kan du räkna ut genom att multiplicera ditt bmr med en siffra mellan 1,2-2,0 - där 1,2 är en rätt stillasittande dag, och 2,0 är en elitidrottares nivå, ungefär. (och här är det rätt vanligt att många överskattar sin aktivitetsnivå).
där har du ju då fått fram det energiintag du behöver för att behålla en konstant kroppsvikt. vill du däremot ha en stadig viktnedgång så rekommenderas ofta ett underskott på 500 kcal, vilket skulle betyda att jag ska få i mig 1800 kcal/dag för att få en viktminskning av ungefär ett kalvt kg i veckan. är du med? 🙂

däremot stämmer inte alltid detta om man lider av fetma, då genomsnittspersonen var, rent generellt, mer vältränad då uträkningen kom fram. lider man av fetma är energibehovet något lägre än vad man kommer fram till av uträkningen (hur mycket är jag dock inte säker på).

heh oj, mycket text.


   
SvaraCitera

JOZFiN:

då är alltså 1400 inte ett "funktionellt/normalt" läge för dig, utan mer ett läge där du ligger på ett underskott, am i right?

yesbox

Xisco:

Enligt en app jag har för att ha koll på mitt matintag så ska jag käka ungefär 1400 kcal/dag om jag bara sitter still och inte gör något.

skrev jag, trodde det var ganska så tydligt men nä 😛

JOZFiN:

är du med? 🙂

bara på den sista biten av texten då resten var för mycket matte 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

bara på den sista biten av texten då resten var för mycket matte 😉

räkna ut på dennalänken då 😉 så slipper du själv! ta kalkylatorn för bmr & rmr!


   
SvaraCitera

Morgon,

läste vad ni alla skrev, jag kom till att jag bränner typ 2050 kalorier per dag/ 180cm 85kg och är kille.
Låter otroligt att man kan gå ner i vikt på att bara äta nyttigare och inte behöva träna men då jag väl tänker på det... Jag äter kakor lite hit och dit och det gör att jag varken går upp eller ner i vikt (just nu), dock så har jag gått upp 8 kg sen förra året mest troligt pga jag åt 3-4 hg lösviktsgodis per helg i 1-1,5 år.

Vet inte men det låter otroligt för min del att man kan gå ner i vikt bara på att äta nyttigt och inte röra på sig fast det är nog ändå sant att det går.


   
SvaraCitera