Aviseringar
Rensa alla

Gå ner i vikt genom GI??


Ämnesstartare

Det finns ju så många hälsointresserade här på um.. jag tänkte fråga er.. är GI-metoden främst en matfilosofi eller bantingskur? Jag menar om man som normalviktig äter enligt GI-metodens första fas, alltså inga kolhydrater i princip, kommer man då att gå ner i vikt som i en bantingskur eller ej?
För GI används ju av många för att gå ner i vikt... blev verkligen förvirrad här.. om man är normalviktig redan och följer GI-metoden strikt, riskerar man att gå ner då? Bör man istället satsa på fas 2 direkt? Eller sker viktminskning endast om man är överviktig..? [tard]
Help!


   
Citera
Ämnesstartare

Om du inte vill gå ner i vikt utan bara äta hälsosamt bör du gå direkt på fas 2 =) annars kommer du gå ner, garanterat. Men det är möjligt att du går nere lite av fas 2 med, men mindre och på lång sikt. Beror ju lite på vilka matvanor du hade innan och så

Jag skulle iaf säga att fas 1 är bantningen och fas 2 är livsstilen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, bara för att göra mig ännu tydligare,
vill inte gå ner i vikt, skulle endast genomföra detta för att tappa mitt enorma sockerbehov.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emma__:

Jag skulle iaf säga att fas 1 är bantningen och fas 2 är livsstilen.

okej [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emma__:

annars kommer du gå ner, garanterat.

även om mitt BMI från början ligger på runt 20 alltså?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Då tycker jag du ska gå direkt på fas 2, med nyttiga kolhydrater och mer frukt än innan =) Sockersuget kommer du tappa efter en tid om du är stenhård.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alvin:

även om mitt BMI från början ligger på runt 20 alltså?

mest troligen ja. Jag har ocskå ett bmi på 19-20, men gick ner flera kilo på bara 3 veckor så. Man tappar ju dessutom mycket vikt i och med att kolhydrater binder vätska i kroppen =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emma__:

mest troligen ja. Jag har ocskå ett bmi på 19-20, men gick ner flera kilo på bara 3 veckor så. Man tappar ju dessutom mycket vikt i och med att kolhydrater binder vätska i kroppen =)

Hm... okej. Tack för bra svar. En fråga till när jag ändå är igång. Bygger fas 1 på att man får äta obegränsat av livmedlen som är ok eller ska man försöka begränsa sitt intag av mat överlag om man är ute efter viktnedgång? Jag menar, åt du dig fullt mätt på de livsmedel man får äta eller försökte du hålla nere intaget?
Om man jag äter massor av fett och protein känns det ju som att jag borde hålla min vikt stabil och inte gå ner liksom.. eller hur funkar det? [cute][smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alvin:

Bygger fas 1 på att man får äta obegränsat av livmedlen som är ok eller ska man försöka begränsa sitt intag av mat överlag om man är ute efter viktnedgång? Jag menar, åt du dig fullt mätt på de livsmedel man får äta eller försökte du hålla nere intaget?

Alltså nja helt obegränsat är det inte. I och med att du äter mycket feta produkter som grädde, smör, ost, kött, avocado, lax osv så får du ändå ha en viss spärr. Annars kan kalorimngden skena iväg =) Men det är ingen risk att detta händer då du kommer känna dig mättare av alla full fat produkter, t.ex. yoghurt 3-4,5%. Jag kände i alla fall inte att jag behövde hålla igen. Ifall jag blev sugen så gick jag och tog något litet, som lite mörk choklad eller en briebit =P

alvin:

Om man jag äter massor av fett och protein känns det ju som att jag borde hålla min vikt stabil och inte gå ner liksom.. eller hur funkar det? [cute][smile]

Som sagt. spårar du helt iväg gällande kalorimängd så kommer du ju inte gå ner men, liten risk =P lägg till lite carbs som qinoa, bönor, bulgur, rotfrukter så kommer du hålla dig stabil

Jag vet inte om du är så insatt i hur fas 1 fungerar rent fysiskt?
För att dra det kort blir det en omvänd förbränning, i och med att kroppen inte får i sig några kolhydrater går den direkt på att förbränna fettet som är lagrat. Denna omvandlingen från fett till energi sker i levern. Du hamnar då i ketos och kilona bara rasar av =)

reserverar mig för eventuella småfel, är ju ingen proffs kostvetare ;p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emma__:

reserverar mig för eventuella småfel, är ju ingen proffs kostvetare ;p

okejokej [smile] tack för massa bra svar i alla fall. blev liite klokare tror jag![y]


   
SvaraCitera

Att räkna kalorier är inte svårt...


   
SvaraCitera

Fungerar för min syster


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera