Forumet - Gå ner i vikt !

Gå ner i vikt !

1155 0 48
Är 16 år väger 105kg har gymmat i 2 veckor utan resultat gick ner 2 kg men gick upp igen efter bara nån dag. I början var jag hela tiden hungrig och åt mycket men dricker typ 2 burkar läsk per dag typ i skolan när vi har rast för det ger mig energi för dagen kan inte dricka ramlösa osv det smakar skit enligt mig fett jobbigt är typ 185cm och gå ner till typ till 85 :/

Spana också in:


Cobrak:
De innehåller artificiella sötningsmedel som kan trigga sötsug och bibehålla ens sockerberoende, så jag skulle inte rekommendera det.
fast sötsuget bör liksom tillfredsställas av sötningsmedlen. enligt studier ger lightläsk inte viktuppgångar, till skillnad från sockrad läsk.

Luigi:
Dricker oftas typ kanske 1 elr 2 pepsi burkar i skolan för att vara pigg men funkar pepsi max bättre?
skillnaden är att Max ej innehåller socker, så frågan är det är sockret du känner dig beroende av.

shuna:
fast sötsuget bör liksom tillfredsställas av sötningsmedlen. enligt studier ger lightläsk inte viktuppgångar, till skillnad från sockrad läsk.
Fast alltså, va? Man vill ju få bort sötsuget, och då hjälper det inte att ersätta sockerberikad dryck med annan dryck som framkallar och triggar igång sötsug. Det bästa är att utesluta sådant helt.

Så länge sötsuget finns där kommer det vara svårt att motstå läsk, särskilt om man har utvecklat ett beroende för det. Det i sig kan leda till att man fortsätter att dricka läsk, kanske till och med mer än tidigare pga abstinens, vilket i sig kan leda till viktuppgång.
Jag tränar idag extremt mycket och har värden som en elitidrottare.

Men mitt tips är i börjar att inte pusha sig för hårt för då tröttnar man. 

Sen lär känna din kropp och tänkt på att sömnen också blir viktigt när man vill se resultat.

Sen drick inge vanlig läsk som coca-cola, vanliga Redbull m.m. Välja Zero eller Pepsi max istället. Visst det kan trigga sötsug men är ändå ett bättre alternativ. 

Jag tar själv cola Zero då och då, då bra träning även minskar sötsug så då står jag emot skit bättre.

Sen ska du givetvis inte sluta äta gott helt men mindre.  

Finns mycket jag skulle kunna skriva men ta det lugnt och ge inte upp. När man börjar träna kan det gå segt i början :)

Cobrak:
Fast alltså, va? Man vill ju få bort sötsuget, och då hjälper det inte att ersätta sockerberikad dryck med annan dryck som framkallar och triggar igång sötsug. Det bästa är att utesluta sådant helt.

Så länge sötsuget finns där kommer det vara svårt att motstå läsk, särskilt om man har utvecklat ett beroende för det. Det i sig kan leda till att man fortsätter att dricka läsk, kanske till och med mer än tidigare pga abstinens, vilket i sig kan leda till viktuppgång.
"Va?" på dig själv. Menar du att man även måste utesluta frukt ur sin kost för att frukt är sött och därav "triggar igång sötsug"?

Lightläsk har enligt studier inte annan effekt på kroppsvikten än vad vatten har. Du kanske borde kolla upp det?

shuna:
"Va?" på dig själv. Menar du att man även måste utesluta frukt ur sin kost för att frukt är sött och därav "triggar igång sötsug"?

Lightläsk har enligt studier inte annan effekt på kroppsvikten än vad vatten har. Du kanske borde kolla upp det?
Testade en light läsk efter gymmet vi for till Coop den smakade gott och ska nog köpa sen nån på helgen men åt förut typ 2 chipspåsar varje helg och ibland efter skolan har inte gjort det på 2 veckor och känner mig inte lika illamående längre
Tricket med att gå ner vikt:

Ät mindre kalorier
Rör på dig mer

Jag har följt det här mindsettet eller vad man ska kalla det och sen i höstas har jag gått ner ca 16 kg.
Det är viktigt att väga sig en gång i veckan regelbundet, innan du dricker eller äter något och
gå på toa om du kan innan du väger dig för optimalt resultat.

Förresten så är det nog inte möjligt att gå upp två kilo på en dag, det går dock att gå ner / upp 1kg i veckan vilket
är ganska rimligt och det är något jag rekommenderar att du siktar på.

Jag är ungefär lika lång som du (187cm) och jag vägde lite mer än vad du gör nu. Jag vägde ca 110kg i Oktober / September.
Nu väger jag ca 94kg och jag siktar på att väga 85kg.

shuna:
"Va?" på dig själv. Menar du att man även måste utesluta frukt ur sin kost för att frukt är sött och därav "triggar igång sötsug"?

Lightläsk har enligt studier inte annan effekt på kroppsvikten än vad vatten har. Du kanske borde kolla upp det?
Jag påstår inte att det är ett måste, utan att det är ett bättre alternativ att undvika det. Och ja, frukt kan trigga sockersug.

Det stämmer inte överrens med de studier jag följer.
Jag har själv varit i den situationen pga mat- och sockerberoende, varav min hälsa blev extremt lidande. Fick till slut hjälp av en professionell dietist som jobbar med både kost och missbruk. Jag gjorde så här:

1) Tog reda på varför jag åt som jag gjorde. Låg det känslor bakom? Var det ett sätt att fördriva tiden och tillfredsställa hjärnan?

2) Ändrade min kost. Jag började äta liberal LCHF(Low Carbs High Fat), varav jag uteslöt allt socker(inklusive lightprodukter) och minskade mängden kolhydrater då kolhydrater, snabba såväl som långsamma, bryts ned i magen till enkla sockerarter. Sockret tas upp i blodet och höjer blodsockret, vilket ökar produktionen av hormonet insulin, vilket är kroppens mest fettlagrande hormon. Insulin produceras i bukspottskörteln. I större mängd förhindrar hormonet fettförbränning och lagrar in överskott av näring i fettceller. Det kan efter en tid (någon timme) leda till ett underskott av näring i blodet vilket skapar hungerkänslor, och s.k. sötsug, varefter man ofta äter mer. Sen startar processen igen, en ond cirkel med viktuppgång som resultat.

Utöver kolhydrater i form av rotfrukter och grönsaker inkluderade jag allt från kött, bönor, naturligt fett, ovanjordsgrönsaker, mejeriprodukter(de fetaste alternativen), nötter, bär och frukt i min kost.

Det minskade mitt sötsug och min konstanta hunger, gav mig bättre värden och gjorde mig piggare vilket gjorde att jag orkade mer, både psykiskt och fysiskt. Det underlättade även mina sömnproblem.

3) Började röra mer på mig. Då talar jag inte om intensiv träning på gym, utan mer om promenader varav jag även undvek att åka buss eller bil om jag kunde. Sen började jag med lätt träning. Jag säger inte att mycket träning är fel, utan att det finns annat som man måste prioritera först för att träningen ska bli lyckad.

Allt som allt vill jag säga att det finns många faktorer som spelar in både gällande övervikt och viktnedgång, och man måste bryta ner dem bit för bit. Sedan får man inte glömma att det är en livsstil man måste ändra och jobba på, och det tar tid. Snabba lösningar fungerar inte och kommer aldrig att göra.

Sedan kommer det alltid finnas folk som säger olika när det kommer till viktnedgång, men de förändringar jag har gjort har i alla fall hjälpt mig. Skulle själv rekommendera att du tar hjälp av en dietist.